Mijn kater valt de andere aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Mijn kater valt de andere aan

Bericht door PrisCilla86 »

Hallo dierenvrienden,

Ik heb al een jaar of drie een probleem met mijn 2 katers: De ene (Sammy) valt de ander (Lotje, ook een mannetje, lang verhaal!) regelmatig aan. Lotje verdedigt zich niet, maar krijst het uit als Sammy hem in zijn onderrug bijt! Ik sluit Sammy regelmatig op in een aparte kamer. Ik heb een tijdje volgehouden om hem niet te straffen, maar rustig op te pakken en op te sluiten. Straffen met de plantenspuit heeft schijnbaar geen effect. Alleen Lotje oppakken lukt vaak niet, omdat hij probeert te vluchten. Kan iemand mij misschien een tip geven hoe ik deze martelingen voor Lotje zou kunnen voorkomen? De katers zijn beiden gekastreerd en ongeveer 6 jaar oud. Sammy heeft last (gehad) van blaasgruis, maar krijgt dieetvoeding. Het probleem lijkt begonnen te zijn toen we drie jaar geleden zijn verhuisd. Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen... :epray:

Vriendelijke groetjes,
Priscilla.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Mijn kater valt de andere aan!

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft Lotje echt wonden van het bijten? Maw is het echt vechten of gewoon dominantie?
Katten durven ook we krijsen van de schrik, dat wil niet zeggen dat het echt pijn doen is.

alleszins moet je stoppen met Sammy te straffen, hoe erg dat ook lijkt voor Lotje.
De andere optie is het opgeven en 1 van beide herplaatsen.
Maar hoe meer je Sammy negatief benaderd als hij Lotje aanvalt, hoe meer hij Lotje met het kwaad gaat associeren, hem er de schuld van geven dat hij door jou wordt gestraft, en zich op hem afreageren.
Je moet hem positief benaderen als het goed gaat en Lotje in de buurt is. En ik weet dat heel moeilijk klinkt omdat het compleet geëscaleerd is, maar het is volgens mij de enige methode.
Een kat begrijpt straffen niet, en snapt dus ook niet dat het komt doordat hij Lotje aanvalt dat hij gestraft wordt. Hij denkt enkel: Lotje, straks wordt ik gestraft. En dus wil hij Lotje niet zien, en zal hem verjagen en kwaad op hem worden.
Door hem dan te straffen versterk je dit dus en krijg je Sammy steeds meer gefrustreerd, wat hij dan weer afreageert op de ander.
Dat moet je dus doorbreken.

Als hij niet echt doorbijt tot er wonden zijn, is dat te doen, ookal lijkt het super zielig voor Lotje. Zorg voor verstopplekjes en plaatsen waar hij op kan vluchten. Als hij ergens bovenop staat kan Sammy hem moeilijk raken. vb hoge krabpaal. Ook onder een lage kast is er minder kans.
Zorg voor veel zaken in de kamer waar Lotje achter kan schuilen zoals bankjes. Ook een grote doos met 2! gaten in, kan helpen als schuilhokje. 2 gaten zodat Lotje er ook steeds uit kan als Sammy erin zou komen.

Lees je eens in bij acceptatie van katten, en dan ook introductie van volwassen katten, want het is duidelijk mis gelopen bij je verhuis. Sammy heeft Lotje nooit geheraccepteerd...

Je kan er ook voor kiezen om hen beide een aantal maanden te scheiden en dan een volledig introductie te herdoorlopen. Als je dat rustig en positief! doet, heeft dan erg veel kans van slagen. Maar dan moet je de ruimte hebben om hen beide een paar maanden apart te houden zonder eentje op te sluiten in een kamer.

Maar positieve benadering is heel belangrijk, zeker bij acceptatieproblemen! Met straffen geraak je enkel achteruit, zoals je zelf ook wel gemerkt hebt.

Verder is het erg aan te raden een flesje valeriaandruppels te halen en te zien of het iets doet bij je katten. Het zou ontspannend werken (werkte hier prima bij de acceptatie, echt wondermiddeltje), maar niet alle katten zijn er gevoelig voor. Gewoon op een doekje of iets dergelijks een paar druppels (niet te veel, pas op, kan vlekken maken) en laten slingeren. De eerste keer kunnen ze er erg opgefokt en wild op reageren, meestal wordt het daarna meer gecontroleerd en dus ontspannend. Het werkt ook om de energie kwijt te raken op het voorwerp met valeriaan, en daardoor ontspannend (spanning op iets anders gefocussed en een uitlaatklep).
Ale, het heeft meerdere kanten waardoor het helpt, en bij elke kat anders. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Mijn kater valt de andere aan!

Bericht door castratenkoor »

Na een verhuizing zie je vaak dat de rangorde verandert in een groep. Als het echt hopeloos is kun je het beste er een herplaatsen.
Als er nog hoop is probleer dan valeriaan druppels op kussentjes en beide katten veel liefde en aandacht geven. Afleiden en spelen. Straffen en wegzetten werkt absoluut averechts.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie