Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia78
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:06

Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie?

Bericht door claudia78 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Claudia en ik ben nieuw op dit forum. Een van mijn katten (Winky) slikt Minrin. Dit slikt hij omdat hij erg veel plast. Zonder deze tabletten zou hij uitdrogen omdat hij de hoeveelheid vocht die hij verliest nooit bij kan drinken. Deze tabletten worden normaal gesproken gebruikt bij kinderen die in bed plassen. Deze medicijnen slikt hij al vanaf dat hij 3 maanden was. Hij is inmiddels net 8 geworden. Helaas weten de dierenartsen wel wat er in zijn lichaam ongeveer aan de hand is maar niet wat de oorzaak is. Tot 2 maanden geleden ging het prima met Winky. Toen hij 2 maanden geleden voor een gebitssanering ging heb ik direct bloed laten prikken omdat ik de indruk had dat hij wat afgevallen was. Dit bleek inderdaad het geval en zijn nierwaarden bleken verhoogd te zijn. Wij hebben nu twee maanden Biodyl gebruikt en eergisteren weer bloed laten prikken. Zijn nierwaarden waren weer iets omhoog gegaan. Ureum was 13,4 en Creatine 264. Ik heb een zak Hills k/d meegekregen en hoefde over 3 maanden pas terug te komen. Eenmaal thuis voelde ik me slecht voorgelicht en had ik het idee dat niet alles onderzocht was. Helaas is mijn vaste dierenarts die mijn dieren van kleins af aan behandeld heeft in de ziektewet en had ik dus een ander. Zijn fosforgehalte was goed. Kalium is niet naar gekeken en er is ook geen urinemonster genomen. Verder ook geen echo van de nieren of bloeddruk gemeten. Ik heb hier gisteravond over gebeld en mijn onvrede geuit. Ik wil hem de best mogelijke zorg geven. Nu las ik dat een hoop mensen ook homeopatische middelen geven. Ik ben er wel een vpoorstander van om dit naast de Biodyl (waarvan de dierenarts niet kon zeggen of het iets voor Winky deed) te geven. Nu heb ik zitten kiken naar MacSamuels en Puur Nier van Bonusan. In beide zat Guldenroede en ik las dat dit vocht af voert. Is dat nu wel of niet goed aangezien vocht toch erg belangrijk is voor het Ureum gehalte. Tevens jheeft Winky de Minrin tabletten omdat hij zoveel plast. Kan ik dna wel iets geven dat vochtverlies bevordert. Is er iemand die ervarin gheeft met deze homeopatische middelen of mij iets andres aan kan raden om mijn kat de best mogelijke behandeling te geven? Ik heb in het topic "Pluisje"al heel wat gelezen. Alvast bedankt! groetjes,
Claudia
Groetjes, Claudia en een poot van
Dobby, Winky, Banu en Jip
Cerna

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door Cerna »

Vocht afvoeren is op zich juist goed want dan worden de afvalstoffen ook afgevoerd. Het is echter wel zaak om te zorgen dat er ook voldoende vocht ingenomen wordt. Een kat heeft ongeveer 100 ml. vocht per dag nodig, dit is inclusief het vocht wat in het natvoer zit. Hoe meer droge brokken er gegeten worden, hoe meer de kat dus zou moeten drinken.

Wanneer de kat te weinig drinkt en ook weinig natvoer eet, zou je onderhuids infuus kunnen overwegen. De meeste katten vinden dit echter niet prettig, maar reageren na zo'n vochtstoot wel erg goed.
Wanneer de kat wel natvoer eet, kun je er ook een slobberpapje van maken voor wat extra vocht. Ik voeg voor Noa op 35 gram natvoer nog 18 ml. water toe en dat vier keer per dag.

Ik heb slechte ervaringen met MacSamuel. Bij Noa ging het ureum alleen maar meer omhoog.
Nu is ureum ook meestal niet het grootste probleem en de waarde is zo afhankelijk van wat er de vorige dag gegeten en gedronken is. Ik denk dat wanneer je nierdieet geeft het ureum zo weer onder de referentiewaarde zit want zo extreem verhoogd is dit niet (Noa zat bij het laatste bloedonderzoek op 20,5 en het doet haar niets, maar iedere kat is natuurlijk verschillend).
Ik zou dus in dit stadium niet kiezen voor MacSamuel. Puur Nier ken ik niet.

Ik zou de da nog wel om Fortekor/Benakor vragen. Dat wordt toch meestal ook gegeven bij nierfalen. En verder consequent op nierdieet.
En je zou contact kunnen opnemen met de homeopatisch dierenarts Atjo Westerhuis in Dodewaard (even googelen). Sinds Noa bij hem onder behandeling is, gaat het zo geweldig met haar! Hij heeft ook MacSamuel ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door Adriana »

de algemene ervaringen met MacSamuel, Puur nier (bijna hetzelfde) en Urémyl zijn goed, voorzover de berichten op het Forum, maar het kan altijd zijn dat een katzel er niet of minder goed op reageert.
dit zijn middelen uit de fytotherapie, waar plantaardige stoffen soms op basis van eeuwenlange ervaring, worden toegepast. geen homeopathie en is ook beetje afhankelijk van het soort en de oorsprong van het nierfalen (chronisch, acuut of nog anders..)
kun je op de rekening van de gebitssanering zien of er een pijnstiller is toegepast en welke?
krijgt hij naast k/d nog ander (dieet)voer en drinkt hij goed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door MarjanR »

Maar de vraag is eigenlijk of de homeopathische/fytopathologische middelen (waar de ervaringen zo goed van zijn) ook samen kunnen met het medicijn wat de kat al 8 jaar slikt!
De kat heeft dus een overmatige productie van urine.
Krijgt daar voor al 8 jaar medicijnen om dit in evenwicht te houden.
Wat zal het resultaat zijn als Claudia haar kat de homeopathische/fytopathologische middelen zou toepassen (die dus de urine productie juist weer opvoeren)?

Het is dus niet de vraag of de homeopathische/fytopathologische middelen goed zijn.
Maar of het samen gaat met de moderne medicatie die hij al krijgt.

2Claudia, ik durf het je niet te zeggen.
Ik heb ook tijden getwijfeld met mijn kat die medicijnen voor z'n hart krijgt.
Er zit namelijk in de uremyl en de mcsamuel een stofje die effect heeft op het hart.
Ik heb toch die moeilijke stap genomen en heb goed naar m'n monster gekeken hoe hij daarop reageerde. Ik kon helaas geen vraag stellen aan m'n dierenarts, want "hij heeft daar neit op gestudeerd en kan daarom geen antwoord geven".
Het gaat goed. Gelukkig.
Misschien zou jij de vraag kunnen stellen aan jouw DA of misschien aan een holistisch da bij jou in de buurt?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Siwarda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 sep 2011 15:29

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door Siwarda »

Een korte reactie.
Een goede homeopaat kan altijd samenwerken met een DA en de standaard medicijnen.
Ik werk al jaren samen met een dierenhomeopaat. Je hebt binnen de homeopathie wel grote verschillen in homeopaten en hoe ze werken vooral qua medicatie.
Het beste wat je kan doen bel gewoon eens vrijblijvend met een homeopaat.
Een goede zal je vrijblijvend informatie verschaffen.

Degene die ik ken en al jaren mee samen werk voor mijn katten en ook honden is Heidi Driessen.
http://www.heididriessen.nl . Van ma t/m vrijdag kan je haar tussen 8-10 altijd vrijblijvend bellen. Voor een consult komt ze bij je langs waar ook in NL.
Zij heeft de opleiding gedaan aan de VHCN (http://www.vhcn.nl)

Het enige wat ik wil zeggen bel haar gewoon vrijblijvend altijd goed om advies in te winnen.
Sterkte met je kat
Gebruikersavatar
claudia78
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:06

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door claudia78 »

Iedereen bedankt voor de reacties! Gisteravond gebeld door de dierenarts en mijn onvrede geuit over het gebrek aan informatie. Deze dierenarts heeft de eerste bloedresultaten nogmaals bekeken. Fosfor was goed dus Ipakitine is niet nodig. Kalium niet geprikt. Bloeddruk niet gemeten en urine niet onderzocht. Dit gaan we dus alsnog laten doen en gaan dus niet pas over 3 maanden terug zoals het voorstel van dierenarts nr 1 was.

Jammer genoeg is mijn vaste dierenarts zoals ik al zei, al een jaar afwezig. Hij heeft destijds een artikel met casus over de aandoening van mijn kat geschreven en contakt gehad met Utrecht en Amerika.

Zoals het nu is zitten we eigenlijk met het volgende probleem:

Winky slikt Minrin om zijn overmatige urineproduktie tegen te gaan. Zou hij deze niet slikken zou hij uitdrogen aangezien hij dat niet bij zou kunnen drinken. Wij houden de overmatige urineproduktie dus tegen met deze tabletten. Maar zou dit zijn nieren niet juist aantasten? Houdt hij niet teveel urine inclusief afvalstoffen binnen? Werkt dit elkaar niet ontzettend tegen en is het nierfalen geen gevolg van de andere aandoening??? Misschien zorgt het verlagen van de Minrin ervoor dat de nierwaaren naar beneden gaan maar dan is er dus weer het gevaar van uitdroging door teveel plassen. De dierenarts gaf aan hier ook over na gedacht te hebben maar ook geen antwoord te hebben. Wel lijtk het haaks op elkaar te staan. Hij zou voor de nieren juist meer vocht af moeten drijven maar dat moet vanwege de andere aandoening juist weer niet. Ik ben het overzicht echt kwijt nu. Het lijtk me gewoon zo toevallig dat hij 2 aandoeningen zou hebben. Het lijkt me veel logischer dat de nieren het gevolg zijn van het andere.

Voor wat betreft de homeopatische middelen. Daar zit inderdaad Guldenroede in wat vochtafdrijven werkt. Zou voor zijn nieren dus goed zijn maar wederom ingaan tegen de werking van de Minrin.

Maandag maar weer bellen........
Gelukkig vindt Winky de brokken van Hills k/d heerlijk. Hij zit continue op dat aanrecht te wachten op eten en heeft er duidelijk mee dat de bakjes er niet meer de gehele dag staan.

Prettig weekend iedereen!
Groetjes, Claudia en een poot van
Dobby, Winky, Banu en Jip
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door Adriana »

je weet hoe je uitdroging zelf kunt testen?
en hoeveel drinkt hij precies per etmaal. want wat is te veel en te veel plassen?
het lijkt me een brug te ver om zijn chronisch? nierfalen toe te schrijven aan de plasmiddelen..

ik heb ooit een kater gehad (uit het asiel) die ook overmatig plaste en dronk en er is een ziekte, waarbij dat voorkomt. ik weet niet meer hoe het heette, ging destijds ook via Utrecht, daar waren verschrikkelijk dure medicijnen voor maar hij had bleek later nog een paar andere ernstige mankementen en we hebben hem niet onnodig laten lijden.
maar Winky slikt ze al 8 jaar.. fijn dat hij zo dol op k/d is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door Kattenbella »

Hallo Claudia,

Ik vind het advies van Siwarda wel een goede. Als je mede verder wil met homeopatische middelen zou ik dit in overleg doen met iemand die hier verstand van heeft, zeker met de toch wel wat complexe aandoening van je kat.
Verder is het fijn dat je nu goed contakt hebt met je dierenarts hierover.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Siwarda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 sep 2011 15:29

Re: Kunnen deze medicijnen samen met homeopathie??

Bericht door Siwarda »

Homeopathie kan goed samen gaan met de gewone medicatie en DA. de homeopaat die ik adviseerde schrijft geen vsm medicatie voor of korreltjes. Zij heeft hom medicatie waar een kat aan moet ruiken. Deze werken op cel niveau.
Een klassiek homeopaat kijkt niet naar de oorzaak maar kijkt meer waar komt het probleem vandaan.

Ik had een oude kat van straat in huis genomen. De kat was blind en doof. Door hoge bloeddruk waarschijnlijk blind geworden. Zijn nierwaarden waren veel te hoog. Medicatie geven bij hem was niet mogelijk. Nierdieet wilde hij ook niet. Ik heb toen het poeder ipakitine alleen gebruikt.
ik heb toen ook de homeopaat gebeld. De twee jaar dat deze lieve kater nog heeft geleefd heb ik de medicatie van haar gebruikt met goed resultaat. Er was zelfs een tijd de de (bloed)waarden van de nieren beter werden. Ik heb twee jaar voor hem mogen zorgen, 19 jaar oud geworden. Ook de homeopaat gaf aan dat ook met deze hom.medicatie er een grens was bereikt. Want homeopathie en de medicatie zorgen er eigenlijk voor dat het lichaam zelf voor verbetering en herstel zorgt. En bij mijn oude lieve kater was dit niet meer mogelijk.
Hij heeft een mooi leven gehad en uiteindelijk heb ik hem toen thuis door de DA in laten slapen.

Wat ik er mee wil zeggen Homeopathie doet meer dan alleen de ziekte behandelen
Plaats reactie