Stoeien: wanneer moet ik ingrijpen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Stoeien: wanneer moet ik ingrijpen?

Bericht door hcfong »

Ik heb alweer een vraag. Wycliffe en Calvin brengen het grootste deel van de dag vreedzaam met elkaar door. Echter, iedere dag is er wel een moment, of in de ochtend of in de avond, dat ze met elkaar stoeien.

Ik begrijp dat dit redelijk normaal gedrag is bij kittens, dus over het feit dat ze dat doen, maar ik me geen zorgen.

Waar ik me wel zorgen over maak is dat Wycliffe, de duidelijk grotere en sterkere van de twee, te ver gaat en het lijkt wel of hij Calvin actief aanvalt. Calvin ligt dan op zijn rug, in een onderdanige houding, terwijl Wycliffe toekijkt en hem dan bespringt terwijl Calvin met zijn voorpootjes de aanval probeert af te wenden. Calvin maakt dan ook geluidjes die niet de indruk geven dat hij het nou zo geweldig leuk vindt. Het is vooral Wycliffe die in de aanval is en Calvin doet eigenlijk weinig anders dan zich te verweren. Alhoewel Calvin soms ook het initiatief neemt om een stoeipartij te beginnen, zodra Wycliffe de uitnodiging aanneemt zijn de rollen meteen omgedraait.

Moet ik me zorgen maken dat het meer is dan een gewone stoeipartij? Ik heb een paar keer geprobeerd om er een filmpje van te maken, maar iedere keer als de videocamera van mijn mobiele telefoon geactiveerd is, besluiten ze dat het genoeg is geweest en sluiten ze vrede tot de volgende dag.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Stoeien. Wanneer moet ik ingrijpen?

Bericht door jennli »

Geen zorgen om maken. Klinkt heel normaal. Hier ook dagelijkse kost. Op het moment dat de ander te hevig wordt, geven ze dat duidelijk aan. Op de rug liggen betekent niet zo zeer onderdanig bij katten. Ze hebben dan juist vier poten vrij om goed "te werk" te kunnen gaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Stoeien. Wanneer moet ik ingrijpen?

Bericht door MarjanR »

Inderdaad, wat Jennli zegt; hier is dat ook zo.
Moos of Teun (net hoe de wind waait lijkt wel) gaat op z'n rug liggen en verder worstelen/judoën.
Ze kunnen vanaf de grond met hun rug afzetten en grijpen met vier poten de bovenstaande kat.
En dat gaat soms ook gepaard met veel geluid... Brrrrr.

Wat ik heb gezien en gemerkt is dat als het genoeg is loopt een van de twee weg.
Teun schuilt achter m'n benen of onder de stoel.
Moos kijkt heel hooghartig en loopt dan met veel kapsones weg (hij is niet zo snel meer).

Het gaat echt niet zachtzinnig, soms zelfs met haren (dat is overigens wel de grens bij mij).
Dus bijt op je kiezen...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stoeien. Wanneer moet ik ingrijpen?

Bericht door Adriana »

het mooie van dit soort kattengestoei is dat ze elkaars taal spreken en ze elkaar bij de les houden. je schrijft nog niet over een 'piep', dat is het signaal dat de ene kleuter de andere echt pijn doet. ze geven dat goed aan en je ziet het effect.
het kan er ruig uitzien, dit soort worstelpartijen maar ze beleven er ongetwijfeld allebei veel plezier aan. even helemaal los gaan en overtollige energie kwijtraken. ook goed voor de ontwikkeling van hun spieren, hun sociaal gedrag en hun onderlinge relatie.

je kunt ze een keukenrol geven, die van Aldi zijn lekker pluizig en kijk dan even naar het formaat. ze moeten er makkelijk met hun pootjes omheen kunnen en tegen hun buik kunnen klemmen, t geeft een beetje rotzooi maar dolle pret! http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=405
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Stoeien. Wanneer moet ik ingrijpen?

Bericht door Mirjam86 »

In mijn fotoalbum http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=105 pagina 8, onderaan, zie je een filmpje van mijn bengels die aan het stoeien zijn. Het kan er inderdaad hard aan toe gaan.
Ik heb hier ook wel eens gedacht: 'Doe eens voorzichtig met dat kleintje!'. Maar toen ik goed op ging letten bleek dat de kleinste juist steeds begon en dus net zo geniet van het stoeien.

Zolang ze het niet uitschreeuwen zijn ze hun grenzen aan het verkennen, niks om je druk over te maken!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie