Mijn kat wil naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
ivlas
Kitten

Mijn kat wil naar buiten

Bericht door ivlas »

toch maar even advies vragen hier... ik wil het beste voor mijn poesjes!
In april dit jaar heb ik 2 kittens (allebei dames) in huis genomen. Ze waren toen 12 weken oud. Omdat ik op een zolderappartement woon, met geen enkele mogelijkheid om naar buiten te gaan, heb ik vantevoren goed navraag gedaan of dit kan. Ik werkte destijds ook als vrijwilliger bij een asiel en ook daar heb ik nagevraagd. Het antwoord was altijd: moet kunnen zeker als je er 2 hebt. Het appartement is niet heel klein, ze hebben een krabpaal, veel verschillende speeltjes en als ik thuis ben speel ik veel met ze (laserlichtje, muisjes, balletjes, touwtjes vanalles wat). Ze spelen ook behoorlijk met elkaar, rennen elkaar achterna etc.

De eerste tijd ging het allemaal goed, op een paar plasjes hier en daar en een gesloopte klamboe na, maar dat hoort er gewoon bij. De poesjes zijn aanhankelijk, komen op schoot, bij me in bed... het zwarte poesje is van nature wel drukker dan het zwart witte poesje. Deze laatste vindt het allemaal best zo, maar het zwarte poesje staat nu steeds vaker te mauwen en te krabbelen aan de deur naar de gang. Ze wil overduidelijk naar buiten. Ik laat ze wel eens op de gang naar beneden, waar ze dan de trap op en af rennen maar dit kan niet altijd met name als de tussendeur van de mensen beneden mij openstaat. Naar buiten kan gewoon niet.
Ik vind het heel vervelend... wat kan ik hieraan doen? Denken jullie dat het heel erg is om het gedrag gewoon te negeren, als ze eraan went dat ze niet buiten kan, dat het dan over gaat?
Is er iets wat ik kan doen? Of toch maar zoeken naar een ander thuis, want ik wil niet dat mijn katjes ongelukkig zijn... Alvast bedankt voor het advies.
jennli
Tijger
Tijger

Re: Mijn kat wil naar buiten

Bericht door jennli »

Ik zou ze persoonlijk gewoon lekker binnen laten. Het krabben aan de deur komt waarschijnlijk doordat je ze de ruimte achter de deur, namelijk het trappenhuis hebt laten verkennen. Of gewoon uit nieuwsgierigheid wat er achter de deur is. Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden. Ik vermoed niet dat ze erg ongelukkig zijn nu. Ze hebben elkaar en ze hebben genoeg te doen. Wij hebben vier katten die alen wel buiten zijn geweest, maar nu al meer dan een jaar binnen. Ze vragen ook zo af en toe nog wel aan de deur of ze naar buiten mogen. Als we dit gedrag negeren gaan ze na niet al te lange tijd gewoon weer wat anders in huis doen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie