Kitten krijgt Orijen en toch stinkende dunne ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Sissi
Huiskat
Huiskat

Kitten krijgt Orijen en toch stinkende dunne ontlasting

Bericht door Sissi »

Hallo allemaal,

Ik heb een op het oog heel gezonde kitten van inmiddels 16 weken.
Noëlle en haar zusje Faye komen van een woonboerderij waar ze behalve een wormkuur de katten in de eerste periode niet hebben ingeënt, terwijl ze wel buiten kwamen.

Noëlle heeft vanaf het begin al last gehad van wat dunnere ontlasting, maar niet echt diarree. De DA heeft gezegd dat dit waarschijnlijk kwam door het overgaan op ander voer.

Ik geef haar vanaf het begin Orijen, met 's avonds een beetje natvoer. Ik probeer er op te letten natvoer te geven waar een zo hoog mogelijk vlees gehalte in zit.
Op aanraden van de DA heb ik haar bijna 2 weken alleen brokken gegeven, maar er veranderde niets.

Haar ontlasting stinkt verschrikkelijk en ze laat af en toe ook net zulke stinkende windjes. Vaak heeft ze ook nog wat aan haar achterpoten zitten als ze van de kattenbak komt. Ze is getest op parasieten, deze blijkt ze niet te hebben.
De dierenkliniek kende Orijen niet maar heeft gezegd dat ik het beste Hill's voer kan geven voor meer rust in haar darmen.
Noëlle is wel gewoon erg speels, ze is niet lusteloos en komt ook niet ziek over.
Heeft iemand tips? Alvast bedankt voor het meedenken;)

Groetjes Sissi
Liefs van Noëlle en Faye!
Adriana

Re: Kitten krijgt Orijen en toch stinkende dunne ontlasting

Bericht door Adriana »

Orijen heeft een relatief erg hoog eiwitgehalte en het stofwisselingssysteem van kittens kan dat nog helemaal niet aan.
het beste advies dat ik je kan geven is onmiddellijk overstappen op bijv RCanin kitten 36 en ook goeie kwaliteit natvoer blijven geven, liefst als dat er is een sensible/sensitive variant.
en als vlees een klein beetje gekookte kip of kalkoen of rauw als ze dat lusten.
Sissi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sissi »

Bedankt voor de tip!
Ik ga het direct proberen!
Sissi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sissi »

Helaas heeft het nog niet mogen baten. Op aanraden van de DA heb ik toch Hill's voor kittens gegeven.
En op aanraden van Adriana gekookte kip, dit om de dag.
Ik heb Noëlle ook 3 dagen een pasta moeten geven.
De ontlasting is iets beter, het zit niet meer aan de pootjes als ze van de bak komt. Maar het is nog steeds niet wat het zijn moet. En het stinkt nog net zo.
Vanmiddag haal ik nog tabletjes voor haar op. Ik hoop dat ze deze wil eten, want ze is redelijk moeilijk als ze iets niet wil.
Van de DA mag ik nu tijdelijk ook een sensitive variant brokken proberen (bijv RC), hij rade wel aan dit vooral tijdelijk te doen en daarna weer over te stappen op kittenvoer.
Op de website van Zoo plus zag ik ook Acana staan, dit kan volgens mij ook voor kittens en er zit ook een lager eiwit percentage in.

Gelukkig heeft de kleine meid er verder zelf ogenschijnlijk niet zo veel last van:)
Mocht iemand nog meer tips hebben, die zijn natuurlijk altijd erg welkom!
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Mimosa »

Wat voor tabletjes zijn dat en waarvoor ?

Dat voer wisselen de hele tijd is natuurlijk ook niet bevorderlijk, maar misschien zou je anders een KVV zoals Carnibest kunnen proberen, dat is versvleesvoeding en heeft toch weer een heel andere samenstelling dan welke brok dan ook. Ik heb er goede ervaringen mee.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Sissi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sissi »

Die zijn voor het verbeteren van de ontlasting.
Ik vind het ook erg vervelend om van voer te wisselen. Ik weet niet zo goed wat ik moet geven dat het wel goed gaat. Ik geef nu het 2e merk brokken.
Ik gaf ze in het begin wel eens rauwe kip, dat vonden ze erg lekker. Kort daarna had Noëlle wormen bij de worm kuur. Ik ben er toen mee gestopt omdat ik bang was dat het van de kip kwam.
Carnibest kun je toch niet naast ander voer geven?
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Mimosa »

De meeste varianten carnibest zijn rauwe kip, mijn katten eten het inmiddels 6 jaar en hebben nog nooit wormen gehad, dat terwijl ik ze niet vaak ontworm.

Carnibest of andere KVV (kant en klaar vers voer, gemalen) kan meestal best naast ander voer gegeven worden omdat het gemalen is, misschien dat een enkeling met een zwakke maag dat minder goed verdraagt. Het ligt wat anders als je stukken vlees met heel bot erin gaat voeren, aangezien de zuurgraad van de maag normaal gezien heel laag (=zuur) is en botten daarin goed verteren, ga je dan brokjes ernaast geven dan wordt de maag minder zuur en dat kan spijsverteringsproblemen geven.

Als je wilt weten of het aan het voer ligt kun je je kitten het beste even op één soort voer zetten, dat een tijdje volhouden en er niks naast geven.

Je schreef dat je dierenarts had getest op parasieten, op welke parasieten en hoe is die test uitgevoerd ? Bijvoorbeeld voor giardia kan er een monster ontlasting onder de microscoop worden bekeken maar dan is er niet altijd iets te zien, in opgespaarde ontlasting van drie dagen soms dan weer wel.
Sissi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sissi »

Ok, dan kunnen we met de wormen misschien gewoon pech hebben gehad, dat het inderdaad wellicht niet van de kip kwam.
We hebben inderdaad ontlasting van 's middags toen ingeleverd en dat is opgestuurd. Daaruit bleek dat het geen Giardia of andere parasiet was.
We hebben in het begin 1,5 wk alleen brokken gegeven (toen nog orijen) en de ontlasting bleef hetzelfde. Aangezien dat ik nu nog dezelfde natvoer merken geef als toen voor die 1,5 wk denk ik niet dat het daar aan ligt.
We hebben de tabletjes net opgehaald. Het is een kuur van 7 dagen, het heet stomorgyl 2. Ik hoop dat het werkt!!
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Mimosa »

Stormogyl is een AB die extra goed werkt op het spijsverteringsstelsel (dus bij bv darmontsteking) en ook tegen eventuele giardia. Dus dat zou wel eens heel goed kunnen helpen, ik hoopte al dat je zoiets had gekregen.
Sissi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sissi »

Het gaat gelukkig heel goed. Morgen krijgt ze de laatste pil Stormogyl. Ik ben tot nu toe ook erg tevreden over de Acana. De ontlasting van bijde dames ruikt helemaal niet meer.
We zijn er ontzettend blij mee!! :grin:

En Noëlle ook ;-)

Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Wat een prachtig gemarmerd poesje. Lieve foto ook. Fijn dat het goed gaat met Acana.
Het is vaak een kwestie van uitproberen waar je kat het het beste op doet.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Kittens hebben altijd last van wormen, het zou me echt verbazen dat dat van de kip komt. ;-)

Fijn dat acana zo goed valt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie