Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Annie, ik herken je dilemma, maar weet helaas ook geen oplossing. Ik heb ook een kat gehad bij wie ik absoluut geen pillen naar binnen kon krijgen (voormalige zwerfkat) en soms moet je dan kiezen en medicijngifte staken ondanks dat je weet dat ze dan zieker worden. Maar al die stress is ook niet goed.

Is er geen eten waar Tim een moord voor doet en waar je de Fortekor en pijnstilling heel fijn gemalen doorheen kunt mengen? En wanneer je dan een heel klein beetje geeft, dan weet je zeker dat het ook opgegeten wordt.
En misschien is Prednison (Cortalone) een optie? Dat is ontstekingsremmend en pijnstillend en daar krijgen ze een grandioze eetlust van en dan kun je ook zonder probleem de Fortekor door het eten doen. Desnoods door een beetje AD. Dat is niet zo'n ramp wanneer de rest van het eten maar nierdieet is. En nood breekt wet.

Voor Cortalone moet je eens in de 7 à 8 weken even naar de dierenarts voor een prikje.
Natuurlijk is dit een paardemiddel, maar je moet toch wat!
Veel sterkte.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Och, meis. Wat zitten jullie toch in de piepzak met z'n tweetjes.
Ja, ik zeg ja. Geef elkaar even 24 uur de tijd om even tot rust te komen.
Aan de andere kant zorg je er op die manier weer voor dat de medicijntjes weer moeten gaan werken (sorry, weet zo snel niet hoe snel iets werkt).

fortekor is de enige pil die je moet geven op het moment (behalve de pijnstiller?)?

Je kunt de fortekor tussen twee lepels verpulveren, gaat makkelijk. Dat mag met de fortekor.
En dan kun je het over het eten, door het eten mengen.

Ga niet bij Tim z'n eten zitten, want dat vertrouwt hij gewoon niet.
Dat deed je normaal ook niet, toch?
Dus meng die fortekor erdoor, loop weg. En doe je ding.

Feliway verdamper werkt inderdaad pas met 2 weken.
Ik weet niet hoe dat zit met feliway verstuiver.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
AnnieMG
Huiskat
Huiskat

Bericht door AnnieMG »

Dankjulliewel. Dit forum is voor mij nu zo belangrijk. Bij de da word ik tegenwoordig met naam en toenaam begroet terwijl ze me eerst niet kenden. Heb ook het idee dat ze me 'kort' houden.

Net heb ik Tim Onsior kunnen geven. Hij kwam me troosten, ik huilde van de hele toestand. Dus nu voel ik me ook nog een verrraadster. Straks dan maar de Fortekor fijn door het eten. Ik heb nog 'gewoon' eten, daar doe ik dan een eetlepel van. Dan ga ik slapen, dus wat Marjan zegt: weggaan. Tim zit nu op de bank naar mij te knipogen, wel buiten pakbereik. Kan ik me voorstellen :-(

Adriana, maandag ga ik naar de da om over de injectie te praten, dat zou weer een stuk schelen. Misschien zit daar de oplossing.

En dan kan ik ook meer gaan werken om geld te verdienen. Ik ben freelancer.

Nogmaals, dankjewel. Het betekent veel voor me.
Flipje14
Huiskat
Huiskat

Bericht door Flipje14 »

Iemand ervaring met: ipakitine? Ik bedoel heeft de dierenarts het voorgeschreven of via internet besteld? Helpt het ook tegen de misselijkheid?
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Iipaktine zorgt ervoor dat de het fosfor gehalte laag blijft: te hoog fosfor zorgt voor snellere afbraak van het nierweefsel. Te hoog fosfor zorgt er dacht ik ook voor dat de kat zich misselijk voelt, maar ben hier niet 100% zeker van. Ipaktine zorgt ervoor dat de "foute" stofjes uit het voer niet via de nieren worden afgebroken, maar in de darmen.
Hier gebruik ik Renalzin, is een vloeibare variant, en heeft dezelfde werking.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Flipje14
Huiskat
Huiskat

Bericht door Flipje14 »

Fosfaatremmers

Katten met nierfalen kunnen een verhoogd gehalte aan fosfaat in het bloed hebben. Omdat dit schadelijk is voor de nieren en de maag moet dit behandeld worden. Met nierdieet wordt de opname van fosfaat al beperkt maar het kan nodig zijn om extra fosfaatremmers toe te dienen. Dit is meestal in de vorm van een poeder Ipakatine of vloeistof (Renalzin) dat dagelijks door het eten gegeven moet worden.

Kaliumtabletten

Katten met nierfalen hebben vaak een tekort aan kalium in het bloed waardoor de kat zich sloom voelt en vaak slecht eet. Een kat met een sterk kalium tekort heeft een typische houding: een naar beneden gebogen kop. Het is onduidelijk of een tekort aan kalium het nierfalen heeft veroorzaakt of andersom. Wel is bekend dat een tekort aan kalium een verslechtering van de nierfunctie geeft. Het is daarom belangrijk om regelmatig kalium te controleren en zo nodig te behandelen met medicijnen.

Vorenstaande kwam ik op internet tegen op een dierenarts site. Volgens dit topic gebruiken meerdere personen dit voor hun katten. Maar doen jullie dit op voorschrijven van de dierenarts, of hebben jullie zelf besloten deze medicijnen toe te voegen? Hoe zijn de ervaringen van de hulpmiddelen en wanneer hebben jullie besloten om de medicijnen te gaan toevoegen? Flip is namelijk nogal sloom de laatste paar dagen, ik dacht eerst dat hij moest bijkomen van het pensioen maar hij is al vanaf maandag thuis, mijn zijn gedrag verandert niet. Hij eet wel, niet meer zo veel als voorheen en drinken en plassen doet hij normaal. Het kan natuurlijk zijn dat zijn sloomheid ook door ouderdom komt. Heb met de dierenarts overlegd, maar die zegt alleen maar als je het niet vertrouwt kom je maar langs. Als het niet meer gaat met hem laten we hem inslapen. Nou normaal zit ik niet verlegen in feedback etc. Maar nu was ik met stomheid geslagen. Ik denk namelijk niet dat het al tijd is voor flip, hij zit nog prima in zijn vacht, eet en drinkt, braakt niet. Alleen hij slaapt zo ontzettend veel, en naar buiten is niet meer zo spannend voor hem. Soms staat hij op loopt even en denkt shit wat ging ik eigenlijk doen.

Gelet op het verhaal wat ik van internet heb overweeg ik om het kalium te geven, maar kan dit zomaar? Ik bedoel baat het niet schaadt het niet principe?
Adriana

Bericht door Adriana »

nee, niet doen, het schaadt wèl!

je gaat pas extra kalium geven als bij bloedonderzoek blijkt dat het nodig is.
en dan zijn er een paar vormen, baasje patiaan kan je daar alles over vertellen.
zeker niet op eigen houtje kalium geven en zeker ook niet ongecontroleerd. overmaat is zeer schadelijk net zo als ernstig tekort..
fosfor ip/anorganische fosfor is vaak te hoog bij nierkatzels, ook eerst laten meten via bloedonderzoek en dan bvk renalzin/bayer. met anderhalve maand en soms sneller is probleem daarmee opgelost maar wel bij regelmatig bloedonderzoek ook fosfor waarde meenemen en dat is een aparte meting bij spotchem apparaten.
Flipje14 schreef:Iemand ervaring met: ipakitine? Ik bedoel heeft de dierenarts het voorgeschreven of via internet besteld? Helpt het ook tegen de misselijkheid?
nierkatten worden doorgaans misselijk van te hoog ureum-gehalte. op het forum zijn goeie ervaringen met McSamuels niertonicum tabletjes of Urémyl (even zoeken via zoekfunctie rechtsboven)..

de verzorging en medicatie van een nierfaalkat is niet van de afdeling doe-het-zelf in die zin dat dit altijd via je dierenarts en goed bloedonderzoek en een bloeddrukmeting moet gaan. pas dan weet je waar je welke medicatie op baseert. wel altijd onmiddellijk een goeie kwaliteit nierdieet voeren, nat en/of droog!
en zeer goed laten drinken of spuitje drinken invoeren!
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Het is ook een hele zorg Annie om Tim.
De dames van dit forum hebben mij ook enorm geholpen met tips voor Casper.

Sterkte !
Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Bericht door Cerna »

Gelet op het verhaal wat ik van internet heb overweeg ik om het kalium te geven, maar kan dit zomaar? Ik bedoel baat het niet schaadt het niet principe?
Te hoog kalium kan leiden tot hartritmestoornissen, dus inderdaad eerst laten meten voordat je zoiets gaat geven. Wanneer de kat een te laag kalium heeft, dan worden de spieren slap, kunnen ze moeilijk springen en de kop hoog houden. Ze zitten dan de hele dag met de kop naar beneden.

Flip is 14 en dat is dan toch al een oudere heer. En ik heb gemerkt dat de heren die ik tot nu toe gehad heb en de heer die ik nu nog heb (Cochi; 16) toch sneller ouder worden dan de dames en dus minder actief.
Cochi slaapt nu ook al een paar jaar gedurende 90 procent van de dag/nacht. De rest van de dag besteedt hij aan eten en op de bak gaan.
Dus ik verwacht dat het vele slapen eerder te maken heeft met zijn leeftijd en niet met te laag kalium.
Maar wanneer je dit zeker wilt weten, moet je toch echt laten meten.

Ik gebruik voor Cochi ook ipakitine. Cochi wil geen nierdieet en dus strooi ik één doseerlepeltje per keer over de Gourmet. Het wordt niet geproefd.
Wanneer je nierdieet geeft, is het dubbelop en dus niet nodig.
Renalzin ken ik niet.

MacSamuel gaf bij Cochi rode ogen en Noa reageerde er totaal niet op. Ureum werd alleen maar hoger (ze reageerde dus wel, maar niet zoals bedoeld).
Urémyl gebruik ik alleen voor Cochi (ook al omdat hij alleen normaal voer eet) en hij reageert er goed op (gaat meer eten).
Noa reageerde hier ook niet goed op (juist slechte eetlust). Noa spuugt ook niet en kan dus goed om gaan met het verhoogde ureum (was 6 weken geleden nog 20,5 maar dat komt omdat ze veel te veel RC Exigent eet. :oops: ).
Adriana

Bericht door Adriana »

dikke rode ogen.. hier zelfde ervaring met de combi McSamuel+ipakitine en dus McSamuel en Hills k/d want daar zit dat stofje (chitosan) ook in (maar dat staat niet op de verpakking...)
renalzin is ongelofelijk effectief in het omlaag brengen van de anorganische fosforwaarde en het gaat niet via de nieren. maar ook dat moet je eerst door bloedonderzoek laten meten voordat..
AnnieMG
Huiskat
Huiskat

Bericht door AnnieMG »

We zijn een paar dagen verder met ups and downs. Ik geef geen pillen meer met dwang, maar fijngewreven door 1 eetlepel 'gewoon' eten, als zeer laat avondhapje vlak voordat ik ga slapen. Dat gaat naar binnen. Daarmee is er meteen aanzienlijk minder angst en stress in huis, waardoor Tim ook weer meer ging eten. (de da zei dat meer mensen dat deden, en ik dacht, waarom zegt de da dat niet eerder tegen mij?)

Zaterdag kocht ik valeriaantinctuur (Etos) en daar werd Tim heel blij van. Rollen, mij diep aankijken, meer willen eten. Dat geluk duurde tot hij vanmorgen ergens van schrok en onder het bed ging liggen. Eten meteen weer mis. Maar vanavond weer wat, hij eet met aandacht. Nu is hij een beetje slaperig, ja, dat kan ik me voorstellen, het ruikt overal naar valeriaan :-)

Ik heb nu valeriaankruiden besteld, dat schijnt toch beter te zijn, en er is Telizen in huis tegen de angsten. Nu nog een goed voedingssuplement met glucosamine. De kattengedragstherapeute die ik vanmiddag sprak raadde Seraquin aan.

Maar daar zit per tablet "25 procent ruw eiwit" in. Kan dat dan wel voor een nierpatientje?
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Tja, ik weet niet. Hoeveel moet je geven van de Seraquin.
Want als het maar een priegeltje is, dan is het nog maar 25% van het priegeltje.

Adriana

Bericht door Adriana »

oeps, in de tekst van de producent wordt als oorzaak van gewrichtsellende gesproken van op hol geslagen moleculen....
hun pdf-file was voor mij niet leesbaar, analyse zoals bij medpets 58% koolhydraten en indd 25% gehydrolyseerd kippeneiwit. tja, 25% van de aanbevolen dosis....
http://www.medpets.nl/seraquin/

heb je al bij huisdierendokter gekeken, die hebben vrij veel middelen voor dit soort ellende en lees dan ook even de klantenreacties..

wat krijgt Tim eigenlijk als medicijn naast de fortekor?
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

1 tablet dus.
1 tablet is 2 gram.
We hebben het over 0.5gram eiwit!!!
Kom op toch. Dat is te overzien (mijn inziens).
Maar goed, zoek gerust verder.
Er zijn zo veschrikkelijk veel suplementen met glucosamine!
Er zijn er vast een paar zonder eiwitten ;)

patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

@Flipje: Ik geef én kalium é'n Renalzin aan Patiaan, maar wel op doktersadvies. Kalium is bij hem anders steeds te laag, en Renalzin word mij geadviseerd preventief te geven. hij heeft nog nooit te hoog fosfor gehad. Volgens mijn dierenarts is het niet schadelijk dit preventief te geven.
Maar zoals al gezegd: nooit zelf gaan dokteren met dit soort middelen...
En wb het vele slapen: kan ouderdom zijn, maar kan ook heel goed kaliumtekort zijn.. Of combi. bij kaliumtekort hoeft de kop niet altijd te "hangen". Patiaan heeft dit nooit gehad, hij had wel minder kracht om op t aanrecht te springen. En sliep héél veel, trok zich terug, én, mis. wel de belangrijkste graadmeter: hij wilde -bijna- niets eten op momenten van kaliumtekort. als je twijfelt zou ik zker bloed laten onderzoeken, al is het maar voor je iegen gemoedsrust. Sterkte!

Annie: Fijn dat t beter gaat met Tim!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Plaats reactie