Kitten erbij na verhuizen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Ellen88
Kitten

Kitten erbij na verhuizen?

Bericht door Ellen88 »

Hallo dames en heren op het forum,
ik heb me hier vanmorgen geregistreerd omdat ik een prangende vraag heb, hopelijk hebben jullie adviezen!

Ik woon bij een oudere man in huis, waar ik de bovenverdieping huur. Deze bovenverdieping is niet heel groot, maar bestaat toch uit een woonkamer, een slaapkamer, een halletje en een badkamer. Ik woon hier samen met mijn Femke, een poesje van bijna twee jaar. Echt een schatje.
Mijn bovenverdieping en de benedenverdieping van die man zijn niet echt afgesloten. Dat betekent dat Femke ook lekker beneden kan spelen met Robin, de kat van die man. Omdat ik studeer en twee dagen in de week werk en natuurlijk mn sociale activiteiten heb, ben ik vaker weg dat die man en is het een fijn idee dat Femke altijd iemand om zich heen heeft en ook een speelkameraadje heeft in Robin.

Nu, mijn vriendin en ik zijn voornemens om in de loop van volgend jaar te gaan samenwonen. Ik heb altijd gezegd dat ik dan voor Femke een tweede katje in huis wil nemen. Toevalligerwijs zijn we nu een hele leuke kitten tegen gekomen waar we allebei helemaal verliefd op zijn. Ik vraag me nu af wat te doen:

Aan de ene kant denk ik: het is fijn voor Femke en de nieuwe kleine als ze nu al lekker aan elkaar kunnen wennen, zodat het straks niet allemaal heel erg vreemd is (nieuw huis enz enz) en omdat Femke hier alles al gesloopd heeft, mag de kleine dat ook :p
Aan de andere kant: ik ben natuurlijk niet altijd thuis en ik merk dat Femke best vaak beneden zit.

Wat denken jullie ervan?
Dank!
Laatst gewijzigd door Admin op 13 sep 2011 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Re: Dilemma!

Bericht door Mirjam86 »

Hmm dat is inderdaad een dilemma.

Aan de ene kant: als je pas een kitten neemt in het nieuwe huis, loop je het risico dat Femke het kittentje met de verhuizing en de bijbehorende stress gaat associëren.

Aan de andere kant: het kittentje moet dan binnen een korte periode twee keer verhuizen en heeft dus dubbel stress.

Het is een afweging die je zelf moet maken. Ik zou er denk ik voor kiezen nu al het kittentje in huis te nemen, helemaal omdat je er een op het oog hebt. Aangezien Femke en de kat van de onderbuurman elkaar accepteren ga ik ervan uit dat het met de acceptatie van zo'n kleintje ook wel goed komt...
Wel even de introductie topics lezen hoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten erbij na verhuizen?

Bericht door AliceAbbey »

Oeh, dat is erg lastig. Ik zou de kitten denk ik ook alvast halen. Zodat het aan jou en aan Femke kan wennen. Of wachten totdat jullie en Femke gewend zijn aan het nieuwe huis. Misschien kunnen ze de kitten 'vasthouden'. Dan is het misschien zowel beter voor Femke als voor de kitten.

Liefs en succes.
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kitten erbij na verhuizen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het gewoon 'tegelijk' doen met de verhuis.
Dat maakt de koppeling gewoon een stuk gemakkelijker. Op eigen terrein zal Femke altijd iets van territoriaal gedrag vertonen, wat op onbekend terrein zo goed als nihil is. Dan hoort de kitten gewoon bij de nieuwe omgeving, en dat geldt voor de kitten tov Femke ook.
Minste stress bij de koppeling naar mijn mening.

Je kan natuurlijk wel 1 van beide een dagje vroeger halen dan de ander, maar ik zou er zo min mogelijk tijd tussen laten zodat geen van beide het huis al opgeëist kan hebben.

Ik denk niet dat Femke het kittentje negatief zou bekijken doordat ze ze leert kennen in een stressvolle situatie. In den regel zoeken dieren dan net meer steun bij soortgenootjes, zelfs al zijn ze vreemd en ongekent en gaat de acceptatie net door de stress ook een stuk vlotter.
Samen hetzelfde meemaken en er samen doorkomen, schept meteen een band. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie