Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k schrik altijd een beetje als ik zie dat er in Pluis gepost is, maar joepie, wat een fijne berichten allemaal!
heer Patiaan, lieve Casper en Zuri pluizebol gaan allemaal rustig en goed en genieten volop van hun leven. ook Cerna's Noa doet het goed begreep ik uit een ander topic en ben heel blij voor jullie allemaal.
knuffels van hier voor alle lieve nierfaalkatjes en houwen zo asjeblieft..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ja hoor, ook Noa is in uitstekende conditie. Pond aangekomen in vier maanden tijd en krijgt een echt Brittenpostuur; alsof ze een groeiachterstand gehad heeft. Onze Noa wordt wel 17 (sprak zij hoopvol). Dus nog 13! jaar spuitjevoeren. Oh jee :-(

Fijn dat het met Patiaan, Casper en Zuri ook goed gaat. En Sofietje.......?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Wat fijn om te lezen allemaal, poezemoeders :edance:

Moos danst ook nog steeds op het poezenbal (je weet wel, die 'snachts is? Als wij poezemoeders gewoon liggen te slapen?)
De uremyl gebruik ik weer 'smorgens en 'savonds, doe ik dit niet dan eet hij toch minder.
Dus wij zijn nog steeds blij met het spul.
Ipv KD geef ik hem Pro-Vet nierdieet. Waar nóg minder fosfor en eiwitten in zit dan KD.
En hij vindt het erg lekker, ik hoef niet meer af te wisselen om hem tevreden te houden.
En ik hoef Sara niet steeds van z'n bakje weg te sturen, want die is ook DOL op de KD.

Laten we met z'n allen onze vingers kruizen en hopen dat deze goede berichten over de nierpatientjes blijven komen :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Ook met Sophietje gaat het nog steeds goed
Ze is vol energie en is veel buiten wat natuurlijk wel het probleem oplevert, dat ze naar binnen moet komen voor eten en pillen. mijn streven is om haar een keer per dag eten te geven.
Ze zit mij gewoon voor de gek te houden door voor de deur te gaan zitten en als ik de deur open doe hard weg te lopen. Het kattenluikje is te min voor haar, ze wil alleen door de voordeur.
Ik ben blij dat het met alle katjes goed gaat. Hopelijk blijft dit nog heel lang zo, tenslotte is Sophietje nu ook al ruim vier jaar nierpatientje.
@Marjan, hoeveel uremyl geef jij Moos per dag?

Gr Ina
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

2x6 druppels.
(je moet geloof ik 2x daags 2 druppels per kg gewicht geven. Dat zou op 2x8 komen. Maar ik zie dat hij het goed doet op de 2x6. Geef ik iets minder, gaat hij "hangerig" worden.)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb sinds twee weken ook Urémyl in huis (via DA) en kreeg het advies zowel Noa als Cochi tweemaal daags 10 druppels te geven. Van het zoveel per gewicht wist ik niet.
Noa weegt 4 kg en Cochi 6,5. Noa reageerde inderdaad "hangerig", veel meer slapen, nauwelijks actief, slechte eetlust, dus na een week ben ik gestopt.
Cochi daarentegen reageert heel goed om de Urémyl. Eetlust is weer grandioos (was nooit echt slecht) en hij slaapt ook minder en wil nu steeds weer Noa "dekken", die daar dus niet van gediend is. Hoe ouder, hoe gekker!

Misschien voor Noa nog een keer proberen en dan de dosering halveren?

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik heb het nog eens opgezocht en het is echt 2 druppels of 1kg lichaamsgewicht.
Het kan natuurlijk zijn dat Noa er niet op reageert. Dat is met alle homeopatische dingen wel zo.
Maar het lijkt erop dat Noa iets te veel heeft gekregen terwijl hij het niet nodig had.
Maar bij acute Uremie mag je zelfs elk half uur geven tot de kat minder misselijk is en dan weer afbouwen naar 2x1kg lichaamsgewicht. Maar dat is niet het geval bij jou, toch?

Dus geef het nog een kans bij Noa, maar dan veel minder (2x daags 4 druppeltjes. Misschien reageert hij wel veel beter op de halve dosering. Net als Moos, ik ben bij hem een half jaar terug ook met de halve dosering begonnen en daar reageerde hij fantastisch op.)
Mocht het na 4 dagen ofzo geen effect hebben, dan zou ik er ook mee stoppen hoor ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Keek hier regelmatig even en was blij dat het steeds op 110pagina's bleef hangen.
Mensen wat ben ik blij te lezen dat het zo fantastisch goed met jullie poezebeesten gaat.
Ben er gewoon een beetje emo van :smile:
Dikke knuffel voor jullie en al jullie monstertjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ook ik ben heel blij met alle reacties na mijn berichtje, dat het zo goed gaat met alle katten!! Ga zo door poezenmoeders en kinders ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
AnnieMG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:30
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnnieMG »

Beste Allemaal,

Wat ben ik blij dat dit forum er is! De laatste dagen ben ik veel aan het lezen. Mezelf aan het bijspijkeren. Mijn Tim is raar. Hij is 14 jaar, sinds juni nierpatient (en dus op dieet) en sinds een week anders. Waarschijnlijk misselijk. Cerenia helpt uitmuntend, hij herleeft gewoon. Maar daar kunnen we niet altijd mee doorgaan.

Tegen de artrose heeft hij een week Metacam voorgeschreven, daar zijn we maandag mee begonnen. Sinds eergisteren overgegaan van 4 naar 2 dosis. Hij geeft niet over. 's Nachts eet hij een beetje, na de Cerenia. Gisteren een halve pil van 16 mg.

Alle waarden weet ik niet. Die ga ik maandag opvragen bij de DA. De afgelopen week bleek wel bij nieuw bloedonderzoek dat zijn nierfunctie 10 procent verbeterd was. Geen uitdroging. Dus dat is het goede nieuws. Hij weegt 4,2 kg en is sinds juni 300 gr afgevallen.

Het probleem is: hij eet veel minder dan anders en hij gedraagt zich schuw terwijl hij normaal lief en aanhankelijk is. Ik kan niet goed bepalen of het komt door misselijkheid of pijn. Wat is het beste dat ik kan doen?

(behalve maandag weer naar de DA gaan)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en stop asjeblieft onmiddellijk met metacam!
vraag je dierenarts naar een andere pijnstiller, zoek rechtsboven hier even naar metacam, kan ernstig nierfalen veroorzaken!!
kijk/zoek even bij de topics van MarjanR, die heeft Moos, ook een nierfaalkater met gewrichtsklachten en daar kun je heel erg veel goeie info vinden hoe zij dit samen met haar da heeft aangepakt.
we hebben het Pluisje topic voor berichten van nierkatzels en we hebben ook een topic 'nierfaalkatten ..' waar veel meer informatie en links in staan. over voer, medicatie, soorten behandeling en goeie uitleg over wat nierfalen is.
daar staan ook de waardes bloedonderzoek van een aantal nierkatzels, die je dan bij pluis weer tegenkomt. maar dat zoekt makkelijker dan dat het ergens tussen de berichten staat.

kijk voor arthrose bij huisdierendokter.nl linkermenu bij gewrichten. en zoek hier even naar de topics met artrose en behandeltips en trucs..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Inderdaad zou ik stoppen met de Metacam.
Metacam kan nierfalen veroorzaken, en de dierenartsen weten dat ook.
En dan is het een slecht idee om toch al een nierpatient dit ook te geven.
Vooral de suspensie (die je thuis kunt geven) NA een injectie.
Liever alleen de injectie (werkt lang!) zodat je de tijd krijgt om een homeopatisch middelijk te laten werken.
Een pijnstiller voor atrose kun je vinden op medpets.
Ik zelf geef Moos Rugcompositum van de Groene Os.
Dit bevat oa glucosamine (gewricht beschermen tegen verdere afbraak) en nog meer kruiden die ook ontstekingsremmend werken.
Maar er zijn ook nog gewrichtspijn tabletten bij de dierenarts te verkrijgen (Fortiflex heten die volgens mij, of de Mobility van Trovet).
Maar is zweer bij de glucosamine. Ik zie bij zowel de hond van m'n zusje (HD) als bij Moos binnen 2 a 3 dagen verbetering. Je weet niet wat je mee maakt. :edance:

En voor de misselijkheid geef ik Uremyl.
Nierpatienten worden misselijk ivm de verhoogde ureum in hun bloed.
Cerenia kan tijdelijk een opleving geven en ze aanzetten tot eten.
Ik zelf denk dat uremyl beter werkt omdat die juist het ureum gehalte omlaag brengt (oorzaak v/d misselijkheid). Ik pak liever de oorzaak aan ipv het te maskeren.
En Cerenia maskeert de misselijkheid voor een tijdje, maar haalt het niet weg.
Dus zodra de Cerenia is uitgewerkt is jouw beestje weer misselijk. En ja, dan ga je geen feestje vieren.

Het is met een katje met meerdere problemen zoeken wat de oorzaak is van het terugtrekken.
Omdat Uremyl en de glucosamine beide een snel effect hebben kan ik meestal in een paar dagen zien wat m'n kereltje z'n probleem is.
Of z'n rugpijn speelt op (hup, iets meer van de rug compositum) of hij is gewoon de hele dag misselijk (hup, druppeltjes uremyl omhoog).
En oh ja, m'n kereltje heeft ook nog hartproblemen.
Maar ik durf niet met die medicijnen te spelen, dus als beide niet werkt zit ik met een vloek en een zucht bij de dierenarts voor overleg.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
AnnieMG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:30
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnnieMG »

Dankjewel nu al praktische tips en de verhalen. Het doet me goed om andere poezen-ervaringen te lezen. De DA zegt dat er geen alternatief is voor Metacam en dat een kuur van een week een afweging is. Over homeopathie heb ik hem nog niet gehoord. Ik ben bij deze DA ook omdat hij om de hoek zit en ik er te voet heen kan met korfje in de armen. Heb geen auto. Dus wisselen van DA is een grote stap, betekent taxi's. Behulpzame mensen wonen in andere steden. Maar als het het beste voor Tim is, doe ik het.

http://www.medpets.nl/uremyl/ Is dat het? De misselijkheid vind ik nu urgent. Hij heeft deze week erg weinig gegeten. Ik ga maandag weer naar de DA om te praten. Fortiflex is in de bestelling, komt waarschijnlijk daar donderdag binnen.

Ik ga weer bijlezen.

Verschrikkelijk dat van de Metacam. Ik heb nu geen alternatief pijnstiller voor Tim.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

als je terugrekent.. kun je dan een verband leggen tussen het toedienen van metacam en de misselijkheid, wegkruipen en niet meer eten? is dat laatste begonnen nadat je met metacam bent begonnen?

je hebt wel een alternatief en je kunt je da vragen bv naar temgesic als het kennelijk zo erg is.. of bij huisdierendokter.nl kijken naar analgos bij pijnbestrijding of gewrichtsklachten..
acuut nierfalen, dus bovenop het chronisch nierfalen (kan veroorzaakt zijn door metacam) is ernstiger dan gewrichtspijn..

de enige manier om er achter te komen is nog een keer bloedonderzoek en urea/crea laten meten.. en zijn die intussen ernstig verhoogd en daar duidt die misselijkheid wel op.. dan zou je kunnen proberen met een paar etmalen vloeistofinfuus bij de da om nog wat te redden..
spreek het zsm door met je dierenarts en reageert hij niet positief, zoek dan zo snel mogelijk een andere da..
veeg teken als een dierenarts een nierfaalkat metacam geeft....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Metacam (=NSAID) is nou eenmaal de allerbeste pijnstiller.
En daarom is de overweging om het tóch te geven.
Ik vind dan persoonlijk dat mijn kat zonder nierfalen een injectie metacam mag hebben.
Ik ga het dan niet opvolgen met suspensie van welk NSAID medicijn dan ook(want dat geven de testen aan, metacam injectie en daarna NSAID suspensie geeft kans op nierfalen), dus zal de dierenarts even z'n medicijnboeken in moeten om een niet NSAID pijnstiller te zoeken.
Ik ga er niet direct van uit dat jij nu een slechte DA hebt.
En misschien valt er ook goed te praten met jouw DA en zal hij gaan uitzoeken of er nog een andere pijnstiller te regelen valt :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie