Katten en in de zon liggen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
neferitis1805
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:30

Katten en in de zon liggen

Bericht door neferitis1805 »

Hoi, 1 van mij kittens ligt de laatste tijd nogal eens in de vensterbank in de zon. En ik vroeg me net volgende af...Hebben katten nog een soort van extra bescherming nodig in het gezicht of misschien zelfs de oren aangezien daar weinig haar op zit? Iki heb een krappaal constructie met plateau's tegen een ander raam gezet. Nu komt daar veel minder licht neer, maar de vensterbank in kwestie staat volop in de zon.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Katten en in de zon liggem

Bericht door jennli »

Zolang ze binnen in de zon liggen lijkt me dat niet nodig. Onze kater met witte oortjes smeerde ik toen hij nog buiten kwam zijn oren wel eens in, omdat die anders erg rood werden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en in de zon liggem

Bericht door castratenkoor »

Dat geldt inderdaad alleen voor buiten rechtstreeks in de zon en vooral voor katten met witte oren en snuit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Katten en in de zon liggem

Bericht door Seetje1980 »

Hey allemaal,

Ik smeer onze chopin niet in maar die ligt ook niet echt in de zon meer in de schaduw. Heb wel het idee dat haar vacht een beetje veschiet door de zon. Toen ik ze net had was ze pikzwart (ze komt uit t asiel en kon daar alleen overdekt naar buiten) maar sinds ze hier regelmatig buiten rond sjouwt is de vacht op haar zij een beetje rood bruin verschoten. Zijn er meer mensen die dit merken bij hun (zwarte) poezel? Volgens mij kan het niet echt kwaad want mijn haar wordt ook blonder door de zon maar was gewoon benieuwd of meer mensen deze waarneming hebben gedaan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten en in de zon liggem

Bericht door nellebel »

mijn nellie was in de winter pikzwart met oranje vlekjes, en in de zomer dan liep dat wat in elkaar over en was ze minder zwart. dit was zelfs al zo toen ze nog niet buiten kwam
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten en in de zon liggem

Bericht door pearlsofpassion »

Het kan twee redenen hebben.
Ofwel zit er een tekening onder het zwart in haar vacht (tabby of zo) dat dan een bordeaux-schijn geeft die er vooral in de zomer en in de zon door komt. Dat zie je wel meer, mijn Kleintje heeft het ook, en Tsuki van Mirjam heeft duidelijke streepjes. Heel grappig.
Maar het kan ook gewoon afschijnen zijn, denk ik. Het is alleszins een gekent fenomeen bij konijnen, het rood worden van de vacht door in de zon te lopen. En dan vooral de zijkanten en bovenop het hoofd. Bij konijnen noemen ze het roest. :-)

Mijn zwart konijn had het vroeger, maar mijn schimmelgrijze heeft het nu ook. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Katten en in de zon liggen

Bericht door Seetje1980 »

Bedankt voor jullie antwoorden!!!
Inderdaad bij Penneke zijn het alleen de zijflanken die "verkleuren", dacht al dat het met de zon te maken zou hebben. Als ik op vakantie ben geweest kom ik ook terug als een blondine haha. Zal maar niet tegen onze diva zeggen dat ze aan het roesten is haha dat krengt haar ego denk ik wel. Kan ze nog altijd een cilit bang badje geven :-S
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Katten en in de zon liggen

Bericht door Mirjam86 »

Moeten eigenlijk alleen witte oortjes en snuitjes buiten ingesmeerd worden?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Goldflower
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2010 09:41

Re: Katten en in de zon liggen

Bericht door Goldflower »

Hoihoi,

Ik heb zelf ook een spierwitte poes van Turkse Angora. Sinds kort woont ze tijdelijk bij mijn moeder ivm eigen huisje zoeken. Dus ze mag van mij de tuin in, met toezicht!

Sinds eergisteren zag ik haar ene oortje een rode vlekken. Gisteren zag ik er bijna niks meer van, ze ging gisteren ook niet naar buiten. Vandaag mocht ze weer van mij naar buiten in de tuin, ze zocht wel regelmatig de schaduw enz. Maar net schrok ik van haar zwartachtig vlekken in haar oor, zou dat verbrand zijn of iets anders? Ik las hier dus dat je zonnebrand creme moest gebruiken... Maar ben al te laat, wat nu?

http://www.mijnalbum.nl/Album=T78UZ8KP

(weet niet of je de foto kan zien)

Groetjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten en in de zon liggen

Bericht door Adriana »

witte katten verbranden sneller in de zon en zijn vatbaarder voor huidkanker aan snuit en oortjes.
altijd hoogste factor zonnebrandcrème is het advies van de da's/oncologen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Katten en in de zon liggen

Bericht door jennli »

Denk dat het geen kwaad kan alsnog wat vaseline of Calendulan op de oortjes te smeren.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie