Wat eerst te doen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Kirssten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:29
Locatie: Vlaardingen

Wat eerst te doen?

Bericht door Kirssten »

Hooi,

Over iets minder dan twee weken krijgen we onze kittens in huis (twee). Iedereen heeft er heel erg zin in en we zijn al begonnen met het inslaan van spulletjes :grin:.
Toen we onze vorige kat kregen zat ik in groep 1, dus veel daarvan herinner ik me niet meer! Graag wil ik bij deze twee alles perfect doen (niet dat onze vorige kat een monster was ofzo!). Alles perfect doen kan natuurlijk niet, maar ik wil graag in de buurt komen...

Dus mijn vraag, wat moet je als eerst doen als ze thuis zijn? Eerst laten rond lopen, gelijk op de kattenbak/mandje zetten, bij hun eten zetten of gelijk beginnen met knuffelen of spelen?
Het begin is het allerbelangrijkste dus dat wil ik dus helemaal goed doen! (En wat moet je dan als tweede, derde, enz. doen?)

En hebben er verder mensen nog tips hoe je die liefste katten krijgt? Echt tips over van alles, de manier waarop je ze eten geeft, hoe je met ze speelt. Gewoon alles om te zorgen dat je geweldige katten krijgt!

Groetjes Kirsten
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door achtpuntzes »

hoi, en welkom :)

de nieuwe kittens komen in een nieuwe omgeving, dus zullen ze eerst de omgeving willen verkennen... dus gewoon rustig rond laten lopen...

wel belangrijk ja in het begin ze snel even op de bak (bakken?) te zetten, zodat ze weten waar die is.

ja, hoe krijg je de liefste katten? goeie vraag...

door ze in een veilige, warme, liefdevolle en stressvrije omgeving op te laten groeien. door ze structuur (elke dag zelfde tijd eten) te bieden, liefde en aandacht te geven. door er mee bezig te zijn en veel spelen... door duidelijk grenzen stellen ("nee" is mag niet, en "au" is doe wat rustiger), en dingen als straffen met bv plantenspuit liefst te vermijden........ maar veel hangt ook af van het karakter natuurlijk :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=30
mijn twee bengels kwamen in aug 2010 en er zat een week verschil tussen, Maks was er eerst en moest een week later integreren met zijn broer Bolle. lees in het fotoalbum maar even hoe dat ging, ook met de andere katzels.
ze komen samen en missch kun je de ruimte waarin je ze loslaat de eerste dag wat beperken, zodat ze niet in je huis 'verdwalen'. en ja dan maar even een kleine kattenbak onder de stoel of bank of zo. zelfde korrels als bij waar ze vandaan komen!
ze hebben al lekkere slaapmandjes en de eerste dagen kan je alleen maar goed opletten wat ze willen en niet willen.. en zullen heus ook nog veel slapen..
kittens moeten dag+nacht beschikking hebben over voer, nat en beetje droog en een paar glazen waterbakken. mijdt rvs en plastic kan ook geurtjes afgeven en is niet goed schoon te maken. platte schotels zijn hier favo.
kattenbakken op verschillende plaatsen en nu kun je met twee maar straks is drie beter.
weet niet of je een klimconstructie hebt en handig is om dat wat te begeleiden, weet ook niet hoe wild ze zullen zijn. zacht praten en niet hard lachen is bij kittens het beste, die schrikken van schel en hard geluid.
tja, hoe krijg je een lieve kat x 2.. veel aandacht, veel mee bezig zijn (borstelen, knuffelen, op schoot onder fleece dekentje), goed neus/neus contact als je thuis komt om ze te begroeten en alle kattenkwaad accepteren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kirssten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Kirssten »

Dankjewel voor het snel reageren :grin:!
Zoiezo blijven ze de eerste week alleen in de woonkamer/keuken/eetkamer. (Ookwel de hele beneden verdieping behalve de gang met de trap naar boven.)
Ze komen van een boerderij dus wij gaan er vanuit dat ze nog niet bekend zijn met het concept "kattenbak". (Ik denk wel dat ze een vaste plek hadden voor hun behoefte alleen is dat geen kattenbak...)
Dus dan zou het vast ook niet heel erg uitmaken welk kattenbak vulsel we gebruiken?

We hebben al thuis met zijn alle besloten dat, als ze wat doen wat niet mag, we ze gelijk streng aanspreken met nee of even alleen zetten.
En aandacht zullen ze echt genoeg krijgen :grin:
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Mirjam86 »

Alleen zetten zou ik niet doen als je daarmee ergens opsluiten bedoelt. Katten begrijpen hier sowieso niets van, maar die kleintjes al helemaal niet.
Wat wij doen als ze ondeugend zijn is nee zeggen en ze aan de kant zetten (bijvoorbeeld op de bank in de vingers bijten - op de grond zetten). Ze komen na 2 seconden al weer spelen maar houden wel op met bijten (als je dit lang genoeg vol houdt natuurlijk).

Verder heb je van Adriana en 8.6 goede adviezen gekregen. Lieve katten krijg je door ze in een liefdevolle omgeving te laten opgroeien waar ze veel aandacht krijgen, maar geen straf.
Ook is het belangrijk om ze soms even te laten als ze geen zin hebben in je. Anders kunnen ze je vervelend vinden of bang voor je worden.

Wat wij hebben gedaan toen ons duo kwam:
1. Ze de kattenbak laten zien.
2. Een kleine, afgesloten ruimte met daarin de kattenbak, speeltjes en voer laten verkennen.
3. Plat op de grond liggen en uitgebreid aan ons laten snuffelen.

Hierna mochten ze het hele huis verkennen, maar eentje was helemaal afgepeigerd van alle indrukken.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Adriana »

lees even een topic over het 'opvoeden van kittens' door en ook eentje over het catproof maken van je huis!
kittens worden opgevoed door de moederpoes en later door hun kattenmaatjes. kittens kun je tot ruim 6 maanden niks 'leren' want ze begrijpen je niet, je spreekt de kattentaal niet en mensen zijn slecht in voorbeeldgedrag.
dus rek het begrip 'wat niet mag' maximaal op en kijk wat ze willen en bied ze die mogelijkheid. dus niet van de hoogste boekenplank afjagen maar ruimte daar vrijmaken voor een heerlijk uitkijkplekje, enzovoorts.. en verbieden helpt niet want morgen bedenken ze weer wat anders en kittens zijn eindeloos vindingrijk..
streng aanspreken, hihihi.. ze zullen je verbaasd aankijken en niet begrijpen dat het lieve vrouwtje nu ineens vol in het gezicht kijkt (bedreigend) en andere toon aanslaat...
kortom, de keuze voor kittens betekent accepteren van kattenkwaad.. hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Glowy »

Toen we onze kitten vorige week uit het reismandje haalden liep hij gelijk naar de voerbak hahaha.
Ik heb hem daarna op de kattenbak gezet en hij plaste er gelijk op.
Hij heeft daarna een beetje rondgesnuffeld, ik denk dat hij ook Glowy rook.
Daarna is hij op de bank gesprongen, op de tafel en op de vensterbank.
Even overal gaan kijken en ruiken.
We hebben hem gewoon zijn eigen ding laten doen.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door achtpuntzes »

in tegenstelling tot Adriana ben ik van mening dat je kittens wel degelijk een en ander kunt leren. (deze discussie met Adriana heb ik overigens al wel meer gehad :) )

zo leerde ik ze bijvoorbeeld dat ze niet op tafel mogen komen; ze geen eten van je bord jatten, veilig met je handen spelen zonder kans op bloedende handen (als ik "au" zeg betekent dat ze te wild doen en ze begrijpen het nu volledig, nageltjes zijn ingetrokken tijdens het spelen met mijn hand)

het is wel allemaal wel een beetje relatief, want als er bijvoorbeeld iets te eten op tafel staat, en baasje loopt eventjes de kamer uit zullenze het niet nalaten om toch op tafel te springen en het eten te schoepen. als baasje (eigenlijk personeel) dan weer de kamer inloopt stuiven ze van tafel af, want ze weten dat ze iets deden wat niet mocht.

en je moet echt honderd procent consequent zijn. als je ze bijvoorbeeld 25 keer met een "nee" van tafel haalt en de 26 ste keer sta je het wel toe, dan snappen ze het ook niet meer :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Mirjam86 »

Soms begrijpen ze meer dan je denkt. Maar dat ze weten dat ze niet op de tafel mogen, betekent niet dat ze het ook niet zullen doen.

Met consequent zijn kan je inderdaad een hoop bereiken, maar probeer niet teveel te verbieden, want anders ben je de hele dag 'nee' aan het zeggen. Wij zijn begonnen met ze consequent op de krabpaal te zetten wanneer ze aan de meubels krabben en nu zetten we ze consequent van het aanrecht af.
Toch komt verkeerd krabben en op het aanrecht springen nog steeds voor. Ze hebben het dus nog niet helemaal 'geleerd' en daar moet je dan geen probleem van maken...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door achtpuntzes »

ja, je moet ook niet teveeleisend worden, he...

zoveel regels zijn er hier dan ook weer niet. maar als je helemaal geen regels hebt, is de kans groot dat je continue onder de krassen zit en je huis vakkundig wordt gesloopt.

en sommige regels krijg ik ze nooit aan het verstand. poes muffin is een veelvraat, en schooit regelmatig om eten (om natvoer he, brokjes hebben ze bijna de hele dag) het duidelijk zeggen van "nee" heeft hier duidelijk niet geholpen, want ze blijft gewoon schooien en mauwen (en ik wil NU eten!) dus dan wordt het dus een kwestie van negeren, totdat het etenstijd is... :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door Adriana »

achtpuntzes schreef:in tegenstelling tot Adriana
het is wel allemaal wel een beetje relatief, want als er bijvoorbeeld iets te eten op tafel staat, en baasje loopt eventjes de kamer uit zullenze het niet nalaten om toch op tafel te springen en het eten te schoepen.
8.6. je geeft het antwoord zelf al, je hebt het ze niet afgeleerd, maar ze bang gemaakt want als je niet in de buurt bent, dan is dit het eerste dat ze zullen doen.
kittens tot een bepaalde leeftijd kunnen niks duiden/begrijpen en dat is geen uitvinding van mij maar vind je overal in de kattengedragsleer. pas tussen 6 en 12 maanden begrijpen ze een beetje de combi oorzaak en gevolg. misschien je daar eens uitgebreid inlezen..

wat er gebeurt als baasjes dit soort 'opstandige/onstuimige' kittens gaan opvoeden is dat je ze laat schrikken en bang maakt. terwijl je die eerste maanden juist nodig hebt om een stevige vertrouwensband met ze op te bouwen! sommige kittens raken zo angstig en vaak beschadigd, dat ze het vertrouwen in mensen lange tijd kwijt zijn en dat halen ze niet meer in. ik bedoel: dat repareer je op latere leeftijd niet meer.
daarom heb ik een beetje open zenuw voor de kreet 'opvoeden van kittens' en ik ben niet de enige.

topicschrijver wil de allerliefste kittens krijgen en dan is er maar één recept: gebruik die eerste maanden om een uitstekende, warme vertrouwensband met ze op te bouwen. niet schreeuwen, geen nekvel/plantenspuit en andere methodes. haal ze weg als ze gevaarlijke dingen doen en geef ze een knuffel en zorg dat ze geen gevaarlijke dingen meer kunnen doen door je huis kittenproof te maken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wat eerst te doen??

Bericht door achtpuntzes »

ik word hier dus echt even niet goed van, adriana!

mijn katten zijn absoluut niet bang van mij. je verzinsels en insinuaties komen mij behoorlijk de keel uit.

mensen op de tenen gaan staan, je lijkt er maar een dagtaak aan te hebben.

in ieder geval, succes kirssten.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Kirssten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat eerst te doen?

Bericht door Kirssten »

Goeiedag wat een reacties :grin: :grin:, bedankt!
We zullen ze zeker niet te streng opvoeden. Ze mogen eigenlijk alles. Ze mogen overal opspringen ook mogen ze gezellig op tafel zitten (als er eten op tafel staat is er eigenlijk altijd iemand bij). Met het "opvoeden" zal het denk wel goed komen nu :grin:.

Nu heb ik nog een vraag (sorry als ik eigenlijk hiervoor een nieuw onderwerp moet openen!):
Zoals ik al eerder zei komen ze van een boerderij en kennen de kattenbak niet. Hoe kan je ervoor zorgen dat ze de kattenbak accepteren als nieuwe wc? In een kitten/katten boek stond dat je tien minuten/kwartier moest wachten nadat ze gegeten hadden en ze dan op de kattenbak zetten. Dan is intussen het eten door het lichaam gegaan. Is dit complete onzin? Of klopt het wel, maar werkt het niks om ze zindelijk te krijgen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat eerst te doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik maakte eerst een bakje met wat aarde met een beetje korrels door en dreef het percentage korrels steeds op. Maar ik ben niet zeker of dat wel nodig is...
Elke dag een beetje bij, want aarde is heel erg moeilijk schoon te maken (niet eigenlijk, gewoon de hele bak vervangen) en dat wil je er dus zo snel mogelijk weer uit hebben. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Wat eerst te doen?

Bericht door Mimosa »

Kittens hebben een instinctieve drang om te graven op hun toilet dus ze zullen de bak met de meeste soorten kattenbakvulling snel accepteren. Zet de bak liever niet bij hun voer of water in de buurt, dat vinden ze vies, bij hun slaapplaats eigenlijk ook wel.

Let er op dat ze makkelijk in hun bak kunnen klimmen, ik weet niet hoe oud ze zijn maar sommige kattenbakken zijn best hoog en daardoor moeilijker toegankelijk voor kleintjes. Er zijn kleine kittenbakjes te koop maar je kunt ook een ander plat bakje gebruiken wat ongeveer zo groot is als twee a4tjes.
Let daarnaast op dat de kittens geen grit eten, kittens zijn nog volop aan het ontdekken en proeven daarom ook van hun grit. Gebruik in dat geen klonterend grit. Ik gebruik altijd houtkorrels in het begin en daarna niet-klonterende kleikorrels.

Ik zet kittens die zindelijk moeten worden zo vaak mogelijk op de bak, in elk geval na het eten en als ze een slaapje hebben gedaan. Doen ze een poepje naast de bak dan kan je dat in de bak leggen zodat ze kunnen zien en ruiken wat eigenlijk de bedoeling is.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Plaats reactie