Kitten gevonden. Wat te doen?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door Seetje1980 »

Hallo mensen,

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben. Wij hebben zelf een poes. Ze is geschat (door men eige DA) op 2-3 jaar ik heb haar uit het asiel. Heb haar nu 3 maanden in huis en gaat erg goed.
Nu zijn er straks buren aan de deur geweest die een kitten gevonden hebben hier in de straat met de vraag of het van ons is. Nee dus. Maar ze weten ook niet van wie het wel is. Het kittentje is nu nog bij die mensen en ze willen morgen de dierenarts bellen of het wordt vermist. Ik heb inmiddels al op de site van Amivedi gekeken en er staat niets op dus ik vrees dat het beestje gewoon ergens uitgezet is. Ben er geweest en aan het beestje te zien is ie tussen de 7-8 weken oud schat ik. Hij is heel nieuwsgierig, kroop al helemaal in men nek en snort goed. Oortjes en tandjes zagen er goed uit en zen oogjes waren ook schoon. Zen nekvelletje ging nog terug dus volgens mij nog geen uitdrogingsverschijnselen al kwam ie wel om van de dorst en honger. Ik heb maar even junior voer gebracht de was alles wat ik had liggen en die mensen hebben m melk met water gegeven. Ik zei al dat het niet goed was maar wat moet je anders op de zondag avond kunt t beestje slecht niks geven. Zen vachtje keek wel een beetje dof en ik meen dat zen haartjes op zen rugje iets overeind stonden maar de weet ik niet zeker dus helemaal lekker zal hij niet zijn. Ik heb gezegd tegen ze als hij van niemand is wil ik m wel een thuis geven maar nu komt het probleem. Ik weet niet of onze poes m accepteert maar dat is afwachten. Kunnen altijd nog zien. Maar ik weet natuurlijk ook niet of hij helemaal gezond is heb m wel geaaid en zo en hij heeft op men shirtje gezeten nu maar hopen dat ie geen fip of zo heeft want dan kan ons meiske t ook krijgen. Maar ja als zoon beestje naar het asiel moet de vind ik ook weer niks hij is ook nog zo klein. Wat zouden jullie in mijn geval doen en verwachten jullie dat zoon kleintje al een chip heeft? Ik weet helemaal niet vanaf welke leeftijd er gechipt mag/kan worden. Sorry maar heb altijd alleen volwassen kat gehad dus kitten weet ik nog niet veel van. Ik zou m graag een thuis willen geven maar moet me dan nu als de sodemieter inlezen...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat te doen???

Bericht door Catfish »

In ieder geval door de dierenarts, asiel of dierenambulance laten checken op een chip.
Zou wel aso zijn, zo'n kleintje al buiten laten lopen... Maar aangezien hij/zij zo aanhankelijk is kent hij wel mensen. In welke hoedanigheid is even een vraag natuurlijk.
Junior brokjes en water zijn prima, inderdaad geen melk!! Water is voldoende als hij inderdaad 7 a 8 weken oud is.
Wat leuk dat jij het kitten eventueel op wil vangen! Kon je eigen poes in het asiel met andere katten overweg? Zo ja, is een kitten meestal geen probleem.
Ik snap dat je bang bent voor ziektes, vandaar ook dat een onderzoek bij de dierenarts geen overbodige luxe is. Kan er gelijk worden gecheckt of ie gechipt is. Chippen kan al vanaf een paar weken.
Ik hoop dat ie goed terecht komt (bij jou? ;-)), hou je ons op de hoogte?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Wat te doen???

Bericht door Seetje1980 »

Bedankt voor je reactie!
Ja kan het me ook niet voorstellen dat iemand zoon hummeltje los laat al zou het natuurlijk ontsnapt kunnen zijn maar hier in de buurt was er niemand die wist waar het thuis hoort dus ik vrees het ergste.
Ja ik had alleen junior zachtvoer van whiskas heb ik van iemand gekregen en onze poes lust het niet (alleen almo blikjes van een euro per stuk haha de diva maar ja ik lust ook wel op zen tijd een biefstukje). Dus geen brokjes. Even ter verduidelijking het beestje is niet hier maar even verderop in de straat bij die mensen die het gevonden hadden. Maar die hadden zelf ook een poes dus volwassen brokjes gegeven in water geweekt en als drinken melk. Maar goed de heb ik dus al gezegd dat dat niet goed is. Ik had het beestje graag al meegenomen om vanavond te verzorgen, maar hij wou zelf morgen actie ondernemen om de da te bellen. Misschien maar goed ook want stel dat ie wel vermist wordt (wat ik niet verwacht) dan ga ik me er al aan hechten. Dus maar even afwachten tot morgen. Mijn poes bij andere katten tja als ik eerlijk ben weet ik dat niet. Ze heeft maar een week in het asiel gezeten en die zeiden dat het goed ging daar maar ja vreemde omgeving, stress door herplaatsing dus ja dan geef je je snel over als nieuweling. En ze wisten ook niet veel van haar afkomst dus het blijft een gok. In het rijtje stond dat ze met honden kan dat gaat absoluut NIET, een kameraad van ons pap komt wel eens langs met de hondjes en dat tollereert ze niet. De kat van de buren zat laatst bij ons in de tuin en daar blaasde ze naar en ze wilde uithalen. Op zich vind ik dat ook nietszeggend. Ik bedoel dat beest is vreemd nooit gezien en komt op HAAR terotorium dus ik vind het niet gek dat ze dat doet. Dus het blijft afwachten of ze zou matchen met het kittentje. Het zal wennen zijn en het scheelt dat het een kitten is. Ik hou jullie op de hoogte. En stiekem hoop ik natuurlijk dat ik de kleine een gouden mandje mag geven, dan zou het wel heel erg lucky zijn (wel toepasselijke naam trouwens lucky ;-) )
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat te doen???

Bericht door Mirjam86 »

Het klinkt als een overblijvertje van een foknestje dat op straat gegooid is omdat hij/zij niet verkocht is.
Arm ding, laten we hopen dat ik het mis heb! Chippen kan al vanaf heel jong, dus dat even laten controleren is geen overbodige luxe. Maar ik ga er niet vanuit dat er een chipje geplaatst is...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen???

Bericht door Anne »

Super dat je het kitten gaat opvangen!! Ik zou er ook even mee naar de da gaan, voor alle zekerheid en ook de entingen/ontworming e.d.
Ik denk ook niet dat ie al gechipt is...misschien is hij of zij ergens ontsnapt maar anders is het wel vrij laks om zo;n kleine hummel al buiten rond te laten lopen...
Ik heb eens hetzelfde meegemaakt, ook een gevonden kitten in de buurt en ze dachten allemaal dat ie van mij was en ik moest hem komen halen anders belden ze de dierenambulance.
We zijn de hele buurt af geweest met kitten maar niemand wist waar ze vandaan kwam.
Ze blaasde heel erg tegen onze katten en toen heeft mijn vriendin het beestje in huis genomen.
Dat is al weer een jaar of 4/5 geleden en Sheba zoals mijn vriendin haar noemde, woont nog steeds bij haar.
Succes met alles!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door Seetje1980 »

Bedankt voor jullie fijne reacties! Hier volgt de update. Lucky is nu sinds vanmiddag 5 uur bij ons. Inderdaad geen chip en nog steeds geen vermissing. Dus mijn vermoedens schijnen nu toch aardig richting feiten te gaan. Ik ben er meteen even mee naar de DA geweest maar alleen de assistente was nog aanwezig. Heeft even 3 teken eruit gehaald en even snel gekeken maar ze kon niet echt wat zeggen want ze had nog niet veel ervaring zei ze. Wel meteen royal canin waining cat gekocht is voor kittens tussen 4 weken en 4 maanden. Hij eet erg goed maar ik krijg hem niet gevuld. Hij mag ongeveer 30 gram per dag dus ik heb dat in een maatbekertje gedaan en dat wil ik verdelen over porties. Maar hij schrokt t zo naar binnen en blijft mauwen om meer. Ik weet nu niet wat ik het beste kan doen meer geven of niet? Ik hoorde dat mijn achterbuurvrouw hem donderdag al heeft gesignaleerd in de buurt en gister is hij pas gevonden dus hij is gewoon uitgehongerf. Hij schrokt ook echt, wat kan ik nu het beste doen iets meer geven of niet? Hij schijnt ongeveer tussen de 7 en 8 weken te zijn zei de assistente. Ik heb ook een wondje ontdekt in zen zij maar daar zit al een korst op dus ik denk dat ie gebeten is of zo. Gerum t beestje. Volgens mij heeft ie ook nog 1 blind oogje want dat ziet er een beetje anders uit als het andere en toen ik een foto maakte zag ik dat "slechte" oogje ook alleen maar als een waas op de foto. Als het er maar niet uit hoeft daar ben ik zo bang voor.
Met Penneke gaat het redelijk. In het begin veel blazen naar m en ze vluchte naar buiten en naar boven maar nu vanavond hebben ze 2 keer geneusd. Ze begon wel meteen te blazen maar ze gaat er wel de hele tijd naar toe om te ruiken en heeft ook al in zen mandje en op zen bakje gesnuffeld. Dus ik heb goede hoop dat het goed gaat komen. Penneke ligt ook al weer heerlijk op der eigen stoel te slapen.
Ik weet alleen niet of Lucky de kattenbak kent, hij heeft rond half 6 geplast in zen reismandje en daarna helemaal niets meer. Heb m wel verschillende keren op de bak gezet en met zen pootje gegraven maar weet niet of hij het door heeft. Hij heeft dus ook nog niet gepoept vanavond. Maar goed sta dadelijk even op om te kijken hoe het met m is. Ik hou jullie op de hoogte!!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door castratenkoor »

Als hij 7-8 weken is mag hij ook vast voedsel, dus ik zou een goed merk paté blik voor hem kopen en dat in klein porties extra naast de melk geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door castratenkoor »

30 gram melk is vast niet genoeg, dat is bedoeld als aanvulling op normaal voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door MarjanR »

Een kitten mag zoveel eten als hij behoefte heeft.
Maar ik zou de eerste dagen even rustig aan doen, anders overeet hij zich en dan kwakt ie het er gewoon weer uit. Dus kleine beetjes steeds geven.
Daarna mag hij eten wat hij wilt, dus zet maar een bak met brokjes neer.
Ik hoop dat hij de bak snel weet te gebruiken, maar ongelukjes zul je wel zien.
Wanneer hij een ongelukje heeft, gelijk pakken en op de bak zetten (niet in nekvel) en weglopen.
Doe het niet als het al gebeurd is, dat gaat ie niet snappen. Het moet echt een heterdaadje zijn.
Wanneer hij wel op de bak doet, heeeeeeeel erg prijzen en trots op hem zijn.

Als dat oogje er uit moet, maak je geen zorgen.
Er zijn genoeg katten met een oog, en die zijn net zo gelukkig
(in het land der blinden is een oog KONING!!!)
Ga toch nog even terug naar de DA, zeker voor z'n entingen.
Want je wilt niet dat het beetje ziek is en dat eventueel overbrengt op je andere kat (sorry ben even kwijt of je er meerdere hebt).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door Seetje1980 »

Hey Diny en Marjan,

Bedankt voor jullie antwoord.
Ik had het gisteren over royal canin waining dat is geen melk dat zijn brokjes. Hij mag volgens zijn gewicht 30 gram maar geef m iets meer in porties verdeeld kan ie even een beetje aansterken. Hij heeft namelijk zeker al vanaf donderdag gezworven.
Ik kwam vanmorgen beneden en wat denk je? 2 plasjes en 1 poepje op de bak gedaan!!!! Ik was zo trots op m.
Ik denk dat ik morgen even terug ga naar de DA even naar dat oogje laten kijken en hartje en zo laten luisteren. Hij mag nog niet geent worden daar is ie nog te klein voor zei de assistente gister. Heb een afspraak gemaakt voor 30-09 om te laten enten. Hij heeft sinds gisteren 2 keer geniesd maar dat wil nog niet betekenen dat ie niesziekte heeft toch? Want hij mag nog geen spuitje moet eerst even een beetje aansterken.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door MarjanR »

Nee joh, een paar keer niesen is geen paniek.
Ik nies ook wel eens ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door Mirjam86 »

Hier was ik in het begin bang voor niesziekte... bleken ze last van het stuivende grit te hebben.
Ze kunnen ook van stof etc. niezen...

Super dat je dit kleintje opvangt! inderdaad wel uitkijken met eventuele besmettelijke ziektes voor je eigen poes.
Ik zou hem zoveel brokjes geven als hij wil, maar wel in kleine hoeveelheden, anders spuugt hij het zo weer uit!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
snoetje nimbo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2011 12:00

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door snoetje nimbo »

hey die brokjes van royal cannin zijn echt heel goed zou dit zeker tot als hij een jaar is blijven geven en dan stilleks aan naar andere voeding overschakelen ik zou natuurlijk wel oppassen dat hij niet te veel moeite heeft om naar het toilet te gaan want dit kan door te veel granen komen en die zitten wel veel in goedkopere voeding zoals whiskas en aldi en lidl voeding ik zou zeker gaan naar de dieren arts voor de spuitjes deze zijn zeer belangrijk en hou hem de eerste weken maar goed binnen en zet ze alebij soms eens naast elkaar bv om te eten dan leren ze elkaar goed kennen ale hopelijk komt alles goed met de kleine lucky en nog veel sucses
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door Mirjam86 »

Met die spuitjes (entingen?) zou ik gewoon nog even wachten, zoals de DA ook adviseert.
Nooit enten als ze niet topfit zijn!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten gevonden. Wat te doen?

Bericht door Anne »

Ik zou ook wachten met het enten. Laat hem eerst maar eens lekker bijkomen van zijn avonturen en lekker laten groeien. Fijn dat hij de kattenbak al heeft gevonden :edance:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie