Brokjes en af en toe vers

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
muziekvlinder
Kitten

Brokjes en af en toe vers

Bericht door muziekvlinder »

Ik heb op dit moment twee katertjes van 11 weken in huis.
Het zijn twee schatjes en ik wil dan ook het beste voor ze qua voer.

De hele dag hebben ze doorlopend babycat 34 van Royal Canin staan. Daar heb ik nu een 2 kilo zak van. Als die op is, mag ik dan al verder gaan met de opvolger, de kitten 36? Of is het daar nog te vroeg voor? Daarnaast geef ik ze ongeveer 3 keer per dag iets van pate, afwisselend ook van Royal Canin of van een ander merk (zonder granen & suikers). Ik bied dit heel vaak aan, aan Dexter, maar hij moet er niks van weten. Kruimeltje daarentegen, eet het op zo snel als hij kan

Daarnaast heb ik veel op het forum gelezen over het geven van vers vlees. Ik heb ze af en toe wat stukjes rauwe kip gegeven en dat vinden ze heel lekker. Vandaag heb ik kippenhartjes gekocht. Die vond kruimeltje ook heerlijk. Dexter rook eraan en liep weg.

Ik zou het leuk vinden om Dexter ook eens te verwennen met een stukje rauw vlees of pate ofzo, maar hij prefereert toch echt de brokjes.

Doe ik het wel goed zo? Mag ik af en toe tussendoor aan kruimeltje zo'n stukje rauw vlees geven? Of is er een beperking aan hoeveel kippenhartjes hij per dag/week mag?
Wat zou ik nog meer eens kunnen aanbieden aan ze? Iets wat Dexter wellicht ook lust.

Ik zit er ook over te denken om misschien Carnibest te gaan voeren. Ik heb daar wel een goed gevoel over. Maar ik ben bang dat Dexter het ook niet eet. Mag ik dan toch de gehele dag door brokjes laten staan? Ik had namelijk gelezen dat het soms niet goed samengaat ivm de zuurtegraad in de maag? Wil namelijk wel dat Dexter genoeg binnenkrijgt.
Adriana

Re: brokjes en af en toe vers

Bericht door Adriana »

katzels zijn soms rare beesten wat voer betreft..
met Kruimel heb je een allesetend stofzuigertje in huis, terwijl Dexter zoals het er nu naar uitziet oud wil worden op babybrokjes en water...

het kan overal aan liggen: tijdstip van voeren, soort en materiaal etensbakje, geur van het voer, stress, plaats waar het voer staat, het weer en ik vergeet er nog een paar honderd...

hier eten de bengels geen kip/kalkoen.. niet heel fijn geknipt, niet grof, niet koud of lauwwarm, niet van hun platte glazen (pyrex) schotels, niet overdag en niet s nachts enzovoorts..
ze eten wel gekookte kip uit sommige foliezakjes (Miamor is op dit moment favo en ook wel Sheba tinnetje beide soorten) maar van mij door mij gekookt/verknipt of rauw: ... njèt x 2!

intussen ben ik op zoek naar rauw vlees wat ze wèl lusten en ik neem dan de fosfor maar even op de koop toe. dus ben ik een aantal viervoeters aan het afwerken en merkwaardig genoeg was er belangstelling voor rosbief broodbeleg, maar ik weet niet hoe zout dat is, missch alleen de buitenkant...
en ik probeer sardientjes, makreel en andere wat vettere vis..
en ik probeer ei en eidooier, rauw en licht gestold..

maar ik lees dat ze (dus allebei) rauwe kipstukjes wel lekker vinden en Dexter hart (= spiervlees) niet.
kip is heel erg mager en ach, beperking.. het is zo verschillend op welke hoeveelheid ze het goed doen. kwestie van kijken en in de gaten houden. om de andere dag kan geen kwaad denk ik.
kittens moeten de hele dag+nacht droog- en natvoer tot hun beschikking hebben.

ik weet niet wat je gelezen hebt over de zuurgraad in de maag, of bedoel je dat met slechte kwaliteit brokjes de urine niet goed wordt aangezuurd en er kans op blaasgruis is?
Dexter goed in de gaten houden wat drinken betreft, dat wel en proberen na te gaan of hij goed plast.
en als je over moet gaan schakelen naar kittenvoer dan zou ik al ruim voordat de babyzak op is, het kittenvoer ernaast leggen, zodat Dexter kan wennen aan de geur.
en je kunt er een ander kittenvoer (probeerzak) bv van Almo holistic kitten bij leggen, missch gaat Dexter dat ook wel eten. dat is ook wel om hem wat afwisseling te geven en te laten wennen aan een ander smaakje..
of Dexter aan de carnibest gaat, k zou het niet durven voorspellen..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan gerust Carnibest geven, daar mag je zoveel van geven als je wil, want dat is in evenwicht. (zeker als het een complete versie is, bij incomplete KVV moet je verschillende smaken afwisselen).
Als je teveel hart gaat geven, krijg je wel onevenwicht. Een beetje mag wel, maar ik zou het bij 1 maaltijd in de week houden als je voor de rest voornamelijk brokjes geeft. Ook kipfilet mag je zo geven. Maar dus niet overdrijven, anders is het onevenwichtig.
Kuikens zou je ook eens kunnen proberen of een rauw eitje (is ongeveer hetzelfde, alleen anders verpakt).
Hart behoort tot orgaan omdat het een andere samenstelling heeft dan spiervlees zoals kipfilet. Je kan ook lever proberen, maar ook hier weer niet in overdrijven. En goed de ontlasting in de gaten houden, of ze er niet van aan de dunne gaan.
Ook kan je kippennekjes of kippenvleugels geven, als ze er moeite mee hebben, eerst even platslaan.
Als je alledrie de zaken (vleesbot als kippennekjes, spiervlees en orgaan, (zowel hart als lever en eventueel ook nier of maagjes)) voert, zou je ook wat meer in de week kunnen voeren tot zelfs helemaal enkel dat. Dat heet dan barfen. Maar dan moet je wel iets anders dan steeds kip geven, dat is te eenzijdig. Afwisseling is trouwens altijd wel aan te raden. Als je er niet veel van geeft, maakt dat niet zoveel uit.
Als je daar wat meer over wil weten (eventueel in combinatie met KVV als Carnibest of brokken) kan je best even op http://www.barfplaats.nl gaan kijken. Daar staat het overzichtelijk beschreven hoe vers voeren in zijn werk gaat als je het evenwicht in je voeding wil bewaren. Ook wat je kan voeren aan een kat en wat niet, en hoe je een kat kan leren vers te eten, kan je daar terugvinden, en op het forum helpen ze je graag verder als je vragen zou hebben. (ik wil je wel waarschuwen, ze gaan je daar van de brok af praten. ;-))
Als je gewoon eens iets extra wil geven, en niet een groot deel van hun maaltijden en voor de rest gewoon brok en blik, kan je gewoon afwisselen en maakt het niet zo ontzettend veel uit in welke verhoudingen je de onderdelen geeft.

Dat je geen brokken met vers mag combineren komt van het feit dat het verteren van bot (in vleesbot zoals kippennekken) een zuurder maagzuur geeft dan brokken. Maar of dat problemen geeft is momenteel nogal een discussie. Je zou er voor de zekerheid een paar uur kunnen tussen laten, of gewoon kijken hoe ze het erop doen. Er zijn mensen die aangeven dat hun kat of hond er nooit last van heeft.
Vlees of orgaan met brok maakt helemaal niets uit. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Brokjes en af en toe vers

Bericht door MarjanR »

Op barfplaats vinden ze het geven van brokken een absolute ZONDE!
Ik weet niet of je daar een goed advies zal krijgen (ja, ook daar zitten kattekopjes) maar probeer het gewoon.

Ik heb Teun lang op alleen maar KVV gehad.
Maar hij wilde ZO GRAAG ook brokjes (van Moos en Sara) dat ik hem nu minder KVV geef en hem lekker de brokjes laat mee eten. (ook omdat m'neer Teun wat dikkerig werd)

Kittens zullen niet snel dik worden.
Maar let op ze zodra ze gesteriliseerd zijn, dan kunnen ze wel dik worden.
Pas de hoeveelheid voeding dan aan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef: Hart behoort tot orgaan omdat het een andere samenstelling heeft dan spiervlees zoals kipfilet.
kippehart is volgens mij gewoon spiervlees en uitstekend voor het gebit omdat het vrij stevig is itt tot filet
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik geef ze hier om de dag rauwe kip en de andere dag lam van Carnibest. Blik Grau smulpannetje van 200 gram erdoor heen gemengd. dat wat overblijft doe ik in een flinke schaal, water erbij en dan heb ik kippensoep of lamsoep. Vindt ouwe Sjaak heerlijk, dat vocht daarvan.

Ik heb altijd brokken staan, nou ja 2 x daags geef ik ze afgepast brokken. De vorige portie is dan op.

En voor de liefhebber (3) 2 x per week een kuiken.

Op een ander forum geleerd dat rosbief prima is. Geef ik ze alleen als ik vergeet wat uit de vriezer te leggen. Dan koop ik een onsje rosbief voor met zijn allen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Bij Barfplaats is brokken inderdaad not done, maar je kan er ook gewoon lezen over vers voer (op de gewone site of in de bib) zonder dat je advies vraagt en dan vertelt niemand je wat. ;-)
Je kiest dan gewoon zelf hoeveel je ervan wil geven maar hebt dan wel de achtergrondkennis en je kan er tips vinden over vlees vinden en katten vers laten eten als ze daar zelf eigenlijk niet veel voor voelen.

Hart is geen gewoon spiervlees omdat het een andere tussenliggend weefsel heeft, een heel andere samenstelling, niet opgebouwd is uit gewoon dwarsgestreepte spieren en een andere lichamelijk oorsprong in de ontwikkeling maakt.
Hart is 1 van de 3 belangrijkste organen in de voeding voor een kat. Lever is nog iets belangrijker en nier komt daar nog bij. Maagjes brengt niet veel extra bij (lijkt meer op spiervlees) en long bevat bijna geen voedingswaarde. Darmen worden niet altijd gegeten en niet gevoerd en de meeste katten lusten ook geen pens, wat bij honden het belangrijkste orgaanvoedsel is.

Ja, ik ben me wat aan het inlezen op BARF. ;-) Lijkt me geweldig en zodra dat mogelijk wordt wil ik dat gaan doen. Mijn katjes kunnen al niet wachten! ;-)

Voor diegenen die dat niet weten: hier zijn ze al een tijdje gek op kipvlees, lamshart en kippenlevertjes en krijgen dan ook op de dag iets vers. Ook de rest van de kip gaat goed binnen (nek, karkas enz), allemaal rauw en een eitje lusten 2 van de 3 (Kleintje enkel een klein beetje onder blikvoer gemengd).
En aangezien ik achterover viel hoe goedkoop je daar allemaal aan kan geraken bij barfleveranciers, heb ik besloten mijn katjes hun zin te geven en dat te gaan doen.
Wel eerst een diepvries nodig... :icon_shifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Valerie, je weer toch wel dat je niet alleen maar kip kunt geven. Toch?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
AnneLore
Poema
Poema

Bericht door AnneLore »

kun je natvoer vervangen door rauw? dus wel brok voeren (als compleet voer) maar rauw ipv nat ernaast?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja dat kan
Doe ik ook
Gewoon happy cat / rc indoor brokjes en avond klein plakje carnibest
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik bied van alles aan. Maar 1 van de 8 eet echt alleen brokken. Zo kunnen ze altijd kiezen. je ziet ook katten die aangeboden blikvoer de ene keer wel mee eten en een andere keer alleen ruiken en dan weglopen. Niet hun smaak. Ik bied elke ochtend alleen blik en elke avond blik met carnibest of kip of rund (1 x per week) of eendagskuiken (1 x per week).
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ik heb ook weleens kittens die alleen brokjes eten hoor, tja het zijn nu eenmaal eigenwijze wezentjes die katten, op de Royal Canin doen ze het hatstikke goed hoor en je kan wel al langzaam naar de RC36, als de zak bijna op is gewoon langzaam de laatste dagen mengen dan is de overgang het best.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

De twee katers zijn groot geworden op Carnibest en RC 36. De RC 36 kregen ze vanaf week 12 geloof ik. Ineens lustten ze geen Carnibest meer.... nu eten ze met smaak Tinlo cattery mix, deze is ook compleet.
Toen Safi er bij kwam at zij alleen Carnibest maar inmiddels heb ik ook haar op Tinlo gekregen. Ik moet nu wel een trucje toepassen met wat ik noem "stinkvlees." Ze krijgt dan een heel klein friemeltje zodat ze iets ruikt. Daarna eet ze gewoon door, het is wat dat betreft net een dieseltreintje haha.

Ze krijgen 's morgens en 's avonds Tinlo, in de middag een grote eetlepel brokjes (Applaws) maar nooit hapklaar. op dit moment is bijvoorbeeld de Cat it speelrail favoriete hengelplaats. Safi en Pride mogen als ze willen dan nog rond 23:00 wat brokjes, Lucky niet want die kotst dan 's nachts de hele boel onder....Hij heeft een rare spijsvertering door zijn bacterie en parasiet.....Ik weeg nu zijn rauwe eten af en geef het in een anti schrokbak, maar afvallen ho maar :shock: Hij weegt 6 kilo, mag 35 gram per kg per dag. Omdat hij brokjes krijgt geef ik hem 2x 55 gram dat is dus echt heel veel minder. Mijn volgende stap is een tijd helemaal geen brokjes mee eten of om de dag.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

AnneLore schreef:kun je natvoer vervangen door rauw? dus wel brok voeren (als compleet voer) maar rauw ipv nat ernaast?
Ja dat kan ;-)
Hier heb ik dat ook gedaan omdat dinky rauw lekkerder vind dan blikjes/zakjes nat voer. Bovendien is rauw onbewerkt wat mij ook beter gevoel geeft en nog goedkoper ook :-) wissel hier tussen smaakjes van tinlo en haaksbarf omdat ik die hier bij de pet's place kan krijgen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
AnneLore
Poema
Poema

Bericht door AnneLore »

wat goed :)

kan ik ook 'gewoon' rauw vlees aanbieden, a.i. kipfilet/hart/nek, rauwe vis, eidooier, enz?
ik merk namelijk dat de blikjes waar alleen vlees in zit (vrij onbewerkt en herkenbare stukken vlees (porta 21 oa) veel beter bevallen, vooral qua gezondheid. vacht is mooier, poep is beter (hihi) enz.

en ik zou het zelf het prettigst vinden om gewoon onbewerkt spul aan te bieden, hoewel ik niet wil gaan barfen, (geen tijd, zin en ruimte)

en, als ik dat kan doen, hoeveel geef ik dan? evenveel als normaal in een blikje/kuipje zit? (65-80 gram)

en inderdaad, als bonus is dat nog een stuk goedkopen ook ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie