"Herkauwen" en kokhalzen, haar achterop tong of in keel?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Guppi
Huiskat
Huiskat

"Herkauwen" en kokhalzen, haar achterop tong of in keel?

Bericht door Guppi »

Hallo allemaal! :grin:

Sinds een week of twee hebben wij er naast onze drie HTK katten een Brits langhaar bij, genaamd Findus. Er gaat een wereld voor ons open van borstelen, stofzuigen, ontklitten en ga zo maar door. Tot nu toe kon ik op alle vragen wel een antwoord vinden op dit forum, maar op deze vraag niet.

Findus doet zo nu en dan iets raars, wat er een beetje onplezierig uit ziet. Het is vooral na het eten, of als hij enthousiast op een speeltje heeft gekauwd (geen stukjes afgebeten). Hij gaat dan een soort herkauwen of kokhalzen, een beetje er tussenin, en het klinkt bijna alsof hij een brokje eet. Eerst snapte ik echt niet wat hij aan het doen was, maar toen ging hij met zijn poten over zijn snuit na zo'n beweging. Nu zijn zijn poten natuurlijk veel te dik en harig om in zijn bek te krijgen, maar ik begin te denken dat hij zijn keel schraapt of zijn tong probeert te schrapen. Kan het zijn dat er dan een haar in zijn keel zit ofzo? :?:

Moeten we ermee helpen of kan een kat dit zelf oplossen? Kan ik iets doen om het te vergemakkelijken? Ik geef nu maar een snoepje, in de hoop dat dit wat speeksel opwekt en dat de slikbeweging dan iets voor hem doet.

Alvast bedankt voor het meedenken!
nellebel
Tijger
Tijger

Re: "Herkauwen" en kokhalzen, haar achterop tong of in keel?

Bericht door nellebel »

als hij last heeft van haar kun je haarbalpasta proberen. dat maakt het doorglijden van haar soepeler.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Onze katten doen dat ook wel eens bij het eten. Het lijkt dan alsof ze heel goed op een brokje zitten te kauwen, maar in werklijkheid hebben ze dan last van tandsteen. Dan gaan ze knarsetanden en schuiven ze de knipkiezen over elkaar (zonder voer) om het tandsteen eraf te krijgen. Het klinkt als 'kggg kggg kggg' ;-) Het wordt dan weer tijd om hun gebit te laten reinigen. Misschien is dat bij jouw kat ook het geval.

Je kunt het zelf ook voelen. Als je met een natte vinger over zijn bovenste kiezen voelt (daarbij hoeft hij zijn bek niet open te doen want je stopt je vinger bij zijn mondhoek tussen zijn wang en kiezen en wrijft over zijn kiezen) dan voel je meteen of er tandsteen zit. Voelt de rand van het tandvlees en de kiezengewoon glad aan, zoals bij jezelf, dan is het geen tandsteen. Als het ruw is, dan is dat tandsteen en kun je dat door de dierenarts laten verwijderen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Guppi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Guppi »

Nee dan heeft hij nog geen tandsteen. Kan dat trouwens überthaupt al na een jaar? Maar dat is het dus niet. Mijn andere kat had wel tandsteen dus ik weet hoe het eruit ziet en aanvoelt. Het geluid dat je omschrijft klinkt trouwens wel hetzelfde.
Haarbalpasta heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik eens kopen! Ik heb wel kattengras gezaaid in een hele grote plantenbak en dat groeit als een tierelier. Maar dat zal wel niet helpen bij het doorslikken.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Britten hebben vaak last van slechte gebitten. Kan best met een jaar al een probleem met het gebit zijn - tandsteen en/of ontsteking o.i.d.
Kan ook dat hij zijn de korte neus en in verhouding lange tong zich sneller verslikt.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Word hier voornamelijk door de langharige dame ook gedaan, wanneer ze een plukje haar opgelikt heeft maar niet direct weggeslikt krijgt. Verder zie ik het haar niet doen.
Muka van mij (kortharig) zag ik ht toen ook een tijdje doen, die bleek last van de keel te hebben. Zij deed het met name bij het eten.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Guppi
Huiskat
Huiskat

Bericht door Guppi »

Nou ik zal het goed in de gaten houden. Als hij het blijft doen ga ik naar dierenarts, die kan ongetwijfeld beter zien of hij tandsteen heeft of misschien iets aan zijn keel.

In elk geval bedankt voor de reacties, en ik heb veel gegoogled maar was nog niet tegengekomen dat Britten vaak last hebben van slechte gebitten. Iets om op te letten dus!
Plaats reactie