Mijn kat is zo stil

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Jeroen van Ooijen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2011 12:19

Mijn kat is zo stil

Bericht door Jeroen van Ooijen »

Hallo allemaal,

Afgelopen Vrijdagnacht is onze kater mickey van bijna 7 doodgreden voor onze deur,ik en mijn vriend hebben er enorm veel verdriet van.
Nu hebben we Bas en Minoes nog over,alleen Bas is enorm stil en wil niet meer naar buiten,hij ligt de hele tijd in zijn mandje en komt er alleen uit om te eten.
Minoes daarintegen is heel levenslustig en wil juist naar buiten en is gewoon haarzelf.
Bas is het broertje van onze overleden Mickey en zijn tot aan 2008 met zijn tweeen geweest,pas daarna kwam Minoes erbij.
Bas accepteerde minoes nooit zo en was echt niet lief voor haar,Mickey die accepteerde haar gelijk en het leek wel of hij haar beschermde voor Bas.
Nu Mickey er niet meer is lijkt het wel of Minoes Bas wil troosten en soms pikt hij dat gewoon door hem een kopje te geven.
Mijn vraag is of het verstandig is er weer een zwart katertje bij te nemen of om het bij deze twee te laten?ik vindt het moeilijk omdat mijn partner zijn maatje kwijt is.
Ik hoop op jullie reacties.

Liefs Jeroen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan er zeker een katertje bij nemen. De kleur doet er daar niet toe.
Maar ik zou wel niet voor een kitten gaan, daar ga je geen van beide plezier mee doen.

Hoe oud is Minoes nu? 5?
Dan zou ik voor haar leeftijd gaan. Toch al minstens 3 jaar. Ga eens in de asielen in de buurt kijken, als je daar klaar voor bent. Dan vind je vast en zeker eentje die je hart steelt.
De eerste 2 jaar van een kattenleven zijn fundamenteel anders dan de volgende, veel actiever en zo. Dat klikt niet met een oudere kat,tenzij de jeugd met twee is. Anders worden de ouderen veel te veel 'lastig' gevallen door het wilde jonge katje.

Ja kan het ook bij deze twee houden, maar als je zelf al aangeeft dat deze twee niet echt vriendjes zijn, zal dat ook we zo blijven. Als je hen dan gezelschap wil geven, is een derde kat zeker de goede oplossing.
Het is wel normaal dat Bas treurt. Dat kan een hele tijd duren. Een nieuw vriendje kan daarbij helpen (aangezien hij Minoes blijkbaar echt niet leuk vind), maar het kan ook zijn dat hij daarmee niet stopt met treuren. Net als bij mensen heeft dat zijn tijd nodig...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
tja, dat is verdrietig en onderdeel van het risico, dat je neemt als je katten in het verkeer terecht kunnen komen..
Bas heeft het kennelijk begrepen en wil niet meer naar buiten.. en het is vrij normaal dat Bas nog enige tijd 'treurt' om zijn verdwenen broertje. als dat zijn maatje was, dan betekent dit een grote schok voor hem en hij kan daar best wel een tijdje ook lichamelijk beroerd van zijn.

ik zou voordat je de stap neemt er weer een katzel bij te nemen eerst een ander probleem oplossen.. hebben jullie een tuin en kan daar een kattenren oid in? we hebben een paar topics en prachtige voorbeelden van katten, die dolgelukkig zijn in een afgezette tuin, dan wel grote kattenren.
want ik neem aan dat je de kans op herhaling voor een eventuele nieuweling zo klein mogelijk wilt houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Pocahontas »

Na het overlijden van een kat, doen de overgebleven katten vaak dingen die we niet van ze kennen. Ook maken ze opnieuw balans op wat nu hun rangorde is (alhoewel wij mensen somd niets van deze rangorde merken) Een andere kat nemen, die op de vorige lijkt is geen goed idee. Iedere kat heeft zijn eigen karakter en de vachtkleur doet er niet toe. Laat het even zo als het is.
Jeroen van Ooijen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2011 12:19

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Jeroen van Ooijen »

Ok niet nu,maar naar verloop van tijd dan misschien wel?
Wij missen gewoon ons vriendje,mijn partner is ontroostbaar zoveel verdriet heb ik
in 1 weekend niet gezien,en ik hoop echt op handvaten om verder te kunnen want
we zijn zo machteloos na het oneverwachte overlijden van Mickey en we weten niet
hoe we die twee andere katten kunnen troosten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door pearlsofpassion »

Als je zelf graag een kat bij wil, zie ik geen probleem om dat nu te doen.
Zelf zou ik ook een paar weekjes wachten, maar dan eerder voor mezelf.
Ik denk niet dat het voor de katten veel uitmaakt. Integendeel. Hoe sneller ze iets anders hebben om hun aandacht op te vestigen, hoe beter. Het is niet dat een kat zich dat binnen enkele jaren nog herinnert en dan het gevoel zal hebben dat hij niet voldoende heeft kunnen rouwen.
Hij voelt zich gewoon nu ellendig en mist zijn vriendje. En dat kan wel even duren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jeroen van Ooijen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2011 12:19

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Jeroen van Ooijen »

Wij willen inderdaad graag een oudere kat nemen uit het asiel,eentje die lekker huislijk is
en gezellig,want het is nu wel een dag geleden maar we missen gewoon een kat om ons heen.
We hebben er dan wel twee alleen die willen altijd of naar buiten of naar boven en zijn helemaal al niet van het kroelen.
Mickey was echt ons kindje en gaf ons altijd veel liefde en nestelde zich altijd tussen ons in
en als we gedouched hadden likte hij ons haar,een heel lief en sociaal dier.
En met een asielkat doe je ook wat goeds voor het dier en voor jezelf,dat geeft ons veel voldoening.
Meerdere katten zullen het nooit worden maar het verdriet moet vervangen worden door geluk,zowel voor de katten als voor ons.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte. het gemis van je kat zal tijd nodig hebben voor jullie om te verwerken maar ook voor je andere katten. nu of straks een kat erbij staat er denk ik los van. dat moet je op je gevoel doen. je zult mickey evengoed nog missen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Adriana »

ach, iedereen verwerkt het gemis van een dier anders en ten opzichte van het overleden katje maakt het niks uit of je snel of niet zo snel een andere gaat zoeken.
belangrijkste is of je er zelf aan toe bent en die indruk krijg ik wel en dan zou ik niet aarzelen en gelijk gaan rondsnuffelen in het dichtstbijzijnde asiel..
en houd hem zeker 6 weken en waarsch voor altijd veilig min of meer binnen want de verkeerssituatie is kennelijk niet zo veilig bij jullie rond het huis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jeroen van Ooijen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2011 12:19

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Jeroen van Ooijen »

Hoi allemaal,heel erg bedankt voor de tips het steunt ons echt.
Morgen gaan we kijken naar een nieuwe kitten,een rood katertje
zodra ik een foto heb zal ik hem showen.

Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door pearlsofpassion »

Een kitten?
Zou je dat nu wel doen?

Het lijkt me niet zo'n goed idee. En de kans dat je oudere katten er het eerste jaar iets aan hebben behalve last, is heel klein.
Een kitten is super speels en wil constant vangen. Uit je berichten kan ik al opmaken dat Minoes dat niet leuk zal vinden...
En je kater kan dat vast nu ook missen. Je zou hem wel plezier kunnen doen met een volwassen kat. Minstens 3 jaar, liefst nog wat ouder, zoals ik al eens aangaf. Jonger zou ik echt niet doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jeroen van Ooijen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2011 12:19

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Jeroen van Ooijen »

Ja dat had ik gezien,maar volgens de dierenarts is dat beter omdat door het rouwen de rangorde nog niet is bepaald.
We kijken wel even het is altijd goed gegaan en oefening baart kunst.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Adriana »

denk dat we hier veel meer ervaring met introducties en acceptatie hebben dan met alle respect, jouw dierenarts.
vind het ook een niet logisch klinkend advies en van een solokitten, met heel andere agenda (erg druk en wild) kunnen de wat oudere katten veel last hebben.
spreek het door met mw's van het asiel en dan krijg je naast goed advies hoogstwaarschijnlijk ook een goeie terugbrenggarantie als het onverhoopt niet klikt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door pearlsofpassion »

DA'n maken zich altijd zo'n zorgen om rangorde, maar dat is volgens mij toch omdat ze er helemaal niets van kennen...
Wat is nu het probleem?
Rangorde moet toch uitgemaakt worden. En als het nu niet is, omdat een kitten nu eenmaal onderaan binnen komt, dan gebeurt het later, als de kitten volwassen is, of wordt.
En dan duurt het vast veel langer en schiet iedereen weer in de stress...
Ik zou het juist als een voordeel zien dat dat bij binnenkomst meteen bepaald wordt.
Trouwens, katten zijn gevoelig aan leeftijd, dus zolang je onder de leeftijd van je poes blijft, is de kans heeel erg groot dat de nieuwkomer ook onderdaan de ladder binnenkomt, net zoals een kitten.
Dus ik kan dat niet volgen nee.

Kittens worden sneller aanvaard, dat is een feit.
Maar je andere katten gaan er niets aan hebben... Ze gaan hem gewoon negeren en zo weinig mogelijk in de buurt willen hebben, tot hij wat rustiger wordt (een gezonde, gelukkige kat, zo na een jaar of 2).
Dus ik zou dat echt niet doen, als je aan je katten denkt en met hen rekening wil houden. Ik zie echt niet gebeuren dat je hen met een kitten plezier doet.
Je doet er de kitten trouwens ook geen plezier mee, lijkt me.

Bas heeft nood aan een vriendje die hetzelfde wil als hij, waar hij aansluiting bij vind. Die elkaar kunnen begrijpen.
Je weet toch ook dat dat met zo'n peuter/kleuter niet lukt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jeroen van Ooijen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2011 12:19

Re: Mijn kat is zo stil

Bericht door Jeroen van Ooijen »

We hebben toch een kitten genomen en gelukkig want Bas speelt met hem en ze hebben een band gekregen op 1 of andere manier.
Dus gelukkig is Basje ook weer wat blijer,dus het verschilt toch wel per kat denk ik. :grin:
Plaats reactie