Zwerfkitten met gebroken pootje en hoge medische kosten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Jojo2
Kitten

Zwerfkitten met gebroken pootje en hoge medische kosten

Bericht door Jojo2 »

Ik ben al een tijd pleegmoeder voor kittens uit het dierenasiel en nu heb ik zaterdag zelf een aangereden kitten gevonden van een week of 6. Hij is uitgehongerd, zat onder de vlooien, heeft niesziekte en hij was dus aangereden.
Ik ben met 'm langs het asiel gereden, maar heb hem daarna wel zelf opgevangen. Gisteren bij de dierenarts geweest en zijn bovenbeen is gebroken. Er moet nog een kostenraming komen, maar mij is al verteld dat die wel eens 800 euro zou kunnen zijn. Of ze moeten zijn pootje eraf halen, dat kost minder (maar nog steeds aardig wat).
En de vraag is natuurlijk of het asiel dat over heeft voor een kitten met niesziekte enzo (wat ik absoluut kan begrijpen).
Alleen heb ik mijn hart natuurlijk al aan hem verpand. Hij lijkt namelijk sprekend op een kat die we al verloren zijn.
De reden waarom ik mijn berichtje hier zet is omdat ik gisteren beetje zat te googlen op katten met 3 poten, niesziekte etc en toen kwam ik hier allemaal mensen tegen die net zo 'gek' lijken als ik. Die niet kunnen slapen en eten omdat hun kat ziek is en er alles voor over hebben ..
En dat heb ik ook, maar een rekening van 800 euro voor een aangereden kitten die mogelijk zicht aan 1 oog kwijt raakt door de niesziekte als die daar al over heen komt natuurlijk, dat kan ik ook niet betalen :-(. Of in ieder geval ga ik dat hier er niet doorheen krijgen). Natuurlijk kunnen ze dan zijn pootje eraf halen, maar ik voel me dan zo schuldig dat ik hem niet dat pootje gun als het mogelijk is, alleen duur is ...
Buh, voel me zo rot hierover ...
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Zwerf kitten met gebroken pootje en hoge medische kosten

Bericht door nellebel »

goh moeilijk dilemma. mijn flippie is ook geopereerd aan haar oogje door de niesziekte (helemaal ontstoken derde ooglid. zij heeft haar zicht niet verloren. op zich maakt de niesziekte niets uit voor het welzijn van het beesje. goede zorg en AB als hij er last van heeft, maar verder geloof ik niet dat het zijn levensvreugde zal verminderen.
die opot, tja als die is gefixed kan ze ook weer voorruit. ik denk dat als ze geopereerd is dat het een gelukkig gezond katje kan worden. maar ja, het is veel geld. voor mijn eigen kat legde ik het zo neer (als moest ik het bij elkaar schrapen). probeer het asiel hiervan te overtuigen evt met behulp van de DA.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jij je over dit diertje hebt ontfermd!!
Jouw verhaal lijkt wel een beetje op die van Hobbel, ook zij werd op een leeftijd van 6 weken gevonden met een op drie plaatsen gebroken achterpoot. Haar poot bleek niet te redden, het bovenste gedeelte wilde niet helen en toen hebben ze haar pootje ook er af gehaald.
Vanaf een week of 12 woont Hobbel nu bij ons en ze red zich prima met drie pootjes.
Omdat ze zo klein zijn hebben ze het voordeel dat ze ermee opgroeien en hun lijfjes herstellen veel beter als dat van een volwassen poes.

Naast Hobbel hebben we Hummel, chronische niezerd met ook maar 1 oog. Zij redt zich daar ook prima mee.
Maar goed, is het niet zo dat het asiel alle kosten op zich neemt?
Of heb je het al zelf geadopteerd en moet je het daarom zelf gaan betalen?

Hobbel en Hummel komen ook uit het asiel en ik hoefde verder niet mee te betalen aan de operaties e.d.

Heel veel sterkte,
Ik ben hardstikke blij voor dat kittentje dat hij bij jou terecht gekomen is!!

Hobbel en Hummel
Afbeelding
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Mocht het asiel niet alles willen betalen, misschien kan je regelen dat ze een deel meebetalen.
(50/50 oid) Maar als je hem nog niet geadopteerd hebt laten ze hem toch niet inslapen?!
Dat zou ik ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen, ik zou een inzamelingsactie beginnen oid.
En misschien wil je DA wel kijken of hij nog iets omlaag kan in prijs?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

De dierenbescherming heeft hier ook potjes voor.. het is alleen wel de vraag of ze hieraan mee willen betalen, wordt per geval bekeken. Heb hier laatst zelf mee te maken gehad, met een oudere buurvrouw, die de kosten van haar 16 jarige hond niet kon dragen. zij is toen wel geholpen. Je zou het kunnen proberen. Succes!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou persoonlijk denk ik het pootje gewoon weg laten halen in deze situatie.
Er zijn verhalen zat en katten redden zich prima op 3 poten.
Ik ben trouwens ook helemaal gek op Hobbel van Anne. Ik zou je aanraden om even in Anne's album te gaan kijken, ze is echt ontzettend aandoenlijk. :-)

Het kittentje is ook nog maar 6 weken en dus nog op een leeftijd waar hij erg veel zorg moet krijgen ook ivm voeding enz... Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Ik denk persoonlijk (maar dat moet je anders even met je DA overleggen) dat ze van het wegnemen van de poot gemakkelijker herstellen dan van een breuk met dan wss gips en nazorg enz... Ik zou dat zelf denken, maar ik weet het niet.

En die niesziekte, niet te veel mee gaan dokteren hoor. Even een AB kuurtje, maar voor de rest goed warm houden en stress verminderen zodat hij het zelf goed kan overwinnen (het virus moeten ze toch zelf aanvechten). En met de inentingen wachten tot het echt volledig voorbij is, en dan naar dode entstof vragen. Dat is iets duurder maar wel veilig itt normale entstof.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jojo2
Kitten

Bericht door Jojo2 »

Tja die stress verminderen is wel lastig :-(. Hij zit wel in zijn bench in een bakje, maar als hij beweegt of probeert naar de bak te gaan vergaat ie van de pijn, erg zielig. Ik hoop dat ze snel wat meer weten in elk geval over de mogelijke kosten (maar even googlen op dit forum deed de 600-800 euro die de dierenarts noemde verbleken tot 600+800 ucheuche).
Positieve is wel dat hij nog steeds goed eet (als ik zn eten voor zn neus hou) en na wat heen en weer gespring en geblaas en gegrom nog steeds geen diarree heeft ...
Jojo2
Kitten

Re: Zwerfkitten met gebroken pootje en hoge medische kosten

Bericht door Jojo2 »

Nou even een update :-). Het gekke beest huppelde eigenlijk alweer rond in huis met zijn gebroken poot en was aan het stoeien met mijn andere pleegkitten.
Natuurlijk moest hij wel geholpen worden ..
Vandaag zou zijn pootje geamputeerd worden. Met een brok in mijn keel en een steen op mijn hart bracht ik hem naar de dierenarts. Die belde 's middags op dat ze zijn pootje hebben kunnen behouden en toch een pin hebben gezet!
Nu zit ie wel heeeeeel zielig met een stijf pootje en een kapje om zijn kop in de bench. Hij moet zeker een week met die kap op eigenlijk (om het verband er niet af te peuteren, wat ik wel vermoed dat ie gaat doen) en dan nog dus 3 weken in de bench. Het is zielig om te zien nu met z'n onhandigheid. Hij komt bijna zijn bak niet in (stomme stijve poot geeft niet mee) of struikelt dan over het randje zo in zijn voerbakje (die er nu weer uit is uiteraard). Wordt dus even zwaar, maar ik ben blij dat hij zijn pootje (nog) heeft. Het is natuurlijk even afwachten of het niet gaat ontsteken etc etc etc, maar ja, eraf is eraf right ... spannend dus nog! Vooral die benchrust en dat rot kapje!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

geweldig nieuws. en hopelijk zijn jullie er mbt kosten ook uitgekomen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Ach, het arme mannetje! Ik hoop dat de gezing goed zal gan en hij nog een mooi vierpotig leven tegemoet kan zien. Anders is het op drie poten inderdaad ook niet zo beroerd.
Mijn complimenten voor jullie inzet! Beterschap voor de kleine.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het pootje behouden kan blijven!! Ik hoop dat de drie weken in de bench voorbij vliegen en dat hij daarna lekker alle schade in kan halen!! Hou je hem nu zelf?
\Heel veel beterschap
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie