ik ben nieuw hier, en heb me aangemeld omdat ik me nu toch behoorlijk begin te storen aan een bepaald gedrag dat mijn kat vertoond, wat ik hem maar niet afgeleerd krijg. Ik zou graag jullie mening/ideeën en tips willen horen hierover.
Nou, het gaat dus om mijn kat Mango, hij is 2,5 jaar oud bijna. Hij woont al bij mij sinds hij 12 weken oud was en is eigenlijk altijd prima zindelijk geweest. Af en toe een plasje naast de bak, maar dat was dan toch wel mijn eigen schuld omdat ik dacht nog wel een paar daagjes zonder nieuwe kattenbakvulling te kunnen en dan dacht hij daar anders over

Maar nu komt het, hét ongelooflijk irritante gedrag. Hij gaat niet op de kattenbak, tenzij ik hem erin zet. Hij gaat eromheen 'graven', miauwen, rondjes lopen, nog meer miauwen, net zo lang tot ik hem oppak en in de kattenbak zet. Het maakt niet uit of de bak superschoon is, of dat het grind al een tijdje meegaat. Soms doet ie het zelfs midden in de nacht! (Meestal betrap ik hem er 's nachts als ik slaap wel op dat hij gewoon uit zichzelf gaat, hij kan het dus wel). Als ik een dagje of soms 2 weg ben, gaat ie dus ook gewoon uit zichzelf, en vaak gaat ie dan óók nog uit zichzelf als ik net thuis kom. Maar een dag later is het dus weer helemaal hetzelfde liedje. Ook als ik niet thuis ben, maar mijn vriend wel, doet hij het bij hem.
Overigens is zijn ontlasting heel normaal, stinkt niet, 3 keer per dag ongeveer een plasje, poepjes zijn ook gewoon normaal etc.
Ik weet me er niet zo goed raad mee, ik zet hem maar steeds op de bak nu omdat in het verleden dit gedrag dus opgevolgd werd door een plasje buiten de bak. Maar het is wel super vervelend. Dit is ook werkelijk het enige ding waarin hij de 'baas' over mij is, hij miauwt verder nergens om. Ook niet als z'n etensbakje leeg is of wat dan ook.
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?