Kittens opvoeden

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Nisp
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2011 20:13

Kittens opvoeden

Bericht door Nisp »

Hallo allemaal,

Begin september hebben wij een kat (Luna) via Marktplaats overgenomen in de wetenschap dat ze gesteriliseerd zou zijn. Na drie weken bleek echter dat Luna drachtig was van, naar alle waarschijnlijkheid, vijf kittens. Buiten het feit dat wij ons behoorlijk afgezet voelde, hebben wij er totaal geen idee van wat er op ons af komt. We wonen in relatief klein appartement in Utrecht, werken beide fulltime en hebben totaal geen ervaring met (het opvoeden van) kittens.

Ik hoor her en der dat het enorm kan stinken, dat ze de boel 'afbreken' enz. enz. Kan iemand mij praktische tips geven of vertellen wat er allemaal op ons af komt?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens opvoeden

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
dat gaat nooit goed komen vrees ik, allebei werkend, kraambed en bevalling en zorg voor gelijk een behoorlijk kattengezin. en eigenlijk geen ervaren kattenpersoneeltjes, ook geen ruim huis..
het Forum staat vol met tips in de diverse topics, maar als ik me in jullie situatie in probeer te denken, dan zou ik contact opnemen met het dichtstbijzijnde asiel, de situatie uitleggen, dokken en vragen of zij de aanstaande moeder willen overnemen..
desnoods in ruil voor een tweetal jong volwassen en uitgeraasde katzels of een katzel, waarvan absoluut zeker is dat het een solokat is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kittens opvoeden

Bericht door MarjanR »

In tegenstelling tot wat Adriana zegt heb ik wel een katje met een oepsie nestje gehad van 4.
Ik en m'n partner werkten beide ongeveer 40 (soms meer) uur per week, en guess what? Het is allemaal goed gegaan.
Gelukkig maar, want als het fout gaat met de beestjes (zoals bijv. niet meer eten) dan zul je moeten bijvoederen etc. Dus daar gaan wel wat vrije uurtjes inzitten.
Maar ga daar niet direct van uit.
In principe doet moeder poes alles zelf.
Geef moederpoes onbeperkt eten (kitten brokjes schijnt goed te zijn ivm de hoeveelheid krachtvoer die erin zit. Het is niet niets zwangeren en dan nog zogen. Dus ze kan het goed gebruiken).
En vraag advies in bij de dierenarts voor het werpen.
Zeker bij 5 kittens zul je op een gegeven moment (na 3) de nageboorte weghalen
Ze eet die op, en ze zou misselijk kunnen worden. En dan wordt zo'n bevalling nóg zwaarder.
Je kunt er niet vanuit gaan dat ze zal werpen waar jullie bij zijn, maar is dat wel zo dan is dat alleen maar mooi want dan kun je helpen en bij complicaties direct hulp inschakelen.

Ruimte heeft jou beestje nu niet nodig, en de kittens straks ook niet.
Ik hoop dat je goede huisjes kunt vinden voor de kittens straks, en dan direct poes steriliseren.

Jammer dat jullie een zwangere kat in huis hebben gekocht.
Balen, want via het asiel had jullie dit niet gebeurd. Maar ja, daar denk je niet aan natuurlijk.
Je ziet zo'n lief koppie en je bent om ;)
(volgende keer wel gewoon via het asiel? Die broodfokkers of hobbisten willen we liever kwijt... nu snap je waarom)

Succes en sterkte met het vinden van mandjes voor de kittens straks :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kittens opvoeden

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou het ook niet meer over mijn hart kunnen verkrijgen haar nu naar het asiel te doen.
Maar zorg dat je tijdig informatie inwint bij bijvoorbeeld dierenarts, asiel en kittenopvangen zodat je weet wat je kan verwachten.
Helaas kan ik je geen tips geven want ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee.

Ik kan me voorstellen dat je je behoorlijk afgezet voelt, maar ik hoop dat jullie er alles voor doen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Nisp
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2011 20:13

Re: Kittens opvoeden

Bericht door Nisp »

Dank voor jullie snelle reacties en nuttige tips!

De vorige eigenaar heeft ons aangeboden haar terug te nemen, maar je raakt snel gehecht aan zo'n beestje. Dus dat is dan eigenlijk geen optie.

Kunnen jullie misschien enigszins inschatten of de kittens erg stinken (ontlasting)? We willen namelijk voorkomen dat buren (en wij zelf) stankoverlast hebben. Dat kan ons namelijk ons appartement kosten, omdat in het contract staat dat we eigenlijk maar 1 kat mogen hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens opvoeden

Bericht door Adriana »

katten stinken in principe niet en dat geldt ook voor de ontlasting en plas.
je moet ze dan wel het juiste voer geven (dat goed verteert) en de kattenbakken minstens één maal per etmaal legen en de plas/poepplekken in de bak met een goeie allesreiniger even soppen.
kattenbakken gaan stinken als de urine daar in blijft of in het plastic trekt. bovendien houden katten niet van vieze bakken en gaan dan elders in huis plassen..
en ongecastreerde katerurine heeft een scherpe lucht, maar dat speelt bij jullie niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kittens opvoeden

Bericht door MarjanR »

Inderdaad, katten stinken niet. Maar neem dan wel de tips over de bakken die Adriana je geeft ter harte.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie