Katten trainen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Spoorweg
Kitten

Katten trainen

Bericht door Spoorweg »

Hoi,

Wie traint hier nog meer met z'n kat? En dan bedoel ik trucjes leren enzo. :)
Ik heb 2 katten die ik allebei train. Ik ben nu net begonnen met m'n kitten van 15 weken maar die vind het al erg leuk.

Ik ben benieuwd.
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Re: Katten trainen

Bericht door Mirjam86 »

Aan wat voor trucjes moet ik dan denken?
Ik heb wel eens ergens gehoord dat het een half jaar duurt voordat een kat een trucje kent.

De enige training die ik tot nog toe gegeven heb, is springen via een plankje op de kast.
Maar dat is meer natuurlijk gedrag stimuleren dan trainen ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Adriana

Bericht door Adriana »

kittens hebben tot tussen 6 en 12 maanden van een heleboel dingen nog geen besef. wel kunnen ze schrikken en ze voelen angst.
vanaf wat ouder kunnen ze dingen combineren en een beetje 'duiden'.

was hier af en toe bezig om Bolle te leren een poot te geven voor een brokje.
maar ik weet niet of ik daar mee door ga want hij komt me iets te vaak naast me zitten en doet dan een poot omhoog.
tuurlijk beloon ik maar eigenlijk vind ik t beetje zielig... een gedresseerde kater... nou nééj...
hij zelf heeft daar geen last van en ze leren geweldig snel, van allerlei. als er maar beloning tegenover staat. en daar moet je dus goed op letten en op tijd negeren want als ze te veel aandacht krijgen met bijvoorbeeld in het kattennet hangen, dan blijven ze het om de aandacht doen. of andere dingen waar ik niet zo dol op ben. dus ik verbied zo min mogelijk maar zorg voor alternatieven.
voorlopig heb ik besloten de bengels geen kunstjes meer te leren, beetje kat-onwaardig vind ik.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik laat katten vooral kat zijn.
Wel leer ik ze handige dingen zoals als ik kuikens voer ze ieder uit zichzelf hun eigen voerbench inschieten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
helskinky
Poema
Poema

Bericht door helskinky »

Ik heb wel eens een circus act gezien met katten ,die haalde ze uit het asiel en deden daar Klicker training mee. Intensief maar het lukte wel en zo te zien vonden de katten het niet erg (?). Ikzelf hou niet zo van dieren die trucjes doen, of ze moeten het uit zichzelf doen.
clicker training bij katten
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik leer ze ook trucjes. is meer begonnen vanuit "noodzaak" tja wat is noodzaak. mijn eerste kat schrokte haar eten zo snel naar binnen dat ze het meteen uitbraakte. ik liet haar eerst zitten en pootje geven voordat ze eten kreeg. dat heb ik bij mijn volgende katten ook gedaan, maar dan alleen bij het avondsnackje. ik vraag andere momenten ook nooit om het pootje. en verder zijn er vooral dingen die ze uit zichzelf doen die ik dan stimuleer, zoals tjoepie tjoepie betekende dat flippie op mijn schouder mocht springen. deed ze anders ook wel, maar als ik dat zei kwam ze zeker. en dat aporteren heeft ze ook uit zichzelf gedaan. flippie vond het leuk om dingen zo te leren, gaf haar een bezigheid omdat ze zich anders snel verveelde. ik denk dat het vooral een vaste structuur is waaraan ze wennen ipv echt trucjes leren. gijs is erg bang voor mensen, maar weet nu dat hij s'morgens een snackje krijgt als hij bij me komt. hij staat er al klaar voor als ik beneden kom en dan krijg ik zelfs een likje van hem.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Zolang je merkt dat de kat er plezier in heeft, waarom niet.
Mijn eigen keuze zou het niet zijn, laat ze maar lekker.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

haha, natuurlijk kun je je kat allerlei truckjes leren...

maar zelf zie ik er het nut niet zo van in. mijn katten vermaken me al genoeg met hun natuurlijke gedrag, en ik zie er al helemaal niet het nut van in om anderen te gaan vermaken met eventuele truckjes geleerd door mijn katten.

eigenlijk is het hele Circus-idee om mensen te vermaken met kunstjes door dieren niet aan mij besteedt, daarom zal ik ook nooit naar zoiets als een circus gaan. veel liever kijk ik dan naar een documantaire over dieren, want natuurlijk gedrag fascineert me veel meer !
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik ga ook niet naar een circus met dieren.
Uitgesloten.

Maar het schijnt dat een kat, wanneer het truckjes kan leren, dat ook heel erg leuk vindt.
Niet alleen vanwege het snoepje, maar de interactie met het baasje schijnt voor de kat erg leuk te zijn.
Het is een redelijk intensieve toestand natuurlijk. Veel oefenen, veel knuffels (want je vervangt de snoepjes met knuffels uiteindelijk) en heeeeeeeeeeeeeeeel veel contact en plezier.

Ik heb er simpel weg geen tijd voor.
En ik vraag me af of Sara er wel tijd voor heeft :lol:
Maar Teun (ja, met z'n onzekere karakter), hij zal het heel leuk vinden en meer zelf vertrouwen krijgen denk ik.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

niet dat ik het trainen van katten afkeur of zo... want er zit natuurlijk een groot verschil tussen pak hem beet een olifant die de ganze dag in een veel te klein trailertje zit en dan in het weekend een paar keer zijn kunstjes moet vertonen en een gelukkige kat die veel plezier haalt uit het contact met het baasje en de beloning van snoepjes bij het trainen... maar dan ga ik toch liever op de grond met een hengeltje liggen hengelen of ze balletjes laten apporteren (doen ze overigens uit zichzelf, dus niet aangeleerd). ik denk trouwens dat ik er zelf het geduld niet voor kan opbrengen om ze kunstjes te gaan leren.

wel opletten natuurlijk dat niet alle kattensnoepjes geschikt zijn voor training. de mijne zijn dol op whiskas snoepjes met kaasvulling, en daar mogen ze er maar een paar per dag van.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Spoorweg
Kitten

Bericht door Spoorweg »

Dit is een filmpje van een training met mijn katten:

[youtube][/youtube]
helskinky
Poema
Poema

Bericht door helskinky »

dat gaat al goed hoor, en ze vinden het waarschijnlijk ook leuk. Mio staat alleen op zijn achterpootjes voor een snoepje
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Vind het filmpje wel heel leuk om te zien. Katten hebben er best lol in, zolang er maar eten komt.
Voor mij hoeft het niet, maar als ik het zo zie geloof ik ook niet dat de katten het erg vinden hoor!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Erg leuk filmpje :)

Nah, zat ook te denken dat je niet zozeer snoepjes hoeft te geven.
Je kunt het ook gewoon met hun knabbeltjes doen en maar 1 of 2 snoepjes als afwisseling.
Alleen al de aandacht en het feit dat er iets te knabbelen valt is voldoende.
Ik ga het toch ook maar eens proberen.
Zo rond een uur of 21.00 krijgen de poesjes hier ook een snoepje.
En dan zitten ze alle drie echt rustig op hun beurt te wachten.
En als ik dan m'n handen op doe en laat zien dat het op is, en ik zeg "op" dan taaien ze ook af.
Geen gevraag meer.
Stiekum al een beetje getraind. En dat geldt voor heel veel hier op het forum. Weet ik zéker.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik gebruik van boxby de gedroogde kipreepjes. dan heb je een klein snackje van puur kippevlees. anders moet je meteen zo'n relatief groot snoeje geven. dit zijn echt hele kleine stukjes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie