Nieuwe kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
swelvet
Huiskat
Huiskat

Nieuwe kitten

Bericht door swelvet »

Hoi Allemaal,

Ik heb even een vraagje en jullie kattenkenners kunnen mij er hopelijk bij helpen.

Sinds enige tijd heb ik een jong katertje in huis. Ik heb al een lieve rode kater van een jaar in huis en omdat ik alleen woon, werk en dus niet altijd thuis ben merkte ik dat hij toch wel behoefte had aan een vriendje. Dus nu heb ik een nieuwe kitten in huis. Ook een lief katje en ze zijn hele dikke vriendjes samen spelen, rondrennen, knuffelen en de grote wast de kleine ook en de kleine mag zelf ' sokkeren' bij hem (dus wat ie bij zijn moeder doet als ie gaat drinken). De kitten doet alles verder goed en is soms een beetje stout.

Alleen merk ik dat hij niet echt aanhalig is, als ik m wil aaien schrikt hij van de hand die op m afkomt en hij komt niet bij me liggen, wel in me buurt op de bank of aan t voeteneinde van het bed maar hij wil niet echt knuffelen. Het rare is alleen als ik m drie keer aai hij onwijs hard gaat knorren (echt als een motortje) hetzelfde wat hij doet als de grote kat m aait.
Hebben jullie tips hoe ik ervoor kan zorgen dat ik m kan aaien en knuffelen zonder dat ie 'bang' wordt of dit als vervelend ervaart?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis :)
ayla
Tijger
Tijger

Re: Nieuwe Kitten

Bericht door ayla »

Vooral het kitten laten bepalen of hij naar je toe wilt komen of niet. Je kunt op de grond gaan zitten en zachtjes praten. Wellicht vind je kitten het wel leuk om te spelen. Hij moet nog wennen aan zo een groot mens. Het is niet dat hij niet sociaal is, hij speelt namelijk wel met je andere katten.

Tja en sommige kittens zijn nu eenmaal niet aanhalig, kan ook nog veranderen. Forceer in ieder geval niets. Hij komt echt vanzelf wel is mijn ervaring.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Je mag zeker niet met je hand op hem af komen. Dat is veel te bedreigend.
Hij moet zelf op je hand afkomen. Je kan hem lokken met een snoepje of zo, of aaien als hij ergens rustig ligt te slapen zodat je hem aait voordat hij kan schrikken. Maar niet de hele tijd wakker maken natuurlijk. ;-)
Maar dat hij je hand interessant en leuk gaat vinden. Maar dus zeker niet op hem afkomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Taiyo, mijn oudste kitten was in het begin ook zo schuchter. Door haar de ruimte te geven en geen aanhankelijkheid van haar te verwachten komt ze steeds meer los. Nu komt ze regelmatig op schoot liggen of even een knuffel halen.

Ik ging in het begin plat op de grond liggen zodat ik niet zo groot en bedreigend leek. En stapje voor stapje kwam ze dichterbij. Inderdaad eerst wel op de bank, maar zo ver weg als mogelijk en dan steeds een beetje dichterbij. Zolang je hem het initiatief laat nemen komt dat vanzelf wel goed.

Het ligt denk ik aan vertrouwen, want van mijn man vindt ze het nog een beetje eng en vreemden vindt ze helemaal niet zo leuk.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Felix is nu 2.5 jaar. Als kitten een schootkatje geweest maar vanaf 1 jaar tot nu nooit een knuffelkat geweest. Langzaam is dit aan het veranderen. Wij laten Felix volledig zelf bepalen wat hij wel niet wilt qua aandacht. Het viel de afgelopen tijd al op dat hij vaker langsliep als we op de bank zaten en hij drukt dan echt zijn lichaampje even tegen je aan. Later werden dit kopjes, likjes en nu komt hij iedere dag op schoot zitten, liggen etc.

Wel een heel andere situatie dan met een kitten maar om maar aan te geven dat als je je kat tijd en ruimte geeft er veel veranderen kan.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een kitten is in mijn ogen niet "stout". Een kitten onderzoekt de wereld.
Ik zou als ik jou was de ruimtes waar hij komt kitten-proof maken.

Wat het aaien en knuffelen betreft, zou ik de kat het tempo laten bepalen, laat voorlopig alleen je handen aan hem ruiken. Sommige katten blijven het niet prettig vinden een hand bovenop kop ed.
met veel liefde en geduld bereik je vaak heel veel.
Probeer vertrouwen te winnen en niet te "straffen" als hij "stout" is.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en lekker knuffelen met je ander kat, zodat hij kan zien hoe heerlijk dat is. dan komt die kleine vast wel vanzelf ook op onderzoek uit. wat fijn dat ze het zo goed kunnen vinden samen. had hier ook zo'n gevalletje liefde op het eerste gezicht. je kittentje zal nog veel leren van je kater.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Neva
Huiskat
Huiskat

Bericht door Neva »

wij hebben dit ook met de jongste, volgens het vrouwtje waar we haar vandaan hebben was ze vanaf het begin al schuw, thuis gekomen viel dit reuze mee, ze komt alleen niet vanzelf bij ons zitten,
behalve als ze een foutje maakt en achter woezel aangaat haha dan schrikt ze dat ze opeens op een schoot zit en gaat gauw weer weg, verder benader ik haar rustig en als ze in de krabpaal ligt dan ga ik rustig met mijn hand naar haar toe en dit vind ze gewedldig en knort dan heel hard,
ik denk dat het ook een kwedtie van wennen is, en gewoon veel positieve aandacht geven en rustig benaderen, tenminste dat is mijn ervaring,

veel succes en het komt echt allemaal goed,
I'm so in love with my cats ...
Momo2
Kitten

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Momo2 »

Dat knorren lijkt mij toch een goed teken? Met onze kitten (naja kitten, hij is al enorm gegroeid), wende hij al gauw aan ons maar ook vooral omdat we hem voerde af en toe met onze handen.
Leukste katten profielen site van Nederland! http://www.fellowcats.nl
swelvet
Huiskat
Huiskat

Re: Nieuwe kitten

Bericht door swelvet »

Super bedankt voor jullie hulp! Met stout bedoel ik het positief een lekker bengel! :)

Het heeft geholpen :D
Plaats reactie