verstoorde genen... hm... ik weet niet of je het zo kan noemen...
Wilde kat... ik weet niet of je een bengaal zo moet noemen, ik denk eerlijk gezegd dat het een nieuw ontstaan soort is. Het fokken lijkt op een soort van evolutieleer versnellen. Dan zouden we allemaal eigenlijk "foute"genen hebben.
Met foute/verstoorde genen denk ik eerlijk gezegd meer aan beesten die in een laboratorium geknutseld zijn. Aan klonen en dat soort onzin.
Maar je hebt gelijk hoor... het is discutabel om een in elkaar geknutselde kat te hebben. Persoonlijk vind ik dat dan ook met alle raskatten.
Kijk, verder ben ik niet zo onder de indruk met wat man van plan was te fokken, ik kijk naar wat er nu is.
Wat mij trekt in een bengaal: tja de intelligentie, het speelse, de vindingrijkheid, het (blijvende) ondeugende. De vrijheidsdrang is eigenlijk niet iets waar ik het eerste aan denk. Ik denk dat elke kat die "vrijheidsdrang"in zekere zin wel heeft. (maar dat is heel gevaarlijk om hier te zeggen, haha)
Tuurlijk speelt uiterlijk mee, ik denk dat dat best voor heel veel mensen zo is.... onze huidige kat is ook een zwarte omdat ik van zwarte katten hou. En onze reeds overleden kat was echt de mooiste schildpadkat die je ooit gezien hebt. Echt bizar dat juist zij in het asiel belandde. (toen het enige kitten in het asiel) Aan de andere kant had zij, volgens de dierenarts een verstandelijke beperking

heerlijk beestje was dat.
Toch is het meer dat ik kwa uiterlijk eigenlijk vooral weet wat ik niet wil. Langharige pluizenbollen. We hebben ooit een pers gehad, lief beest hoor, maar daar ligt niet mijn voorkeur. En dan het andere uiterste een sphynx, hm... dat wordt um niet, op uiterlijk. Een witte kat ligt ook niet in de smaak.
Dan de definitie, of eigenlijk de lading van een "huisdier"... voor mij heeft het een andere lading. Een tamme kat, ik noem het even zo, heeft een huis nodig, waar er eten staat en waar hij aangehaald kan worden. Een thuis.
Ofdat een huiskat kwetsbaarder is? Ik denk niet op die manier, maar als zou ik het doen, denk ik dat een wilde kat ook heel kwetsbaar is, maar dan op een andere manier. Andere gevaren in het wild en daarnaast geen dierenarts, die hem zijn prikken en andere hulp geeft. Nee, ik denk niet dat het te vergelijken is.
Ik hoop dat je zo antwoord heb op je vraag.