We hebben twee honden en vier katten (twee katers, twee poezen).
De ene kater is twaalf jaar, de andere kater is drie jaar.
Oke, dan nu het probleem

Beide katers zijn gecastreerd echter de jongste kater, Sjakie, sproeit het hele huis onder.
Hij ligt vaak in de tuin en komt speciaal naar binnen om te sproeien. Dit doet hij natuurlijk ook als wij niet thuis zijn, dus we hebben er niet altijd controle op.
Hij sproeit tegen onze deuren, tegen en op de bank, tegen de krabpaal, kortom overal!Waarschijnlijk heeft dit te maken met territorium afbakening, met dominantie problemen. De oudste kater is namelijk de baas in huis en het lijkt dat Sjakie zelf graag de baas wilt zijn.
Wij hebben, op advies van de dierenarts, Urineoff gekocht. Dit verwijdert de geur van plas en maakt het minder aantrekkelijk om op die plaats te gaan sproeien. Dit werkt niet.
Nu hebben we vandaag Clomicalm gekocht bij onze dierenarts. Clomicalm zou de stress en frustratie verminderen waardoor hij minder gaat sproeien.
Ik heb de buitensluiter helemaal gelezen en ben toen even op internet gaan zoeken en zo ben ik hier op die forum terecht gekomen. De dierenarts heeft gezegd dat we Sjakie binnen moeten houden de eerste dagen omdat hij waarschijnlijk te suf is om zichzelf buiten te redden. Hier schrok ik nogal van. We moeten Sjakie een half tabletje per dag geven, wordt hij te suf dan een half tabletje om de dag.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Clomicalm en sproeien?
Hebben jullie tips? Eventueel andere middeltjes tegen sproeien?
Alvast bedankt!
Groetjes