Katten binnenhouden

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Eline Sch
Kitten

Katten binnenhouden

Bericht door Eline Sch »

Hallo,

ik ben eigenaar van 2 super mooie katjes. Het zijn 'wilde' katten. Ik heb ze al sinds hun geboorte. Nu is het probleem, ik heb ze nog nooit buitengelaten, en ik zou ze eigenlijk ook nooit willen buitenlaten. Momenteel zijn ze ongeveer 5 maand oud. Wij wonen aan een nogal drukke baan en ik ben bang dat ze overreden zouden worden! Is het mogelijk om een 'wilde' kat levenslang binnen te houden? Ik voel me daar eigenlijk wat schuldig over!

Alvast bedankt!
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Katten binnenhouden

Bericht door Ilone »

Het zijn 'wilde' katten maar nog nooit buiten geweest?
Wat bedoel je dan met 'wilde' katten??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Kun je geen kattenren voor ze maken?
Ik zou ze zeker niet loslaten. Je hoeft je daar niet schuldig om te voelen.
Je kiest voor veiligheid.
Heb je een kamer waar je kattenkamer van kunt maken?
Met hoge palen en eventueel loopbruggen/planken heel hoog.
Je kunt je huis op vele manieren spannend maken voor ze.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ja, dat kan wel.
Maar biedt je katjes dan wel voldoende uitdaging binnen.
Diverse manieren, legio te vinden online, maar voornamelijk een mooie klimpaal en speeltjes in overvloed.
Beetje creatief? Brokjes verstoppen of zelfs clickertraining zal hen ook interesseren.
Laser lampje.
Nu ja, nu al een paar voorbeelden :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet omdat een kitten buiten geboren is dat het een wilde kat is. ;-)
Ik veronderstel dat je dat bedoeld met die titel?

Het is niet belangrijk waar de kitten geboren is, dat weet hij toch niet meer.
Het is wel belangrijk hoe hij zijn eerste levensjaar doorbrengt.
Aangezien hij gewoon gezellig bij jou opgroeit, is er geen reden om aan te nemen dat hij dat niet zijn hele leven zou kunnen. Meer nog, hij wordt vast in het begin heel bang buiten als hij dat niet kent.
Als je in een gevaarlijke buurt woont, is het heel verstandig om ze niet vrij te laten (zouden meer mensen moeten doen). Of je dan een tuin of balkon hebt die je kan afschermen of een ren bouwen, of je laat ze gewoon in huis, moet je zelf kiezen. Maar alles is beter dan vrij laten lopen en dan dood terugvinden.

Ik heb zelf een kitten die van een boerderij komt en dus buiten geboren is. Op 8 weken is hij bij mij gekomen en had tot die moment nog nooit een huis van binnen gezien. De eerste maand bleef hij bij mij binnen en daarna had ik hem eens voorzichtig mee naar buiten genomen (kon nog niet weg, was heel klein en ik bleef erbij, al zou ik het nu ook niet meer doen) en hij was doodsbang van de wind en van het gras. Echt hoor. Zo snel vergeten ze dat alweer...
Nu leeft hij ook al meer dan een jaar permanent binnen, hij zou zelfs niet buiten willen als hij zou mogen. Hij vind het daar zelf veel te gevaarlijk en eng.
Ik hoop later ook een afgesloten tuin of ren te hebben waar hij dan op zijn eigen tempo aan kan wennen, maar ik weet dat hij daar zeker maanden over doet. Maar dan kan hij niet in paniek weg, is hij veilig en kan hij steeds naar binnen als hij wil.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Eline Sch
Kitten

Bericht door Eline Sch »

Bedankt voor jullie reacties! Ze hebben hier bij ons thuis veel plaats om te spelen! Ik verwen ze ;)! Ik voel me ook al veel geruster dat er nog meer mensen zijn die katten binnenhouden. Ik bedoel met wilde katten dat het geen raskatten zijn. Het zijn straatkatten eigenlijk. Daarom was ik bang dat ik hen niet heel hun leven binnen zou kunnen houden. Om te slapen hebben ze een grote kamer die ik volledig heb ingericht naar hun wensen :)!

Vele groetjes!
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Oooh op die manier wilde katten! :-)
Och nou, als ik hoor wat ze allemaal bij je hebben, dan moet het al helemaal geen probleem zijn om ze binnen te houden, ze hebben genoeg te doen! :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Twee van onze vier katten, waarschijnlijk drie waren zwerfkatten die we uit het asiel gehaald hebben. Wij houden ze ook binnen en dat gaat prima. We zijn wel bezig met een tuinafzetting, zodat ze niet meer de tuin uit kunnen. Hopelijk kunnen ze de in het voorjaar weer in de tuin.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

:grin: Dan heb ik ook allemaal wilde katten :lol:
Misschien kun je je tuin afzetten? Als je daar op googelt krijg je genoeg voorbeelden te zien ;-)
Hier hebben we elke dag schik van de afgezette tuin
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie