1 bang en de andere niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Kirssten
Huiskat
Huiskat

1 bang en de andere niet

Bericht door Kirssten »

Hallo,

Gisteren hebben wij onze kittens opgehaald. Twee vrouwtjes van de dezelfde boerderij, maar ze komen niet uit hetzelfde nest. De ene heeft altijd in een open schuur gezeten en rond kunnen lopen en veel mensen gezien (Dat is een cyperse, Pip). De andere heeft al die tijd in een stal gezeten met alleen zijn broertjes en zusjes en zag mensen als die ze eten kwamen geven. (Wit met af en toe cyperse vlekken, Molly)

Gisteren toen wij het kooitje openzette kwam ging Pip gelijk naar buiten op onderzoek. Zij kwam even later zelfs spontaan op schoot zitten! Vanmorgen is ze uit zichzelf op de kattenbak gegaan en springt ze nu zelfs op de bank!
Maar Molly kwam maar niet uit de reiskooi. En na enige tijd hebben wij de bovenkant er vanaf gehaald zodat ze kon zien waar ze nou eigenlijk was. Daar bleef ze nog steeds zitten. Af en toe ging ze liggen en andere keer leek het alsof ze er elk moment uit wou springen. Uiteindelijk heeft mijn moeder haar voorzichtig opgepakt en op schoot gezet en begon met aaien. Dat leek ze wel lekker te vinden. Ze sprong er van af en keek een beetje rond waarna ze in een hoekje ging zitten. Daar heeft ze de hele avond gezeten. Soms ging een van ons er plat op de grond bij liggen en haar aaien.
Ze heeft (denken wij) de hele nacht onder de kast gelegen en nu nog steeds. Maar heeft wel gegeten maar niet gedronken (denken wij)!

Wat moeten we hier aan doen dat ze minder bang is. Ik weet dat we geduld moeten hebben, maar kunnen we intussen niks doen wat ook helpt?
Sorry voor het veeel te lange bericht!

Groetjes Kirsten
nellebel
Tijger
Tijger

Re: 1 bang de andere niet, help!!

Bericht door nellebel »

hoi kirsten, hoe herkenbaar. hier precies hetzelfde. guusje en gijs uit het asiel gehaald. guusje was meteen thuis, gijs doodsbang voor mensen.
hij kroop meteen onder het fornuis en later achter de keuken. uiteindelijk na een uur toch de plint verwijderd en hem eronderuit gehaald. we merkten dat als we hem eenmaal op schoot hadden hij wel wat ontspande (vooral als guusje erbij was) en hij kroelen wel lekker vond. dus wij pakken hem geregeld op en gaan hem kroelen. ik benader het heel voorzichtig, maar het lukt niet altijd om hem meteen te pakken. verder krijgt hij op vaste tijden iets lekkers en dat weet hij nu en dan laat hij zich wel zien. als hij bang was op schoot zou ik dit niet doen, dan wachtte ik gedulig tot hij zou komen, maar net als jij merkte ik ook dat hij het wel lekker vind maar niet goed durft. verder lig ik ook veel plat op de grond, hij kijkt dan naar me vanuit de stoel. hij is nu 2 weken bij ons en begint heel langzaam uit zijn schulpje te kruipen maar gewoon oppakken of op schoot komen liggen doet hij nog niet. maar hij komt al op bed erbij en komt zelf voor eten.
Hij durfde eerst ook niet naar de bak als wij thuis waren, bleef dan weggekropen zitten. ik heb hem zelf regelmatig op de bak gezet en erbij gebleven tot hij plaste. en daarna een beloning. sinds 2 dagen loopt hij gemakkelijk langs mij heen naar de bak en het voerbakje.
hij kon ook niet spelen of miauwen, maar hij leert vee lvan guusje.
merk jij dat ook, dat ze wel kijkt naar het andere katje en hoe die met jou omgaat?
als je haar oppakt en bij je zet kun je ook de ander erbij halen, ontspant ze misschien ook meer.
veel succes ermee. ben benieuwd hoe het bij jou gaat. geduld is een schone zaak, had er de eerste dagen ook best moeite mee, maar nu ik kleine stapjes vooruit zie is het toch ook wel steeds een overwinning.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Wat misschien ook kan helpen is Valeriaan druppels in huis halen en die op een knuffeltje/kleedje/zakdoek druppelen. Katten schijnen hiervan te ontspannen.
Je kan ze gewoon bij de Kruidvat kopen. De dierenwinkel heeft ze ook, maar daar zijn ze duurder.

Succes!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik heb valeriaan geprobeerd, maar geen effect( heb nog nooit effect gemerkt bij een kat). ik heb wel de verstuiver in huis gehangen. weet zo even de naam niet meer, die feromomen uitscheidt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Feliway???
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Dank je wel voor de reacties! Ze heeft intussen nog niks gedronken. Ze heeft vanmorgen wel zacht voer op. Is dat genoeg of moeten we Molly meer zacht voor geven dan Pip zodat ze wel genoeg vocht binnen krijgt? Ze heeft al gespeeld met de bank vanmiddag.
Ze vertrouwd mijn moeder nu een beetje dus hadden we het plan haar eerst alleen aan mijn moeder te laten wennen, is dat slim? Ook is Molly nog niet naar de wc geweest.
Zijn er misschien nog meer briljante ideeën?
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Oow sorry ik was vergeten antwoord te geven op je vraag nellebel!
Nou eigenlijk weet ik dat niet precies want ze zit meestal ergens onder dus kan ik het niet echt zien hoe ze kijkt!
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

geef je wel het voer dat ze gewent is? als ze morgenochtend nog niks heeft gedaan op de kattenbak of gedronken heeft toch naar de dierenarts gaan. ze zijn zo uitgedroogd. of de darmen zitten verstopt extra nat voer geven zou je kunnen doen. zodat ze toch vocht binnen krijg.
z`n schuwe kitten heeft tijd nodig. beperk de ruimte zodat molly daar zich eerst veilig voelt. probeer lekker te spelen, maar ga niks dwingen.
is pip wel sociaal? vaak nemen kittens het gedrag van elkaar over.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Ik weet niet of het het voer is dat ze gewend is. Ze komen van dezelfde plek en Pip eet wel het voer dat we geven zonder probleem.
En Pip is wel sociaal, heel erg zelf. Als ze niet slaapt wil ze aandacht!

Ik heb nog even een vraagje. Ze hebben beide vlooien en hebben we dus bij de dierenwinkel wat er voor gehaald. Je moest dat eerst op je handen spuiten en dat het kitten aaien. Bij Pip hebben we dat al gedaan. Bij Molly nog niet, want haar kunnen we niet te pakken krijgen omdat ze heel de tijd onder de bank zit. Ik durf het ook niet te proberen als ze er even onder vandaan is, want dan wordt ze misschien nog banger!
Iemand enig idee wat we het beste kunnen doen?
En tips over hoe we haar minder schuw kunnen maken zijn ook altijd nog welkom :D!
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Even een kleine update:
Ze was weer even onder de bank uit gekropen doordat ze nieuwsgierig werd van een speeltje. We vonden toch dat ze even op de kattenbak gezet moest worden. Dus toen ze even niet keek pakte ik der snel en bracht haar naar de kattenbak (intussen tijd een nagel in me gekregen hahaha). Ik hield haar even in de kattenbak vast en praatte rustig tegen haar en maakt graaf bewegingen met haar pootjes. Ze sprong er uit en ging weer terug onder de bank.
Even later zat ze te spelen met een muisje en heel vrolijk te doen (misschien door het kattenkruid muisje?). Nadat ze tien minuten helemaal vrolijk had gedaan wou ik haar pakken voor de vlooienbehandeling, poging mislukte en ze ging weer onder de bank...
Wel de ontdekking gedaan dat ze heeft geplast, alleen niet op de kattenbak :D
Nu loopt ze weer rond en is ze ook aan het eten.
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

of molly het nu leuk gaat vinden of niet je zal d`r toch moeten ontvlooien. ik heb er zelf verder geen verstand van dus ik kan je daar verder niet bij helpen. (andere forummers wel. denk dat er ook nog wel ergens een topic over staat). van vlooien kunnen kittens zich ook niet lekker door voelen.
is er niet iemand anders die het zou kunnen doen? zodat ze jouw niet als slecht ziet? als ze dan gedaan is kan jij tegen d`r praten en lekkers geven? heb je wel een middels speciaal voor kittens? (zo zou ik het doen)

wel goed dat ze heeft geplast. kan je de kattenbak niet dichter bij haar verstop plaats zetten?

tips om een kat minder bang te maken.
kijk molly niet recht aan met je ogen. kijk er langs heen. of doe je ogen dicht. ogen kunnen heel bedreigend zijn.
maar je zo klein mogenlijk als je tegen molly praat. ga plat liggen.
valeriaan is hier al eerder gezegd of feliway. het kan helpen
dwing niks
probeer d`r met wat lekkers uit haar verstop plek te lokken?

het scheelt dat pip heel sociaal is. over het algemeen nemen kittens elkaars gedrag over. hou er rekening mee dat het wel even gaat duren

ik heb zelf sproet een angstige gestreste kater. misschien dat er in die topic nog tips staan.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 23&t=24323
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

het was inderdaad feliway.
omdat ik merk dat gijs het wel fijn vind om op schoot te zitten, maar zelf niet durft en echt panisch en angstig kijtk als je al in de buurt komt, hebben wij toch besloten om hem steeds onder de bank vandaan te halen. met als gevolg dat hij dat niet meer veilig genoeg vond. ik hebn de onbereikbare plaatsen (onder het fornuis, achter de verwarming) afgezet. wij hebben de eetkamersteolen eits naar achter geschoven zodat hij daarop kan liggen, maar toch ietsje bereikbaar blijft voor ons. wij blijven hem dus een aantal keren per dag toch pakken (ook al rent hij bang weg) omdat hij dan wel uiteindelijk al knorrend op schoot ligt. als hij totaal ontspannen is laat ik hem vrij of hij wil blijven liggen of niet.
Wat ik ook doe is bewust vaak langs hem lopen maar niet aankijken. ik zeg dan meestal wel dag gijsje en loop gewoon door. dit zorgt ervoor dat hij nu minder snel in elkaar duikt en wegrent. zo krijgt hij ook de ervaring dat ik hem niet altijd wil pakken.
ik zette hem dus ook op de bak. ik liet hem zelf erop maar bleef ervoor liggen zodat hij er niet uitdrufde. lief tegen hem praten en guusje op de andere bak zetten. (dan zaten ze langs elkaar). daarna liet ik hem zelf van de bak komen en snelde hij de kamer in. hij kreeg dan wel steeds een beloning.
het gaat met gijs nu echt stukken beter. hij komt uit zichzelf naar ons toe op eetmomenten. als hij wegblijft ga ik hem halen. wij eten voor de tv met een grote voetenbank voor ons. daarop staat het avondeten an de katten.
Als iedereen gesetteld is ga ik gijs halen en zet hem voor zijn eten neer. dan ga ik heel voorzichtig zitten en probeer niet al te veel te bewegen. hij blijft meestal zitten en eet het lekker op.
ik laat hem dus niet zich helemaal verstoppen omdat ik bang ben dat hij dan nooit tevoorschijn komt, alleen als wij weg zijn. ik dwing hem eigenlijk te wennen aan ons. (maar dus nogmaals, omdat ik merk dat als hij eenmaal bij ons ligt hij ontspant en geniet).
en ze mogen dus voortaan s'nachts bij ons liggen. gijsje komt sinds 2 dagen ook bij ons liggen. wel bij het voeteneind, maar zo raakt hij ook vertrouwd aan onze geur.
Plaats reactie