Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Dag Allemaal,
Ik ben nieuw op deze forum en binnenkort een eigenares van een Siberische Boskatje van 14 weken. Ik ben alle nodige dingen aan het verzamelen voor mijn kitten en graag wil ik jullie advies hoe kan ik het beste de tandjes van mijn katje verzorgen. Ik heb nog nooit een kat gehad. Voor mijn hond heb ik een tandenborstel en tandpasta en elke dag een Denta Stick van Pedigree. Toen mijn hond klein was poetste ik haar tanden niet. Wel zorgde ik voor dat ze brokjes at en genoeg stevige koekjes. Hoe zit dat met kleine katjes? Op het internet zijn denta snoepjes en vloeistoffen voor katten verkrijgbaar maar volgens mij zijn dat producten voor wat oudere/volwassen katten. Graag jullie advies!

Overigens; Hoe kan ik een foto plaatsen in mijn Avatar? Hoeveel kb is KiB? Het lukt me niet. Hoe kan ik een foto in de tekst plaatsen? Moet de foto eerst op het internet staan? Alvast bedankt voor een tip!
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
lees je eerst rustig in bij een aantal topics, waaronder de kittentopics.
hele kleine stukjes rauwe of gekookte kip of kalkoen houden de tandjes vrij schoon.
en verder, lijkt mij, bij zulke jonge katten geen snoepjes of andere chemische stofjes, kleine katjes zijn heel heel erg gevoelig, met name op hun stofwisseling, dus niet doen.
die tandjes zijn trouwens tijdelijk want je kitten moet nog een keer wisselen.
in het forumoverzicht onderin staan een paar topics over het plaatsen van foto's. daar vind je denk ik alle info die je zoekt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Dank je wel Adriana voor de tips. Deze forum is zo groot dat ik niet echt nog de tijd heb gehad om veel te lezen. Ik ga dat zeker doen! Nogmaals bedankt voor je goede tips! :grin:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Ilone »

Tandjes poesten zou je wel mee kunnen beginnen, dan went de kat er vast aan en hopelijk vind hij het dan niet zo erg.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Dat vind ik ook een goed idee. Ik ben opzoek naar een soort vingerdoekjes speciaal voor honden en katten. Ik heb ergens over gelezen, maar op het internet nog niet echt in een winkel gevonden. "Droog poetsen" is volgens mij een goede training om later met de tandenborstel beginnen. Zo kan mijn katje langzaam aan wennen. Op sommige forums heb ik bijna horror verhalen gelezen over poetsen van tanden bij een kat of kammen & borstelen. Ik hoop dat ik meer geluk heb. ;-)
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Ik heb even met Beaphar over hun Beaphar Zahnies " knabbelkussens met een gebitreinigende chlorofyl-pasta. Voor een verse adem en schone tanden, zonder suiker" gemaild. Beaphar gaf aan dat deze denta knabbeltjes geschikt zijn voor de kittens van 14 weken. Kan ik daarop aan? Voor meer info komt hier de samenstelling:
tarwe, plantaardige bijproducten, mineralen, chlorofyl E141 0,13%, vlees en dierlijke bijproducten, sodiummonofluorofosfaten 0,014%.
Voeraanbeveling
maximaal 15 stuk per dag
Zo veel hoef al weer voor me niet, maar als deze samenstelling niet schadelijk is voor een kitten van 14 weken dan geef ik haar eerst gewoon 1 of 2 per dag.

Wat is Jullie mening over dit product? Is dit product iemand bekend?
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door MarjanR »

Ik heb het in huis.
Maar m'n skatjes zijn er niet dol op.
Kijk maar of jouw skatjes eraan willen.
IK gaf 'smorgens 2. That's it.
Geen idee of dat dan ook effect heeft, ik heb het niet kunnen meten want ze lieten ze gewoon liggen op een gegeven moment :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door nellebel »

ik heb ze ook, maar die van mij blieven ze ook niet. vorige katten wel. volgens de DA doet het niet veel meer als een gewone droge brok.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door MarjanR »

Denk dat ik het wel eens ben met jouw DA.
Zeker als je er maar een paar geeft.
Aan de andere kant, elk snoepje gaat weer boven op het voer wat ze krijgen.
(elk pondje gaat via het mondje, geldt ook voor katjes)

Ik moet Moos z'n tandjes ook poetsen.
En hoewel hij het gelaten ondergaat, vind hij het echt niet fijn.
Ik heb het dan ook nooit geoefend met hem.
Maar ik heb nu plaque off. Dat is echt een miniscul klein beetje door het eten wat dan goed moet zijn voor de tandjes.
Ik gebruik het nu een week. Ik zal eens kijken of de randjes rond Moos z'n kiesjes al wat minder rood zijn, vanavond ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof niet in tandenreinigende brokken. Het zijn de koolhydraten die voor tandplak zorgen en die zitten in elke brok.
In de snoepjes die je daar aanhaalt, zelfs heel erg veel als ik de samenstelling bekijk (granen op de eerste plaats, allemaal zetmeel).
Zo'n voornamelijk plantaardige brokken, zou ik nooit aan mijn katten geven, zelfs niet als snoepje. Dan liever iets dat toch nog een beetje gezond is. Hier heeft een kat echt niets aan. Ze wordt er alleen maar dik van.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door nellebel »

en dat rauwe kippetje gaat er in als zoete koek, en is gezonder. dus ben het helemaal met je eens valerie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Bedankt voor Jullie reacties. Ik denk dat ik wel Beaphar Zahnies in zeer beperkte hoeveelheid ga mijn katje geven, maar pas als ze rond vijf maanden is. Tot die tijd "droog poetsen" om haar te laten wennen aan latere gewoon tandenpoetsen lijkt mij voldoende. Een stukje rauwe, even geblancheerde kip lijkt mij ook een goed plan. :grin:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, niet blancheren, gewoon echt rauw. Anders gaat het alsnog aan de tanden kleven, haalt het er het vuil niet goed af, en je vernielt alle goede zaken van het vlees.
Rauw vlees is het gezondste dat er is voor een kat (in de natuur eten ze ook rauw), dus echt niet met een warmtebron in de buurt komen.

Als je het niet vertrouwd kan je het vlees altijd eerst een aantal dagen invriezen, maar gewoon van bij de slager geven kan eigenlijk ook niet veel kwaad.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Admin »

Wikkel een wondgaasje om je vinger en wrijf daarmee over het tandvlees en de kiezen van het bovengebit (ondergebit is niet nodig). Je zou er nog een dotje kattentandpasta op kunnen doen voor de smaak, maar een droog gaasje is eigenlijk al voldoende. Beter om dat aan te leren als het dier nog jong is.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Nogmaals bedankt voor de tips! Over dat rauwe kipfilet heb ik een vraag. Hoe groot ongeveer moeten de stukjes van die kipfilet zijn. Ik heb ergens gelezen dat je deze in soort streepjes moet snijden maar niet zo klein dat de katje het door kan slikken. Hoe groot dan precies voor een tijgerin van 14 weken :?:

P.S. Nog zes nachtjes slapen en ga ik mijn katje ophalen!!!!!!!!!!!! :grin: :grin: :grin:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Plaats reactie