Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

"Maar" voor 6 maanden........ik blijft het onnodig en een heel slecht idee vinden. 6 maanden is erg veel op een kattenleven.
Een vriendin van mij haar kat kreeg blaaskanker na 6 maanden de pil.
Poes van 2 jaar, overleed tijdens de operatie.
Het zijn gewoon onnodige risico's.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

nou mijn ouders hebben een poes gehad en die heeft nooit de pil gehad en die is ook dood gegaan aan kanker. en die was 1,5
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, hier komt ook geen pil meer binnen.
De kans om later hormoongerelateerde kanker te ontwikkelen wordt gewoon al veel groter vanaf de eerste pil die toegedient wordt. Kanker is niet iets dat enkel tijdens blootstelling aan het kankerogeen optreed. Het kan zoveel jaren later plots te kop opsteken als gevolg van een blootstelling eerder in het leven. En zeker als jong dier ben je daar gevoelig voor. Je slaat dat op, draagt dat mee en dat komt dan plots bovendrijven.

En dan nog een poes de pil geven die nog niet krols is! :shock:
Ze is dus nog niet zover dat ze de hormonen zelf aanmaakt, maar krijgt dan plots zo'n ontzettende hoeveelheid hormonen over zich. Veel meer dan ze van nature zou aanmaken (want de pil is bij katten niet zo uitgebalanceerd als bij mensenpil), terwijl ze daar lichamelijk nog niet klaar voor was (anders zou ze krols zijn)!
Natuurlijk kan je geen krolsheid afwachten met haar broertje in de buurt, maar dat maakt het hele gebeuren niet minder schadelijk, en daarom voor mij echt onaanvaardbaar.
Als ik ooit bij een DA komt die dat aanraad, ga ik er nooit meer terug. Dan zou ik gewoon niets meer van hem vertrouwen... Het is zo ontzettend veroudert!

En wat als ze nu binnen een paar maanden van de pil af gaat? Wordt ze dan meteen geholpen? Of laat je haar dan wel maar krols worden?
Krols worden is namelijk een enorme aanslag op haar lichaampje door enorme inspanning. De kans dat ze dan nog langer klein blijft doordat haar energie in de krolsheid kruipt ipv in de groei, is ook aanwezig. Dan duurt het dus nog langer voor ze geholpen kan worden ivm haar gewicht en nog langer dat ze krols wordt enz... Dan hangt het ervanaf hoe ze reageert en hoe vaak en heftig ze krols wordt. Sommige poezen, en zeker die dat de pil geslikt hebben, worden bijna aan 1 stuk door krols en vallen dan ontzettend af.
De kans dat ze dan ook nog eens ontsnapt en zwanger terugkomt is ook heel groot. Krolse poezen zijn namellijk meesters in ontsnappen en tegendan zit de hele zwerfkaterpopulatie zowat aan je achterdeur op haar te wachten.

Nou ja, je kiest natuurlijk zelf, en als jij je DA vertrouwd, dan is dat zo. Maar ik zou het wel weten...
Als je dan de risico's van vroegcastratie leest waarbij dan het lage gewicht inbegrepen is (daar kan ik trouwens niets over vinden, dat dat risico's geeft, eerder omgekeerd, en mijn DA zegt ook dat het onzin is), tegenover al deze risico's vooral op lange termijn, de rest van haar leven.... Tja, dan is mijn keuze snel gemaakt.
Mijn DA is niet voor vroegcastratie (ze castreert op 6 maanden), om een aantal redenen, maar dat de poes te klein zou zijn, is volgens haar gewoon onzin. Narcoses gaan prima, zelfs bij kittens van 6 weken! Geen probleem.
Je moet wel iets meer handigheid hebben als je het op die leeftijd wil doen, simpelweg omdat alles zoveel kleiner is en je het wel moet terugvinden natuurlijk. Misschien is dat je DA zijn probleem?
alleszins, als ze ouder wordt, krijgt ze meer vetweefsel en is alles moeilijker weg te halen. En het herstel van de operatie wordt juist zwaarder naarmate ze ouder wordt. De invloed van het wegvallen van de hormonen is ook veel groter, dus een hardere klap voor de poes.
Het weefsel en het lichaam in het algemeen is als jong dier gewoon veel rekbaarder en flexibeler, dan bij ouder worden. En jonger en ouder is niet echt vanaf een bepaalde leeftijd, dat is gewoon geleidelijkaan en het is dan kwestie van het evenwicht te vinden tussen voor- en nadelen.

Dit is gewoon info, geen aanval, je doet zelf maar wat je het beste lijkt.
Ik begrijp heel goed je redenering van: hij heeft ervoor gestudeerd, dus hij zal het wel weten, maar als ik je een raad mag geven: vertrouw daar niet blind op! Er zijn genoeg voorbeelden van katten die inslapen zouden zijn als het van de DA afhing, zelfs kerngezonde kittens (ja echt!). Gelukkig trokken de baasjes het wel in twijfel...
Er is ook een voorbeeld van een DA die maar bleef zeggen dat het beter was van broer en zus op 9 maand te laten helpen, ookal oefende broer al goed op de zus. Die persoon heeft daar wel 5 keer gestaan, maar steeds toch maar geluisterd naar de deskundige en naar huis vertrokken... Nog voor 9 maand, lag er een incesnestje in huis... Al de kittens maar gehouden want die waren niet helemaal in orde en die persoon vond het dan ook niet correct om ze uit huis te doen...
Zo kan het ook lopen...

Er is in mijn ogen niets mis met even rond te kijken en zelf je mening te vormen adhv voor handen zijnde informatie en aanwijzingen. En dan bedoel ik niet dat je naar ons moet luisteren, maar ik wil je gewoon aanmoedigen zelf eens rond te kijken en vooral kritisch na te denken.

We hebben steeds het beste voor met de katjes, dat is alles waar wij om geven. Dus ik wil jou er niet op aankijken of zo!
Het is heel normaal dat je als iemand die er geen verstand van heeft, gewoon naar de DA luistert. Maar wij denken dat dat niet het beste is voor de katjes. En daar gaat het om.
Ik hoop dat je dat zo ook kan lezen? ;-)
Geen aanval dus, willen ook alleen maar helpen. :-)
(en vloeken omdat er nog steeds zoveel poezen onnodig laat geholpen worden, met alle gevolgen vandien :evil: )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

ik zie het ook niet als een aanval, de site is er immers voor info.
en ik wil misty ook niet te laat laten helpen, ik weet dat krolsheid een hoop energie ververgt.

de DA zei ook van over een maandje of 4 kan je een afspraak maken voor misty
en ik had misty 1 maand aan de pil omdat diesel al aan het proberen was.
en nu is die dan geholpen, maar omdat het na de behandeling ook nog 6 weken kan. dus geef er nog voor die 6 weken en dan stop ik met de pil.
de DA gaf me daar gelijk in en kan er dan ook mee stoppen.

en zoals jullie hier al zeggen een incestnestje daar zit ik ook niet op te wachten.
en katten zijn er ook veel dus hier zitten de asielen ook weer vol door de vakantieperiode.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Roos en Minousch »

kittens worden met gemak met 13 weken geholpen ze zijn vaak maar 1200 gr of zo. met een gasnarcose is het risico minimaal. de da heeft gewoon geen zin in dat gepriechel.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Dat is inderdaad een veel gezonder plan dan de pil geven.
Ik zou zeggen zoek een dierenarts die dat wel kan/wil.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

heb hier meerdere DA info gevraagt en ze doen hier allemaal hetzelfde.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door loek »

mmm zonder vervelend te willen doen maar ik begrijp uit je verhaal dat je da je kater pas met 10 of 11 maanden wilde doen...en de poes ook niet met 6 maanden omdat ze niet het juiste gewicht zou hebben. En dat doen meerdere dierenartsen in je omgeving? Ik zou bijna zeggen: in welk middeleeuws gehucht woon je? Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel trouwens. Daar kan jij dat ook niets aan doen. Maar ik kan het me heel moeilijk voorstellen.

Dat kater beter na 9 of 10 maanden kunnen worden geholpen dat zei mijn eigen dierenarts ook...maar na een beetje onderzoek op internet kom je er al snel achter dat het onzin in en achterhaald. Maar bij poesjes heb ik dat eigenlijk zelfs nog nooit gehoord...of heeft ze zo'n ondergewicht dan?

Ik ben trouwens naar een andere dierenarts gegaan die ze allebei met 6 maanden heeft geholpen.
Toen ze 5 maanden waren wilde ik het eigenlijk al omdat Diesel (ja die van mij heet ook Diesel ;-)) zijn zusje al ging bespringen. Dat wilde de da helaas niet doen. Ik heb het toen ook over een maandje pil gehad met de da. Ik dacht dan overbruggen we dat maandje wachten zo maar voor de zekerheid. Maar dat raadde mij da echt af, zelfs voor maar 1 maand!

Dit ter info......Heb je al goed info verzameld op internet?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

Ja dat heb ik gedaan volop gekeken op internet diesel is in middels geholpen.
Misty is een klein katje dat heeft ze van moeders die is ook niet groot.
Ik woon niet in een gehucht hahaha en vat het ook niet lelijk op
Ik heb hier over meerdere DA info gecheckt er is er hier wel 1 maar dat is niet zo prettige

Mijn neef heeft een hondje jack russel en er was een tumor ondekt bij der in der neusholte
Echter is dit weer door mijn DA ontdekt hun DA zei dat het een graspritje was.

Om die reden breng ik liever mijn katten daar niet heen, ik hoor van meerdere dat die alleen geld wilt verdienen en niet om de beestjes geeft.

Deze week geef ik misty nog 1 en dan is de periode dat diesel nog kan schieten over.
En ik ga volgende week lamgs de DA met misty. Zodat ze er kunnen checken en dan laten helpen.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Zie http://www.dekattensite.nl/html/hvekdk.html#dracht

Kijk eens onderaan pagina bij castreren en steriliseren wb het geven van de poezenpil.
Nadrukkelijk afgeraden, vooral voor eerste krolsheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Logisch ook, als je er even over nadenkt.
Plots zo'n hele berg hormonen in een poesje dat er nog niet eens zelf aanmaakt. Kan je je wel indenken wat een impact dat heeft...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
tgjmbakker
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2011 08:37
Locatie: Lisse

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door tgjmbakker »

Goedemorgen allemaal!

Onze meiden zijn afgelopen vrijdag gesteriliseerd en hoewel ze dat geen van beide direkt met "helpen" associeerden zijn ze er probleemloos doorgerold: beetje groggy natuurlijk, de eerste dag en rustigjes aan en veel slapen in het weekend, maar maandag sprongen ze alweer op het aanrecht (FOEI!) en vandaag zijn ze al weer even bij de buren op de koffie geweest, de schooiers ...
Pucki en Minou (zie avatar) zijn "mademoiselles" uit het zuiden van Frankrijk en nu NET een half jaartje oud.
Mijn vrouw vond het een beetje een eng gevoel, zo vroeg al, maar is inmiddels helemaal om. En de katjes zijn nog minstens even gezellig als daarvoor.
Dus weet je ZEKER dat je geen nest wil, dan zou ik zeggen: doe het goed en doe het vroeg (maar noem het geen "helpen" svp, want die diertjes voelen dat toch echt anders. Het BAASJE wordt geholpen, dat wel!).
Pucki & Minou (Tarn 11-4-2011)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat goed dat ze ervanaf zijn en dat alles goed gegaan is.

Ik vind toch wel dat het helpen is hoor. Ik doe het toch echt in de eerste plaats voor de katten en niet voor mezelf (ik vind nestjes wel gezellig, maar door het kattenoverschot is dat als dierenliefhebber gewoon onverantwoord en je poes doe je er ook geen plezier mee, dus is het wel degelijk de katten helpen).
Je zorgt ervoor dat ze niet lastig lopen van de hormonen (vraag maar eens aan je vrouw :roll: ), ze hebben niet de druk op hun lichaam een geest van krols te worden. Krols worden is echt geen pretje. Het vraagt ontzettend veel energie en de poes kan aan niets anders denken dan de kater en ontsnappen. Niet erg gezellig als ze er niet bij kan (denk zelf maar als je ontzettend veel zin hebt maar niets krijgt), maar nog minder gezellig als ze dat wel kan, want katers vechten om haar heen en bijten in haar hals doen haar dan vanbinnen ook nog eens echt veel pijn en dat keer op keer opnieuw...
Bovendien is ze die tijd niet bij haar mensen thuis aan het knuffelen, kan ze niet zorgeloos spelen met haar zusje, maar kruipt ze op haar buik door het gras of zelfs in de modder en wordt daar weer eens neergeduwd door zo'n kater.
Leuk is toch echt wel anders...

Bovendien krijgen poezen 2-4 nestjes per jaar als je ze laat doen wat hen helemaal uitput en ze leven vanaf dan compleet voor die kittens die hen helemaal leegzuigen en hebben geen tijd meer om gewoon zorgeloos te spelen of lekker lui voor de kachel te liggen.
En dan hebben we het nog niet over de kansen op ziekten die ze kunnen oplopen en gezondheidsrisico's van de hormonen...

Dus ja: Poezen help je daar wel degelijk mee. De pijn die ze daarmee meemaken is in mijn ogen niets vergeleken met een dekking. En dan moeten ze alsnog geholpen worden of die blijven maar komen...
Dus fijn dat je poesjes geholpen zijn om een lang en zorgeloos leven te leiden, zoals katjes dat verdienen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben het helemaal met je eens Valerie! De poesjes zijn er wel degelijk mee geholpen, maar ik begrijp wel wat de kattenliefhebber boven je bedoelt. Het is op het moment zelf natuurlijk even geen pretje!!

Ik moest wel lachen om je verwoording, hihi...
Je zorgt ervoor dat ze niet lastig lopen van de hormonen (vraag maar eens aan je vrouw)
Het is dat je zelf een vrouw bent, anders zou ik op de kast zitten, haha (hormonen hè?)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

:lol:

Tja, ik weet dat het niet bij iedereen zo is, maar ik kan er zelf behoorlijk last van hebben. ;-)
En als je krolse poezen bezig ziet... Die van mij was er vroeger toch ook behoorlijk chagerijnig van. En gelijk had ze!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie