Twee kittens uit hetzelfde nest

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Twee kittens uit hetzelfde nest

Bericht door Kirssten »

Hallo,

Over twee weken krijgen we twee kittens in huis (geslacht weten we nog niet, volgende week mailen we de mensen waar ze vandaan komen om het te weten te komen). Ze komen van een boerderij en zijn op een week na even oud. Toen ze pas geboren waren hebben de twee nestjes bij elkaar gestaan. Het ene nestje bestond uit zes kittens en de andere uit vier. Ze zijn uit elkaar gehaald omdat de moederpoezen elkaars kittens overnamen.

Over twee weken komen ze weer samen. Het lijkt me dat alles toch gewoon goed gaat? Misschien even een beetje mot maar verder alles goed?

Groetjes Kirsten
P.s misschien maakt het helemaal niet uit, maar ik vermeld het toch maar even. De kittens uit het nestje dat net wat ouder zijn kleiner omdat er, en meer kittens zijn en, de mama poes wat ouder is. Dus deze worden bijgevoerd.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: 2 kittens uit hetzelfde nest (kennen elkaar al)

Bericht door pearlsofpassion »

Voor mij zijn dat twee kittens uit verschillende nesten, aangezien ze uit elkaar gehaald zijn. Dat zal dus een dagje blazen en grommen zijn en dan liggen ze samen in een mandje.
Wat ik me wel afvraag is hoe oud ze nu zijn. Als ze tot binnen twee weken apart gehouden worden (waarvan ik het nut trouwens niet inzie, vele poezen zogen elkaars jongen binnen een groep...) dan gaan ze nog niet erg op ontdekking uit zou ik zo denken? Of hoe doen ze dat dan?
Waarom laten ze die kittens niet gewoon samen optrekken?

Kittens moeten om gezond te blijven minstens tot hun 9 a 10weken bij de moeder blijven. Ideaal is 12-16 weken. Jonger dan 7 weken is illegaal, maar dat is dan ook gewoon vragen om problemen ivm gezondheid, zelfstandigheid en vast voer eten. Ook de opvoeding van de moeder en nestgenootjes (de jouwe zouden gelukkig al met twee komen) moet je niet onderschatten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

je hoort veel vaker dat moederpoezen hun nesten van ongeveer dezelfde leeftijd combineren en dan gezamenlijk verzorgen, mijn bengels komen ook uit zo'n crèche van twee moeders (maar hebben wel dezelfde moeder).
er ze kwamen met een weekje verschil en een paar uur dikke staart en beetje blazen bij aankomst van Bolle (zie fotoalbum) maar al snel 'vonden/herkenden' ze elkaar en de broertjes zijn hier sindsdien onafscheidelijk.
wat jammer dat die nesten uit elkaar zijn gehaald en is er een reden voor dat jullie er eentje uit twee verschillende nesten krijgen? kunnen dat dan geen broertjes/zusjes zijn?

ik denk dat als ze eender ruiken het weinig verschil maakt en oh ja, liefst als het kan tot 12 weken bij de moeder(s) en nestmaatjes. ze leren dan nog zo veel, dat halen ze niet meer in als ze eerder weggaan.
gelukkig en goed dat jullie er twee nemen en ik neem aan dat er bij de selectie op de boerderij al rekening mee wordt gehouden dat jullie twee vriendjes krijgen.

heb je de indruk of dit eenmalig is en dat de moederpoezen worden gesteriliseerd?
want 10 (?htk)-kittens een paar maal per jaar? dat haalt geen enkele fokker van raskatten... en er zijn al zoveel katzels, die een goed nestje zoeken en zitten te wachten op een lief baasje...
en welkom ;-) op het Forum!
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Dank je wel :grin:
Het was een beetje onduidelijk waarom ze niet meer bij elkaar mochten. Maar in ieder geval omdat ze elkaars kittens overnamen. En de ene mama is al wat ouder dus kreeg die misschien meer kittens dan ze melk had ofzo? (Haar melk was ook iets "slechter" dan die van de jongere mama.)

Het is een boerderij waar meerdere poezen rond lopen. Dus de papa's zijn buur katten of zwerf katten. De oudste mama wordt gesteriliseerd omdat ze te oud word. Ik kreeg niet echt het idee dat ze het voor het geld doen (ze vragen 10 euro per kitten). We konden ook broertjes en zusjes samen nemen, maar we werden helemaal verliefd op deze twee! Dus werden het deze!

Volgens mij zijn de kittens 10 weken oud als we ze in huis krijgen. (Ik wou het controleren maar ik kan het even niet meer vinden.... )

Alvast bedankt voor de reacties :grin:
Adriana

Re: Twee kittens uit hetzelfde nest

Bericht door Adriana »

lees de kittentopics over ontwormen en entingen, want dat zal niet bij die euro 10,- inbegrepen zijn.

en tien euro maal 10 is toch 100 euro en jouw indruk is dat ze het niet voor het geld doen? :???: :?:
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Haha oeps daar heb je wel gelijk in! Maar ja de ene kat wordt nu gesteriliseerd en er wordt niet expres een kater bij ze gezet. De inentingen en alle behandelingen die een kitten moet krijgen moeten we zelf betalen. Maar dat is niet erg, dat moesten we ook bij onze vorige kat. En ookal zijn die behandelingen duur maakt het niet zo uit :grin:
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

en dan een paar keer per jaar, ja daarvan kan je natuurlijk wel fijn een weekendje van weg...

aan de andere kant; gratis kittens weggeven lijkt me nou ook niet echt verstandig. maar goed...

fijn dat je ze laat helpen. bij ons in het asiel zitten nu nog iets minder dan 100 kittens, en die moeten ook nog allemaal geplaatst worden. en elk jaar worden het er weer meer :(
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Kirssten
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kirssten »

Ik wou ook het liefst kittens uit het asiel. Maar bij de asiels bij ons in de buurt waren op het moment geen kittens. We konden nog wachten op het voorjaar. Maar dan is het weer bijna zomervakantie en dan heb je net kittens, ga je op vakantie! Dat leek ons niet zo handig, anders hadden we het gedaan :grin:
Plaats reactie