Van open bak naar dichte bak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
N-E-M-O
Lynx
Lynx
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20

Van open bak naar dichte bak

Bericht door N-E-M-O »

Hallo daar:),

Mijn kitten is vanaf zijn oude huis een open kattenbak gewent mijn vriend en ik vinden het fijner als hij op een dichte gaat dat doet onze andere poes ook en dan hebben we er minder last van :).
Hebben jullie tips hoe ik hem dat rustig aan kan leren?
Snap echt wel dat het niet van de een op de andere dag gaat.
Ik zet hem weleens in de dichte bak maar dan gaat hij er gelijk uit, dan zet ik hem er nog een keer in en als die dan er weer uit gaat laatik het even omdat ik niet wil opdringen omdat ik bang ben dat dat averechts werkt.

Groetjes Eline en kopje van Nemo & Shen
Een kat laat zijn pootafdruk op je hart achter. Shen1. + Nemo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van open bak naar dichte bak ??

Bericht door Adriana »

wat hindert je aan een open bak?
als het stank is dan kun je beter kijken naar wat je hem voert, want dat verteert dan niet goed.
als het korrels over de rand is, dan is je bak te laag. dweilemmers zijn heel veel hoger en hier gaat zelden iets over de rand, alleen als ik de bakken net gevuld heb, dan is het niveau ietsje te hoog.

heel veel katten gaan niet op een dichte bak en ik weet niet of je ze daar aan kunt wennen, je loopt het risico van onzindelijk worden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van open bak naar dichte bak ??

Bericht door castratenkoor »

Ik heb beneden 3 bakken staan, 2 grootste model opbergbak van Blokker en een officiele dichte kattenbak met kap. De rest staat op zolder 7 stuks. Een daarvan is ook een grote open Blokker opberg bak.
Ze doen 99% op de grote open bakken beneden 0,9% in de open bak op zolder en 0,001% in dichte bakken. Bram gaat in de keuken wel eens op de dichte als hij moeilijk poept ondanks het laxeermiddel. Dan is het nog meestal buitenboord ook, kop en voorpoten in de bak en de rest eruit. Drie x raden waar de poep dan belandt ;-)
Ondanks dat er veel bakken staan die zelden gebruikt worden laat ik ze staan voor - je - weet - maar - nooit.
Ik merk hier dus een heel duidelijke voorkeur voor kaploos poepen en plassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Van open bak naar dichte bak ??

Bericht door pearlsofpassion »

6 bakken op zolder die nooit gebruikt worden, gaan ze er dan ook niet in graven? Of controleer je ze steeds allemaal?
Ik kan me voorstellen dat ik er hier eentje zou hebben (Cuzco) die in elke bak eerst eens gaat graven en dan pas kiezen. Nochtans geen last met ontlasten hoor (ik heb hem al eens bestudeerd) hij gaat niet eens zitten, gewoon eens snuffelen en testen welke de beste ondergrond is.... allemaal hetzelfde natuurlijk! :roll:
Nu is dat natuurlijk geen probleem als alle (of zo goed als alle) bakken gebruikt worden, maar als er veel zijn die je dan controleert zonder dat er iets in ligt zou mij dat op den duur toch wat gaan tegensteken...
Niet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van open bak naar dichte bak ??

Bericht door castratenkoor »

Neu ze staan mij niet in de weg. Ik controleer ze in het weekend en kieper ze af en toe leeg in de grote open bak. Stel dat het hele zootje een keer vreselijk aan de dunne zou raken, dan lijkt het me belangrijk dat al die bakken er staan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Missy2806
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2011 15:23

Re: Van open bak naar dichte bak ??

Bericht door Missy2806 »

Ik heb Arie (nu 4 maanden) als volgt laten wennen. Eerst klein bakje, in de woonkamer. Toen hij alles er over heen ging graven, de normale bak. Zonder kap. Ook in de woonkamer. Daarna de kap erop, nog steeds in de woonkamer.
Sinds afgelopen maandag staat de bak met kap boven (aparte kamer met zeil, altijd makkelijk).
Het is allemaal als vanzelf gegaan, maar wel geleidelijk. Probeer het maar gewoon.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Van open bak naar dichte bak ??

Bericht door nellebel »

bij ons wilden ze alledrie alleen maar dichte bak. ws voelden ze zich dan minder bekeken en veiliger. misschien gewoon eens proberen als je een dag thuis bent, deksel erop kijken wat ze doen. als het erlangs gaat of ze blijven drentelen bij de bak weet je dat het niet goed gaat. ws gaan ze er vanzelf wel op als ze moeten. ik kan ook geen open bak hebben. flippie piest als een jongen. ze staat rechtop en piest kijkhard naar achter. dus tegen de zijkant van de bak, dat gaat er geheid over.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door castratenkoor »

Nou - net de dichte bak in de keuken gecopntroleerd en daar lagen 2 sigaren en een flinke plas in.
De sigaren zijn vast niet van Bram want die poept kanonskogels.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door KoosjeCato »

Zo te lezen heb ik dan hele makkelijke katten wat dat aangaat! We hadden eerst een tijdje open bakken en na een maand of 2 hebben we er gewoon eens de kappen opgezet. Eens kijken wat het deed. En zowaar lijken ze het prettiger te vinden, meer beschut ofzo? Maar geen problemen of moeilijkheden hier met van een open bak naar een dichte gaan. :)
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door zoetje »

Hallo,
Hier ook geen problemen gehad, toen we onze laatste poes zazou binnen gehaald hebben kochten we nog een kattebak bij maar deze keer een dichte bak. Eerst ging Zazou er alleen in maar al snel volgde de gekastreerde kater astro haar. De poes Zizi gaat nog liever in de open bak. Gewoon waarschijnlijk ook omdat ze niet goed overeen komt met zazou en haar geur in de gesloten bak zit. Enfin de gesloten bak vind ik een aanrader, oogt mooier en de poezebeesten hebben hun eigen toilet voor hen zelf!
groetjes
Gebruikersavatar
Eefje88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2011 09:15
Locatie: Dendermonde

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door Eefje88 »

Ook hier gaat dat reuzevlot. Ze hebben een open en een gesloten bak (deze staan naast elkaar). In de open bak doen ze hun plasjes en de gesloten bak gebruiken ze voor ontlasting.
In het begin had ik wel het deurtje van de gesloten bak vastgekleefd, zodat dit open bleef staan (zitten ze toch niet volledig opgesloten in de bak). Toen ze dit goed gewoon waren, mocht het deurtje weer gewoon los. Ze moeten er dan even aan wennen. Maar dat was geen enkel probleem hier...
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door helskinky »

castratenkoor schreef:Nou - net de dichte bak in de keuken gecopntroleerd en daar lagen 2 sigaren en een flinke plas in.
De sigaren zijn vast niet van Bram want die poept kanonskogels.
:lol:
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door helskinky »

Gisteren Mio zijn bak legen,aangezien ik er aardige berg korrels indoe was ie flink zwaar. Ik zet hem neer, op de groencontainer, haal da ballen eruit en loop terug. Ik hoorde gesuis en ja hoor een ster in de bak :grin: . Dus provisorisch gemaakt met ducktape en nu een open bak gehaald. Met een soort randje eromheen tegen morsen. Mio heeft er al ingezeten maar zijn plasser was denk ik leeg :lol: Ben benieuwd , het is een mooie paarse bak, ze hadden geen mannelijke kleuren,sorry Mio
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door Anne »

Hier plaste met name Destin* over de rand van de kattebak. Toen over gegaan op bak met kap en probleem opgelost. Dik een ruim jaar pee wee bakken gebruikt, die zijn ook open en dat zag er niet altijd even smakelijk uit ;-)
Sinds een maandje weer gewone bakken met kap met als bijkomend voordeel dat Hobbel nu via de kap van de kattebak onder het keukenraam, waar dus voorheen een lage pee wee bak, stond, eindelijk op de vensterbank kan komen ;-)
Ze kan dus niet zo hoog springen dus dit is een bijkomend voordeel voor haar :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Van open bak naar dichte bak

Bericht door nellebel »

hahaha die slimme hobbel.
hier vind guusje het heerlijk om in de bak te spelen. als ik hem schoonmaak staan ze allebei te kijken.maar guusje speelt vaak in met de bak. die loopt dan de ene in en dan de andere en gaat met het schepje aan de haal. gooit grit eruit of maakt bergjes erin. dacht eerst dat ze miscshien een probleem had met plassen of poepen maar dat is het niet. ze speelt gewoon graag in het and hahaha
in het asiel hadden ze open bakken. heb hier meteen de dichte neergezet, vanaf dag 1 geen probleem. ze spelen er zelfs verstoppertje in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie