Kitten met oudere poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
hatsee
Kitten

Kitten met oudere poes

Bericht door hatsee »

hallo,

ik heb vandaag een beetje de forum door gekeken alleen heb ik nog een klein aantal vragen.

sinds kort hebben wij een klein kitten van 11 weken bij hij is er nu ong. 10 dagen we hebben ook een oudere kat van 11 jaar oud. het gaat al redelijk goed blazen doet de oudere poes wel maar niet grommen en echt gemeen slaan doet ze ook niet ze jaagt em alleen weg als hij te dicht bij komt ong een halve meter ? alleen soms als de kitten een beetje druk is achtervolgd hij de poes en dat vind ze niet zo leuk wat kan ik daar tegen doen gewoon in een andere kamer zetten?? of moet ik het laten gaan.

ik hoop dat ze elkaar zullen accepteren alleen nu denk ik dat onze poes de kleine kitten niet heel erg vind maar kan het zo zijn naarmate de kitten groter word ze het wel erg vind of komt dat niet zo vaak voor?

alvast bedankt voor de reacties :grin:
nellebel
Tijger
Tijger

Re: kitten met oudere poes

Bericht door nellebel »

tja, een kitten wil graag spelen dus die moet je daar niet voor straffen door haar weg te zetten. en je oudere kat heeft daar geen zin in. ook heel logisch. ik denk de enigste oplossing een kitten erbij. kittens hebben nou eenmaal leeftijdsgenootjes nodig en dat kan jou kat van 11 jaar niet bieden, die heeft daar ook geen zin in. vrees dat je anders meer problemen gaat krijgen (vernielzucht of je andere kat pikt het niet en je krijgt echte ruzies)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
hatsee
Kitten

Re: Kitten met oudere poes

Bericht door hatsee »

sinds een paar dagen slapen ze ook gewoon nog geen meter van elkaar en het is nu net 11 dagen.
ik zie hier vaak alleen maar negatieve berichten maar kan het ook gewoon goed gaan met een oudere kat en een kitten ??
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

tuurlijk kan het goed gaan. maar hou het gewoon goed in de gaten als je merkt dat je oudere kat er toch last van krijgt als je kleintje te veel wil spelen of dat het kleintje iets gaat missen.
en gedrag dat kleintjes laten zien bij verveling ed staat veel geschreven op het forum.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het is een beetje te zien wat je onder 'goed gaan' beschouwd.
Als je gewoon wil dat ze geen echte ruzie maken en samen slapen, kan je dat krijgen, maar meestal lukt dat niet. Je oudere poes moet dan ofwel voldoende spelen en bemoederen (wat die meestal niet voldoende willen en dan valt er toch meestal een blaas) maar dat komt echt heel zelden voor met zo'n leeftijdsverschil, ofwel de kitten volledig afblokken zodat hij op een afstand blijft.
In het laatste geval, heb je er geen last van en merk je niets, maar je kitten is niet gelukkig en krijgt niet de nodige opvoeding en stimulansen voor een gezonde ontwikkeling van lichaam en geest.
Het eerste geval is wel een goede situatie, maar zoals gezegd, dat is heel zeldzaam dat katten van 11 nog zo heel actief zijn om een kittengeweld op te vangen.
Meestal wil de poes niet afdoende spelen en krijg je speelgedrag van de kleine die niet opgeeft. Dan heb je een probleem waar je ook echt wat van merkt, want een heel boze poes en een kitten die zijn frustratie laat merken (sommige bescheiden typejes doen dat niet, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet minder voelen).

Maar zelfs als je er zelf geen last van hebt, maar de kitten wel (2e geval), heb je dan een goede situatie?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Het leeftijdsverschil is vrij hoog, en grote kans dat de 11jarige poes minder actief zal willen spelen als het kittentje.
Ik zou het heel goed aankijken. Als er problemen op gaan doen zou ik adviseren toch eens na te gaan denken over een tweede kitten.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie