Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Polle had ook op jonge leeftijd al tandsteen/tandplak. Dat is denk ik ook de reden geweest dat ze zo weinig tandjes over had. Later verdween de rest nog tijdens een tandsteenbehandeling of is vanzelf uitgevallen.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

puksji schreef:Nee, als ik heel eerlijk ben, ik moet haar laten gaan.
Het is zo verrekte moeilijk.

Ik wilde haar gisteravond dus bij me in de slaapkamer hebben. Dat ging niet, ze wilde het niet en probeerde weg te lopen. Maar ze kan bijna niet meer lopen.

Ik voel me zo schuldig en egoïstisch, omdat ik haar niet wil missen en bang ben voor het moment. ik heb één keer een poes in laten slapen en dat was verschrikkelijk, het duurde zo lang, bijna 3 kwartier. En tijdens dat wachten kreeg ik steeds meer spijt, had ik het maar niet gedaan.

Ze is nu nog boven, ik ga haar zo naar beneden halen. Misschien wil ze wat eten en drinken.
En dan denk ik dat ik wijs moet zijn.
Ik zit op dit moment met hetzelfde dilemma als puksji. De laatste dagen is Polle zo enorm verslechtert. Ze zondert zich af en wanneer ik haar zie zitten of liggen lijkt ze ongemakkelijk te liggen en verzit vaak. Tijdens het poepen en plassen merk ik dat ze er moeite mee heeft, en ook moeite om weer uit de bak te komen, net als Simba destijds.

Ik vond een lijst online waar ik me een beetje aan vast houdt:
1. Wil hij/zij nog uit zichzelf eten? [Nee, al bijna een maand niet meer]
2. Wil hij/zij nog normale hoeveelheden water drinken? [Ja, al is het met moeite]
3. Kan hij/zij de ontlasting ophouden? [Ja, maar het poepen zelf gaat moeizaam]
4. Kan hij/zij de urine ophouden? [Ja]
5. Wil hij/zij graag bij zijn baas zijn? [Ze geniet nog wel van bij me liggen, zondag kwam ze nog uit zichzelf bij ons liggen, maar ook dit gebeurt met moeite. ]

Haar vacht is weer verslechterd, ze kijkt me moe aan en heeft weinig fut meer voor iets anders dan slapen en liggen. Weet niet goed wat ik moet doen. Volhouden tot vrijdag (echodag) of voor haar de beslissing maken.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

even teruggekeken:
polle heeft zeer hoge crea van > 400 en zeer lage fosfor..
als ik je zo lees, dan haal je vrijdag en de echo niet eens meer..

ik kan je wat McSamuels opsturen, dan heb je dat morgen in huis en kunt proberen of je die urea wat naar beneden kunt krijgen, ze is dan waarsch niet meer zo misselijk/beroerd..
was jij niet ook bang voor PKD of alleen voor een tumor..?
doorgaans is er wel een indicatie voor een tumor te zien in het bloedbeeld, ik dacht dat er dan iets met de calciumwaardes mis was.. je zou je da dat kunnen vragen, ook al omdat zij daar blijkbaar rekening mee houdt...
en je kunt je da vragen of ze iets aan die erg lage fosfor wil/kan doen, want dat kan polle missch ook opspelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Die waarden waren van begin september he? Sindsdien niet meer gemeten. Maar vermoedelijk zijn ze omhoog. Weet je wat het is? Ik heb haar vanmorgen met moeite Fortekor kunnen geven, ze spartelde tegen met haar pootjes. Voelde me enorm schuldig. Ik weet niet in wat voor vorm MacSamuel is, maar als het in pilvorm is, is het weer iets wat ik in dat bekkie moet stoppen.. als het in andere vorm is, misschien is het het waard, als het voor jou niet teveel moeite en gedoe is. Lief :)

Wat is PKD? Ik houd in ieder geval wel rekening met een tumor, de DA ook. We weten in ieder geval dat 1 van de nieren vergroot was, de ander nauwelijks te voelen.

Wat kun je trouwens aan laag fosfor doen? ik had op 1 van de linkjes uit het bloedwaardes topic gelezen dat die lage fosforwaardes ook alleen voorkomen bij poesjes met óf anorexia óf een tumor. Dus zelfs die fosfor waardes lijken een tumor te bevestigen.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Waarom nou toch weer vanmorgen Fortekor gegeven???? En geef je al lactulose? Zo niet, waarom niet? Iedere apotheek verkoopt het en het kost bijna niets.

Polle is een lichte kat en een hele MacSam is veel te veel. MacSam kun je echter niet delen, dan vergruist het helemaal, dus je zult het met eten moeten vermengen wanneer je het wilt gaan geven.

Wanneer Polle mijn kat was, maakte ik nu een afspraak met de DA (voor vanmiddag) en liet bloedprikken en op basis daarvan overleggen of opname nog zin heeft. Drie dagen opname laat vaak een grandioze daling zien, maar soms heeft het helaas geen zin meer.
De DA kan dit beoordelen.
Alsjeblieft dit gemodder is niet goed Polle en zeker niet voor jou! Dus niet wachten tot vrijdag, dat duurt veel te lang.

Sterkte!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ben het eigenlijk wel eens met Annet.
Ik denk dat Polle te slecht is om dingen te proberen.
Ga gewoon vanmiddag
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik zou ook niet tot vrijdag wachten.. bloed laten prikken zsm en meteen kalium laten meenemen.
Wens je héél veel sterkte!!

Wb een te laag fosfor: een te hoog fosfor brengt schade toe aan t nierweefsel, maar wie weet wat een te laag fosfor doet?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Cerna schreef:Waarom nou toch weer vanmorgen Fortekor gegeven???? En geef je al lactulose? Zo niet, waarom niet? Iedere apotheek verkoopt het en het kost bijna niets.
Ik ben het gisterenavond vergeten. Stom, stom, stom natuurlijk. Ze zat in het huisje van haar krabpaal omdat ze zich weer niet fijn voelde. Ik heb geen moeite meer gedaan haar uit haar veilige huisje te halen.
Polle is een lichte kat en een hele MacSam is veel te veel. MacSam kun je echter niet delen, dan vergruist het helemaal, dus je zult het met eten moeten vermengen wanneer je het wilt gaan geven.
Dat is dus geen optie, want ze eet niet meer. Tenzij ik het vermeng met dwangvoer. En hoop dat alles bij haar binnenkomt.
Wanneer Polle mijn kat was, maakte ik nu een afspraak met de DA (voor vanmiddag) en liet bloedprikken en op basis daarvan overleggen of opname nog zin heeft. Drie dagen opname laat vaak een grandioze daling zien, maar soms heeft het helaas geen zin meer.
De DA kan dit beoordelen.
Alsjeblieft dit gemodder is niet goed Polle en zeker niet voor jou! Dus niet wachten tot vrijdag, dat duurt veel te lang.

Sterkte!
Hoe graag ik dit ook zou willen, ik heb de financiele middelen niet meer om haar op te laten nemen. Een dag opname kost me rond de 100/120 euro. Ik heb momenteel een schuld van 450 euro aan dierenartskosten die ik aan het afbetalen ben en heb ook al al mijn spaargeld aangesproken. Als ik alle geld van de wereld had, zou ik haar nu constant laten opnemen, maar dan weet ik nog steeds niet of ze weer terugzakt en of ze daarbij gebaat is.
De DA heeft in het begin al aangegeven dat ze een tumor vermoedde. Dat wijst een bloedbeeld niet uit, maar een echo wel. De dierenarts die de echo doet (is een andere arts), had niet eerder plek. Je moet daar een speciale afspraak maken. Wat ik in ieder geval kan proberen, is eerder een afspraak afdwingen. Dat zal ik zo proberen.

Ik ken haar en ik zie er mijn meisje al bijna niet meer in. Ik ben het met je eens dat ik niet verder moet aanmodderen, maar nogmaals opname is alleen maar een kwelling voor haar.
Laatst gewijzigd door som1980 op 04 okt 2011 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

patiani-guusje schreef:Ik zou ook niet tot vrijdag wachten.. bloed laten prikken zsm en meteen kalium laten meenemen.
Wens je héél veel sterkte!!

Wb een te laag fosfor: een te hoog fosfor brengt schade toe aan t nierweefsel, maar wie weet wat een te laag fosfor doet?
Kan duiden op een tumor of anorexia, lees ik. Dus ik ga uit van dat eerste.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Ok, heb morgen een afspraak om 12 uur. Moet er 8km met Polle in een mand voor fietsen, dus hoop dat het niet gaat regenen.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik hoop het ook.
Anders (dat heb ik gedaan) een kinderwagenkap aanschaffen, beetje op maat maken en met elastieken werken.
Werkt voor mijn fiets mand goed.

Goed datje het afgedwongen hebt
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gossie, heb grote waardering voor je en je zit aan alle kanten in een lastige situatie, ook nog financieel.
intussen zijn we hier met al onze pootjes heel hard voor jullie aan het duimen, om te beginnen dat het morgen niet gaat regenen en dat de echo duidelijk uitsluitsel geeft.

en soms lukt het gewoon niet en moet je een dier laten gaan. dan kun je naast het grote verdriet in ieder geval het gevoel hebben dat je er alles aan gedaan hebt wat je kon doen.. duim-duim-duim-duim-duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Ja, dat laatste hoef ik mezelf ook niet te verwijten. Hoop alleen dat ze geen pijn lijdt, dat gun ik mijn meisje niet. Nu nog ff stressen tot morgen 12:00..
en bedankt voor het duimen :)
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

Marjan, ik weet ook niet hoe dat narcosemiddel heet dat ze in Amerika gebruiken en dat niet belastend zou zijn voor de nieren.
En mijn poes heeft gelukkig nog geen last van haar tandjes, ze eet normaal zoals altijd,ook op harde grote brokjes,dus ik denk niet dat ze pijn heeft.
Alleen die rode randjes eromheen zitten me dwars.Als haar gebitje is gereinigd zal ik zeker gaan proberen om de tandjes voortaan te poetsen bij onze kleine stijfkop. ;-)

Som 1980: heel veel sterkte met jouw Polle.
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Als ik het zo lees, komen Polles klachten best wel overeen met die van de FeLV, ook omdat Polles klachten begonnen zijn met een bacteriele luchtweginfectie en oogontsteking en de tumoren hier een onderdeel van zijn. In dat geval zou ik mijn andere kat, de Britse korthaar, daartegen in moeten laten enten voor hij er ook last van krijgt. Misschien kan de arts van morgen dit meteen meenemen. Het is trouwens niet de eerste keer dat de Brit Polle aansteekt: hij nam eerder oormijt mee van buiten.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Plaats reactie