Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Hier even een berichtje van mij ; gisteravond kwam ik thuis, zit Casper elke 2 min. op de kattenbak om 1 druppel urine te plassen.
We zijn 's avonds naar de da gegaan en gelukkig heeft hij geen verstopping.
In 8 van de 10 gevallen is het bij een kat een idiopatische blaasontsteking dus hij heeft geen antibioticum gekregen en ook geen pijnstilling vanwege zijn niertjes.
Vanmiddag krijgt hij weer onderh. infuus, dus ik hoop dat het morgen weer over is.

Casper heeft vorig jaar een tijdje Zylkène gebruikt ( ook tegen de stress....... )
maar dat mag hij niet meer van onze da vanwege het eiwit dat in die capsules zit. Ik weet niet of Telizen hetzelfde eiwitgehalte bevat.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik snap het wel, bang voor de eiwitten.
Maar de hoeveelheid eiwitten die er in een tabletje zitten is toch te verwaarlozen in vergelijking met wat er door niet-dieet voer zit? Hij krijgt voor de rest toch gewoon dieet voer.
En zou daarom je katje zo moeten dobben met z'n blaas?

Het zou voor mij de overweging zijn hoor.
Ik zou het tabletje/capsule geven.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Nee hoor, Casper krijgt de Zylkène al een half jaar niet meer, dus het heeft niets met zijn blaas te maken.
Ik wilde het gewoon even kwijt dat ik hem zo zielig vind :-( vanwege zijn blaas.
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ja, ik vind hem ook een zielepietje :(

Knuffel voor je poezemans
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Casper heeft toch een bacteriële blaasontsteking :-(
Gisteravond heeft hij antibiotica gekregen, toch maar geen pijnstiller gegeven vanwege zijn nieren.
Het arme beestje is echt ziek. Ik hoop niet dat de antibiotica erg slecht is voor zijn nieren want hij ging de laatste maanden zo goed.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

hopelijk voelt hij zich met de AB snel beter en heeft het inderdaad verder geen gevolgen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Als de antibiotica snel aanslaat, is pijnstillers misschien niet nodig, hoop ik.
en valt de schade voor zijn nieren mee. je moet toch tussen twee kwaden kiezen

Beterschap Casper!!

Gr Ina
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa had in december blaasontsteking en kreeg ook een AB-kuurtje. Daarna ging het alleen maar beter met haar.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Aanstaande dinsdag gaan we weer voor controle met Noa naar de dierenarts. Eerder dan gepland, maar de laatste paar weken sputtert ze erg tijdens het spuitjevoeren en wat nog belangrijker: ze heeft veel jeuk en krabt, likt en bijt zich voortdurend. Dat kan wijzen op verhoging van het ureum (nee, ze heeft geen vlooien).
Misschien moeten we toch weer over gaan op wekelijks onderhuids infuus. Dinsdag horen we het wel. Duimen jullie, dat de uitslag een beetje meevalt?

Verder is ze zeer tierig en heeft nergens last van, dus dat is een geruststelling.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik wist niet dat er jeuk zou kunnen zijn ivm ureum (niet dat MOos er last van heeft, maar het is nieuw voor mij).

Ik duim op een niet slechte uitslag ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Succes van daag Annet, ik duim voor Noa!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dank voor het duimen.

Zijn net terug en de waardes zijn weer gezakt :edance: . Ik was zo bang voor het ureum omdat Noa zoveel gewone brokjes eet en we niet meer onderhuids infuus geven, maar tot mijn verbazing was het lager dan in mei.
Noa heeft toch 200 ml. lactetrol gehad, misschien dat ze dan weer wat toeschietelijker wordt bij het spuitjevoeren (ik vind dat eten gewoon niet lekker meer, vrouwtje!)

Crea was op 13 mei: 354 en vandaag 317
Ureum op 13 mei: 18,1 en vandaag 16,9

Dit nog steeds dalen moet dan toch wijzen op acuut nierfalen wat over is gegaan in chronisch, niet Adriana?

De jeuk kan met het ureum te maken hebben (maar toen het hoger was, had ze er geen last van??), kan ook stress zijn. De da vond geen huidirritaties. Afwachten of het na het infuus minder wordt.
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Hallo allemaal. Ik ben nieuw en val meteen met de deur in huis: mijn meisje Polle (die naam heeft ze ooit gekregen in het asiel en dat heb ik gerespecteerd) heeft ook nierfalen. De waardes waarmee ze na de laatste keer dierenarts incl. twee dagen infuus naar huis is gegaan, zijn:
Crea: 410 (voor infuus waren ze opgelopen tot 454).
Urea: 19,4 (was voor infuus 24,4)
Fosfor waardes: 0.18 (extreem laag).
Gewicht: bij de laatste keer wegen 2,9 kilo. In gezonde staat weegt ze doorgaans 3,4 kilo.

Ik ben best wel zoekende en zat eerst op een Amerikaanse facebook groep, maar constant medische termen vertalen werd een beetje vermoeiend. Daar heb ik wel heel veel kennis opgedaan over voeding, onderhuids infuus geven, etc.

Mijn meisje werd begin september praktisch opgegeven en het advies werd gegeven haar te laten inslapen. Gelukkig liet men de keus aan ons en mocht ik naar huis met Polle met zakjes Ringer's oplossing (infuus vloeistof), medicijnen (fortekor) en dieetvoer. Ze leeft nog steeds, al hebben we zo onze ups en downs gehad. Ik leer elke dag bij over mijn beestje en zie nog levensvreugde in haar, dus wil alles op alles zetten om haar te behouden. Heb haar in 2003 uit het asiel gehaald en sindsdien alleen maar liefde van haar gekregen. Als ze zelf al opgegeven had, had ik haar wens gerespecteerd. maar dat doet ze niet :)

Ik zit nu met het probleem dat ze nog steeds niet eet. Elke dag dwangvoeden, fortekor geven én infuus geven begint me op te breken. Ben net als enkelen in dit topic enkele kilo's door de stress kwijt geraakt en ik wil dat ze weer zelf leert te eten. het drinken gaat gelukkig wel redelijk.

Heb nu het plan opgevat om te beginnen met Tumil K, omdat de dierenarts mij weigert een middel tegen misselijkheid of voor de eetlust te geven en dat nu net het punt is waarop ze blijft hangen. Ze blijft zo nu en dan misselijk (zal per week zo'n 3 keer overgeven) en ik vermoed dat dat komt door het kaliumtekort.

Een heel verhaal en ik hoop dat ik hier meer gelijkgestemde kattenouders vind die ook niet op willen geven :)
Laatst gewijzigd door som1980 op 27 sep 2011 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Misschien een tip voor de pillengevers: Polle was eerst makkelijk met pillen, maar wordt steeds slimmer. Om de Pillen erin te krijgen stop ik ze toch in haar mondje en giet er zijdelings met een van de dierenarts gekregen spuit zonder naald water bij. Ze kan dan niet anders dan slikken en slikt automatisch de pil door. Soms moet het even over, omdat mevr. Polle meesterlijke terugduw skills heeft ontwikkeld.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hallo Som1980 (naam??) en welkom op het forum, al is het met een heel akelig probleem.

Wanneer Polle niet uit zichzelf wil eten, ben ik bang dat je zult moeten blijven dwangvoeren. Haar ureum is ook behoorlijk hoog en je kunt je het eigenlijk niet veroorloven om het aan haar over te laten. Ik ben bang dat je haar dan snel kwijt zult zijn.
Dwangvoeren is stressen in het begin, maar went voor zowel jou als voor Polle en na een aantal maanden (ja, sorry) wordt het gewoon. Je doet het er even bij tussendoor.
Ik heb ook in het begin vaak jankend door de kamer gelopen wanneer Noa weer eens niet mee wilde werken, maar je krijgt er handigheid in en de kat weet na een tijdje niet beter meer.

Ik adviseer je om geen eetluststimulans te geven, hoe verleidelijk dat misschien ook lijkt, maar deze pillen zijn ureumverhogend en zorgen ervoor dat de kat dus nog vaker gaat spugen. Eet ze goed en spuugt het daarna weer uit. Niet doen dus!

Wanneer ik een paar spuitjes klaar heb staan, dan geef ik altijd een half spuitje en leg daar de halve Fortekor op, dan geef ik de rest (Noa is dan in de tussentijd natuurlijk van het aanrecht gesprongen, maar die pak ik dan gewoon weer en dan gaan we vrolijk verder) en slikt Noa de pil door. Of ik leg de halve pil achterop haar tong en druk de tong op datzelfde moment naar beneden, dan slikt ze automatisch. Dan een spuitje voer er achteraan zodat je zeker weet dat de pil niet achterin de holle kies zit.

Waarom wil je Tumil-K geven? Is haar kalium ook te laag? Zo niet, dan dit middel ajb niet geven want het kan hartritmestoornissen veroorzaken!
En wanneer haar kalium te laag is, waarom wil de dierenarts dit dan niet voorschrijven?
Of heeft hij/zij Polle opgegeven en vindt hij/zij dat het zinloos is wat je doet?

Bij Noa was ook alles zinloos, maar Noa leeft nu al bijna een jaar met nierfalen en zoals je in mijn vorige bericht hebt kunnen lezen, gaat het steeds beter met haar!

Hoe oud/jong is Polle?
Plaats reactie