Volgende stap bij aanmoedigen acceptatie?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Guppi
Huiskat
Huiskat

Volgende stap bij aanmoedigen acceptatie?

Bericht door Guppi »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem/uitdaging en hoop dat jullie me advies willen geven.

Geschiedenis:
-8 jaar geleden heb ik Nino opgehaald, een geholpen HTK-kater van toen 3 jaar oud (nu dus 11).
-Een jaar later heb ik Puk opgehaald, een HTK-poes (intussen geholpen van toen 5 maanden (nu dus bijna 7). Na twee weken met hele enge gevechten en waarin mijn kater mij ook ineens aanviel, waren ze ineens de beste maatjes en dat zijn ze nog steeds.
-Weer twee jaar later heb ik Mambo opgehaald, een HTK-kitten van 10 weken (nu dus 5 jaar). Ook Mambo viel eerst niet in de smaak, maar de drie accepteren elkaar nu prima. Niet zulke dikke mik als de eerste twee, maar wel samen eten en spelen.

11 augustus
Op 11 augustus hebben we Findus opgehaald, een Brits Korthaar geholpen kater van 1 jaar oud. Findus was erg schuw, niet naar andere katten toe maar naar mensen toe. Omdat hij zo schuw was vonden de andere katten hem geen grote bedreiging. Als ze hem per ongeluk tegenkwamen gingen ze wel blazen, maar daar hield het mee op. Findus vond het al snel heerlijk om aangehaald te worden en wordt al een echte knuffel. We hadden er dus een heel goed gevoel over! :grin:

Nu
Nino en Mambo zijn al bijna aan Findus gewend. Ze snuffelen aan elkaar, Nino wast hem wel eens voorzichtig, maar ze vinden het allemaal nog wel eng. Er is verder geen agressiviteit, dus het verkenningsspel blijft leuk om naar te kijken.

Puk echter, begint een steeds grotere hekel aan Findus te krijgen. Ze gaat hem vaak zitten aanstaren, of komt stiekem dichterbij. Findus heeft dit altijd door en de ene keer loopt hij als eerste weg, de andere keer zij. Niet echt een probleem dus. Maar wat Puk ook doet, is Findus aanvallen. Ze gaat dan bij de kattenbakken zitten en als Findus in de buurt komt krijgt hij ervan langs. Eigenlijk zodra hij de woonkamer uit wil, komt Puk hem even in elkaar timmeren. We hebben al zo'n feliway ding hangen, maar sindsdien is het alleen maar erger geworden helaas. :-(

Findus gaat nu hard zitten mauwen als hij naar de bak moet, en als wij hem niet naar de bak brengen gaat hij op de bank zitten graven. Dat is natuurlijk wel een probleem. Het gekke is dat ze alle vier voor dezelfde bak kiezen. De andere is nog brandschoon.

Wat is nu onze volgende stap? Kattenbakken niet meer naast elkaar zetten? Moeten we ze beiden belonen of niet? Of moeten we gewoon afwachten? Is dit raar, dat het na een maand nog steeds zo is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie(s)! We beginnen ons echt zorgen te maken nu.. :???:
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Volgende stap bij aanmoedigen acceptatie?

Bericht door MarjanR »

Misschien je er een aantal bakken bij plaatsen.
In de regel is het aantal katten +1 kattenbakken.
Dat zouden er dus 5 zijn in jouw geval.
Ik heb het jaren lang gered met 1 bak voor 4 katten, maar daar hoef ik nu ook niet meer mee aan te komen. Ik heb 3 katten en 3 bakken.
Gaat goed.

dus om je laatste aanwinst toch de kans te geven zou ik minimaal 1 bak bijzetten, en de twee bakken die je nu hebt staan uit elkaar halen.

Succes.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Dit is een dominatiekwestie en dus, als het goed gaat van overgaande aard.
Puk wil Findus laten weten dat ze de baas is.
Wat jij dus moet doen, is ze vooral laten doen! Hoe sneller ze het kan duidelijk maken (en dat gaat hard, ik weet het), hoe sneller het voorbij is.
Dat staren is ook dominantie, en zo lukt het haar blijkbaar niet Findus te overheersen, dus gaat ze meppen. Dat gebeurt typisch bij de bakken, geen normaal. Maar wel vervelend, dat is waar. Zowel voor jou als voor Findus.
Maar je moet erdoor. En niet voor hem opnemen, anders duurt het alleen maar langer en daar wint hij ook niet mee aan zelfvertrouwen.

En inderdaad meer bakken plaatsen, verdeeld over het huis. Dat zorgt er niet alleen voor dat je minder kans hebt om ongelukjes als Puk Findus in het nauw drijft, maar haalt ook de druk van de interactie af. En het zal dan dus sneller weer rustig worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Guppi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Guppi »

Hoi Pearlsofpassion en Marjan, hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Het is heel fijn om te horen dat dit niet meer hoeft te zijn dan een dominatiekwestie. Ik heb de kattenbakken direct uit elkaar gehaald. Wacht ik nog een paar dagen met het aanschaffen van een eventuele derde. Eerst even kijken of ze ze nu wel allebei gaan gebruiken.

Gelukkig heb ik tot nu toe heel lief gedaan tegen Puk, maar ik heb haar soms wel een beetje weggehouden, dat zal ik niet meer doen. Ik houd jullie op de hoogte!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Je kan ook gewoon teiltjes of opbergbakken gebruiken als bak hoor. Hoeft geen dure bak te zijn. ;-)
Ik zou er toch wat extra zetten, al is het maar uit voorzorg en om het hen wat gemakkelijker te maken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Guppi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Guppi »

Oja dat is een goed idee. Ik had er altijd maar eentje toen ik nog drie katten had, maar was bang dat vier wat teveel van het goede zou worden, dus had ik twee spiksplinternieuwe gekocht. Maar ik heb nog wel een afwasteiltje staan inderdaad.
Djenin89

Bericht door Djenin89 »

Oooh wat ben ik blij om dit te lezen! Ik heb thuis lady (10) en lila (5mnd) en lady vond het maar niets. Langzamerhand ging het wel beter, ze lagen soms vlak bijelkaar op de bank te slapen. Maar nu zit lila de halve dag achter lady aan en als lady haar ook maar binnen een straal van 1m ziet komen rent ze weg of haalt ze uit.

Maar als ik het zo lees zou het wel eens zo kunnen zijn dat lila lady's dominantie aan het testen is?

Nou ik ga weer verder lezen over deze kwesties, maar wilde het toch ff kwijt!!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Nee, dat klinkt als iets anders.

De kitten wil gewoon spelen.
Lees inderdaad maar wat meer topics om een totaal beeld te krijgen, maar dit is heel normaal en zien we steeds weer voorbij komen.
Als de volwassen kat niet wil spelen, kan je er enkel een speelkameraadje voor de jongste bij halen. Anders zal het steeds slechter gaan gaan.
Dat is heel normaal, een kitten moet nu eenmaal met andere katten spelen en zal haar dus blijven vangen en belagen. Dat verhinderen is ook niet kittenvriendelijk.

Je zal het wel in andere topics zien terugkomen.
Maar dat (een kitten die achter de volwassen kat aangaat) is geen dominantie. Moest het omgekeerd zijn, dan zou het dominantie kunnen zijn.
Plaats reactie