Spontane wonden in nek en wang

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door MarjanR »

De "extra" dingen buiten het normaal brok en blik lijken mij geen reactie te veroorzaken.
Maar je zou een eliminatie kunnen uitvoeren, hoewel het best moeilijk gaat worden het te vinden als het een cumulatief allergie is.
Gaat denk ik dan wel weken, zo niet maanden, duren.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook niet dat het daaraan ligt, maar dacht gewoon op zeker te spelen...
Natuurlijk als ik alles doe als normaal met de extra's maar zonder snoepjes of zo, en het geneest, dan weet ik wel dat het daar allemaal niet aan ligt...
Maar als het niet verdwijnt...

Nu lijken er toch al geen wonden bij te komen. Maar hij heeft wel 1 kale plek in zijn hals die al redelijk deftig is... :???:
Hij heeft er gelukkig niet echt last van. Meer last dat ik er altijd wil naar kijken... ;-)


Ik denk dat ik de toekomst toch maar de raad van Anne ga opvolgen en een dagboekje aanleggen met wat ze krijgen. Want ik zit nu mijn hoofd te breken of er niets is dat ik vergeten ben dat ze gekregen hebben. Ze hebben op Luis zijn verjaardag een paar hapjes gekregen (onderandere een likje tonijnsla, maar nog een paar andere zaken) en dat zijn zaken die ik gemakkelijk zou vergeten en die zijn juist belangrijk...
Al lijkt me dat wel al te lang geleden. En vorige week kan ik dus niets meer bedenken... Behalve de Cosma Snackies, maar daar zit echt enkel kip in, niet meer en niet minder, als ik ze mag geloven... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Anne »

En weet je zeker dat het om een voedselallergie gaat en bijv niet om een inhallatie of contact allergie? ;-)
Tim, onze Duitse herder hond ( het ras staat bekend om atopy gevoelig) had ook exzeem in zijn liezen en sinds ik met parfumvrije schoonmaakmiddel dweil en geen parfumkaarsjes of pafrum olie brand gaat het goed. Laatst heb ik toch weer parfumolie gebrand en toen kreeg hij op een andere plaats weer een nieuw exzeemplek.
Sommige dieren kunnen ook allergisch reageren op pollen ;-)

Sorry Valerie, ik zeg dit niet om je te plagen maar om je te informeren.
Toen Tim er zoveel last van had was ik wanhopig.
Alle dieren-was was ik ook met neutral.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben er echt wel 95% zeker van dat het om voedselallergie gaat.

Omdat: -het typische plaats is voor voedselallergie.
- Het typische vlekken voor voedselallergie vormt.
- Het de eerste keer opgekomen is net als ik van voer veranderd was
- Er geen nieuwe wonden meer bijkwamen en de oude wonden genazen vanaf ik dat nieuwe voer niet meer gaf
- En ik tot nu toe steeds heb kunnen achterhalen waar het van kwam.
Maar nu dus niet... :???: Het zal wel iets zijn dat ik over het hoofd zie. Ik heb al een paar dagen geen nieuwe wonden gevonden dat ik weet, maar ik ben natuurlijk niet helemaal zeker want ik kan ze maar moeilijk merken... Ik hou het in het oog.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

De wonden zijn aan het genezen. Er zijn er nog een paar bij elkaar, maar al de rest is mooi genezen, en de kale plek is zelfs al dichtgegroeid (ze was ook niet erg groot).

Dus de porta is het niet. Gelukkig!
Zelfs bij een cummulatieve allergie zou hij anders nog steeds reageren.

Ik begin nu terug met de stukjes rauwe kip. Als het cummulatief zou zijn en het daaraan zou liggen, zou ik verwachten dat hij terug een opstoot zou krijgen als de wonden nog maar net genezen zijn.
En zo zulllen we even verder gaan.

Maar ik verwacht eigenlijk dat hij gewoon ergens iets gejat heeft (van ons voedsel) waar hij op gereageert heeft. En waar ik dan geen weet van heb.
Ik let in het vervolg extra op en geef zeker niets meer van tafel om even te proeven. Ookal is het nog zo weinig. Geen risico's! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Gootje87 »

Goh Val,
Eerst Larsje al, en dan nu Cuzco! Vervelend hoor... Hoop dat het goed blijft gaat met de Porta!
Succes :)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Cuzco is wel al even langer hoor. Eerste keer dateert van augustus. ;-)
Hij krijgt de Porta nu toch ook al van met kerstmis. Ik hoop inderdaad dat het goed blijft gaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Gootje87 »

Oh, pff let nooit zo op de data :)
Ik moet mijn eigen foto's ook nog verkleinen en posten, zijn er inmiddels veel geworden, maar ben eerst alle nieuwe posts van iedereen aan het lezen!
Zag trouwens dat ik je val noemde, maar is automatisch, vriendin van me heet ook valerie, srry!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Nog even ietsje melden.

De wonden leken te genezen, en ik was er dus al gerustgesteld, tot er dit weekend plots toch terug korstjes waren waarvan ik dacht dat ze er ervoor niet waren.
En ik voelde plots een bult in zijn hals, en de dag later was het ook een korstje. Ik heb dus zo'n wondje zien ontstaan. Het begint als een bultje wat dan waarschijnlijk kleine scheurtjes krijgt, waardoor er een erg korrelig korstje bovenop komt. De bult slinkt daarvan. De reactie komt dus van binnenuit.

Dus ik dacht: lap weer naar af. En ik zeg tegen Stijn: ik begrijp er niets meer van! Er zijn terug nieuwe wondjes. Bleek dat Stijn hem zaterdag enkele snoepjes had gegeven.
Ik was met Luis buiten en Cuzco stond aan de deur te roepen (hij wil niet buiten hoor, die fout heb ik al een paar keer gemaakt van hem dan ook mee naar buiten te nemen, dat vind hij vreselijk, hij vind gewoon dat Luis terug naar binnen moet). alleszins Stijn vond dat zo zielig, en had hem wat snoepjes gegeven om hem op te vrolijken.
En vlak erna (echt snel! :shock: ) terug wonden... Dus het zal dan wel aan de snoepjes liggen.
Alleen.... het zijn Cosma Snackies. En als ik de verpakking mag geloven zit daar echt enkel maar kip in. Gevriesdroogd zodat het bewaard blijft zonder bewaarmiddelen en al zijn smaak behoudt (zo leggen ze dat uit... ). En aan gewoon verse kip is hij niet allergisch....
Daar snap ik dus niets meer van, dus ik denk dat ik eens ga zoeken of ik op een manier in contact kan komen met de fabrikant van Cosma en vragen of er echt helemaal niets aan toegevoegd wordt. Mijn probleem voorleggen...

Maar de kans wordt dus groter dat hij allergisch is aan iets dat niet zomaar in de ingrediëntenlijst voorkomt. Het zal vast iets chemisch zijn...


Ik heb nog een beetje snackies, dus ik ben van plan om als al zijn wonden genezen zijn, die eenmalig over hen drie te verdelen en kijken wat hij zegt. Als hij dan reageert, ben ik zeker... en dan weet ik ook 100% zeker dat het niet aan het voer, of de kip ligt. En dan hoop ik er alsnog achter te komen waarop hij reageert. Al zal het niet gemakkelijk worden en zal ik er misschien nog geen stap verder mee zijn om te voorspellen of hij ergens tegen zal kunnen.
Het is wel een beetje wreed om hem als proef te gebruiken, maar er is geen andere manier om uit te testen en hij heeft er eigenlijk helemaal niet zichtbaar last van. Hij krabt niet, ik mag er gewoon naar kijken en betasten en hij wordt niet lustelozer of minder actief.
Anders zou ik het natuurlijk niet doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door Anne »

Je kan vlees van kip ook zelf in de oven drogen en dat als snoepjes geven?
Het word in een fabriek gefrabiceerd en misschien is het een kruisreactie met een andere stof?
of zijn het de bewaarmiddelen?
Tim kreeg ook weleens van die dingen, hypoallergeen, maar ik ben er ook mee gestopt want hij had dan ook weer diarree en je weet niet wat voor stoffen er nog meer bij kunnen komen in de fabriek zelf..
Je kan het gedroogde vlees in de vriezer bewaren ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

:-)

Thanx voor de tip!
Maar ik was niet meer van plan deze snoepjes te kopen. Ik had ze op de meet gekregen, en heel erg bedankt daarvoor hoor, ze vielen ontzettend in de smaak, maar ik vind ze persoonlijk nogal duur.
Ik was van plan een andere goede brok uit te proberen en een daarvan als snoepje te geven. Zelfs Orijen komt daarin, in de allerkleinste verpakking!, goedkoper uit dan alle 'conventionele' kattensnoepjes. En een stuk gezonder ook! ;-)

Maar het valt inderdaad wel eens te proberen, zien of ze het leuk vinden. Hoe warm moet je de oven dan zetten?
Zou het op een gaskachel ook lukken? Daar droog ik planten op en ontdooi ik diepgevroren zaken (ipv in de microgolf) omdat die kachel vaak toch brandt... En hij gaat vrij traag, dus dat is ideaal voor planten, maar misschien dat vlees wat meer nodig heeft om niet te bederven?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spontane wonden in nek en wang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben 90% zeker dat ik het gevonden heb.
Het enige wat echt een constante is als ik alle voeren die hij gehad heeft en op reageert of niet reageert, naast elkaar leg is: kunstmatige anti-oxidanten. Bewaarmiddelen dus (zoals Anne al opperde).
Dat zit in Sanabelle, Smilla Hearties. Maar zit niet in Porta, Orijen, Animonda. Daar worden natuurlijke gebruikt. En daar kan hij dus wel tegen.
Alleen de Cosma snackies blijven me dwars zitten, maar onlangs heb ik nog eens een beetje gegeven en kwam er weer geen reactie...
Dus waarschijnlijk kwam het toch van iets anders :eeh:

Enfin, ik ben er vrij zeker van. En dat is goed, want dan kan ik op voorhand zien wat hij wel of niet mag.
Binnenkort wil ik toch overgaan op BARF, en dan is dat probleem zowiezo van de baan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie