Clomicalm bij sproeien

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Siaou
Kitten

Clomicalm bij sproeien

Bericht door Siaou »

Hallo allemaal!

We hebben twee honden en vier katten (twee katers, twee poezen).
De ene kater is twaalf jaar, de andere kater is drie jaar.
Oke, dan nu het probleem :)

Beide katers zijn gecastreerd echter de jongste kater, Sjakie, sproeit het hele huis onder.
Hij ligt vaak in de tuin en komt speciaal naar binnen om te sproeien. Dit doet hij natuurlijk ook als wij niet thuis zijn, dus we hebben er niet altijd controle op.
Hij sproeit tegen onze deuren, tegen en op de bank, tegen de krabpaal, kortom overal!Waarschijnlijk heeft dit te maken met territorium afbakening, met dominantie problemen. De oudste kater is namelijk de baas in huis en het lijkt dat Sjakie zelf graag de baas wilt zijn.

Wij hebben, op advies van de dierenarts, Urineoff gekocht. Dit verwijdert de geur van plas en maakt het minder aantrekkelijk om op die plaats te gaan sproeien. Dit werkt niet.

Nu hebben we vandaag Clomicalm gekocht bij onze dierenarts. Clomicalm zou de stress en frustratie verminderen waardoor hij minder gaat sproeien.
Ik heb de buitensluiter helemaal gelezen en ben toen even op internet gaan zoeken en zo ben ik hier op die forum terecht gekomen. De dierenarts heeft gezegd dat we Sjakie binnen moeten houden de eerste dagen omdat hij waarschijnlijk te suf is om zichzelf buiten te redden. Hier schrok ik nogal van. We moeten Sjakie een half tabletje per dag geven, wordt hij te suf dan een half tabletje om de dag.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Clomicalm en sproeien?
Hebben jullie tips? Eventueel andere middeltjes tegen sproeien?

Alvast bedankt!
Groetjes :)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Clomicalm bij sproeien

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, geen ervaring met dit middel, maar het klinkt me vrij ingrijpend :???:
Er zijn hier wel mensen met ervaring met Destress en Telizen. Dat zijn stressverminderende middel die werken zonder dat de kat er suf van wordt. Ook niet verslavend of zo.

En over je sproeiprobleem: hoeveel bakken heb je staan? Met 4 katten zou je 5 bakken of verschillende plaatsen moeten hebben. Als hij natuurlijk speciaal naar binnen komt, is het inderdaad wel nogal een gewoonte en nogal dwingend. Hoelang doet hij het al?

Als je je dominantieprobleem wil oplossen, zou ik al je katten (of minstens de 2 katers) een paar weken binnen houden. Ik weet niet precies hoe lang nodig is. Maar ze moeten dit face to face uitmaken ipv dat er eentje achter de ander zijn rug het huis probeert op te eisen. Want dat blijft hij natuurlijk doen. Ze moeten maar eens uitmaken wie nu eigenlijk de dominantste van de twee is, en dan zou het sproeien moeten stoppen lijkt me.
Zolang ze buiten gaan, gaat dat niet.
En onder de suffe pillen eigenlijk ook niet, want dan wint de oudste natuurlijk zonder strijd en is het weer van dat van zodra je met de pillen stopt. En los daarvan weet ik dus niet of het zou werken. Het is alleszins symptoombestrijding, en daar ben ik niet zo voor. Ik zou de oorzaak proberen aanpakken ipv het probleem te verdoezelen.
Dat is geen aanval naar jou hoor, jij doet gewoon je best en luistert naar je DA. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Siaou
Kitten

Bericht door Siaou »

Dank je wel voor het snelle antwoord!

We zijn voorstanders van de oorzaak aanpakken, in plaats van het probleem 'verdoezelen'. Helaas werkt dit hier niet, vandaar dat we nu toch maar overstappen op symptoombestrijding. We hebben genoeg kattenbakken (daar kijkt hij niet naar op zo'n moment, het gaat puur om het sproeien, niet omdat hij moet plassen), face to face uitmaken wie de baas is werkt ook niet: de oudste blijft dan de baas en Sjakie blijft sproeien. Dat merk je ook al met stoeien, wat Sjakie ook doet om te etteren en spelen, de oudste hoeft maar een poot uit te steken en het is duidelijk wie de baas is. Het sproeigedrag is ook apart omdat de oudste er niet mee te koop loopt, om het maar even zo te zeggen. In huis is gewoon duidelijk dat hij de baas is en daar neemt iedereen genoegen mee, op Sjakie na dan.

Clomicalm vinden we ook erg ingrijpend klinken, ik las net zelfs ergens dat de kat depressief ervan werd, dat moeten we niet hebben met onze Sjakie! Destress en Telizen ben ik net op het forum tegengekomen. Ik ga daar wat informatie over zoeken. Bedankt.
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, we hebben hier ervaring met clomicalm en dat viel niet mee.
ik begin doorgaans met een kwart van de aanbevolen dosis, want je weet maar nooit.
2 dagen nauwelijks eten was het gevolg en voor mij geen clomicalm, nooit meer.

je kunt via rechtsboven even zoeken of er nog meer topics zijn met clomicalm ervaringen..
hier geven we de zus af en toe Telizen en die gaat in de auto mee en zeilt de helft van het jaar en haar broer krijgt Destress van huisdierendokter, als hij weer eens wat zelfvertrouwen nopdig heeft. en je weet van te voren niet wat bij welk dier goed werkt.. dus kwestie van uitproberen. allebei plantaardig en niet verslavend. ik geef trouwens een kwart Destress.

en welkom ;-) op het Forum!
Siaou
Kitten

Bericht door Siaou »

Dankje :) We hebben zelf altijd al katten gehad en eigenlijk nooit problemen vandaar dat ik hier nu pas terecht ben gekomen. Niet dat je hier alleen mag komen met probleempjes hoor!

Wat fijn dat die middelen plantaardig zijn, ik denk dat ik helemaal niet met clomicalm ga beginnen, klinkt me te eng.
We hebben hier een homeopathische dierenarts in de buurt, misschien dat ik daar eens een afspraak ga maken.

Het sproeien is super vervelend (en vies), maar als Sjakie dat doet omdat hij echt zo gefrustreerd is is dat nog veel erger. Wat sneu voor hem dan! Ik hoop dat we gauw een goede oplossing vinden.
Meer tips zijn altijd welkom!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Hoelang doet hij het nu eigenlijk al?
En op welke leeftijd is hij er dan mee begonnen? Gewoon zomaar plots? Of geleidelijkaan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

Siaou schreef:eigenlijk nooit problemen vandaar dat ik hier nu pas terecht ben gekomen.
Niet dat je hier alleen mag komen met probleempjes hoor!
hihihihi! :lol: maar zo gaat het vrijwel bij iedereen hoor!
en wij zijn ook dol op positieve berichten!
Siaou
Kitten

Bericht door Siaou »

Het sproeien is eigenlijk nooit opgehouden, ook niet na zijn castratie. We dachten eerst aan een foute castratie, maar dat is niet het geval.
Hoe lang het precies is weten we niet, je komt plas tegen met schoonmaken maar dan weet je nog niet van wie het is. Het is al zeker een jaar aan de gang. We zijn ook al enige tijd bezig dit probleem te verhelpen zonder pilletjes. Nu maar iets drastischer.

En zo gaat dat vaak denk ik met fora Adriana. Wie weet blijf ik hier ook wel rondhangen :)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Oei, hij sproeide dus al voor hij gecastreerd was? Dan was hij al een stuk ouder dan 6 maanden toen hij geholpen werd?

Dat hoor je wel meer dat katers als ze sproeien, er niet meer mee ophouden door castreren. Dan komt de castratie eigenlijk te laat... Daarom is het ook zo belangrijk op tijd te casteren en het sproeien voor te zijn.
Ik weet niet of ze dat wel opgelost krijgen... :???: en ik zou anders niet weten hoe.
Sorry...

Als hij al een jaar doet, is het echt wel een gewoonte en ook een stuk moeilijker op te lossen. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Twee honden en 4 katten. Kan de sproeikater met alle huisgenoten goed overweg?
Ook klinkt het als een geval van te laat castreren, dat loop je inderdaad het risico op dergelijk probleemgedrag.
Heb je wel genoeg kattenbakken staan, 5 is de regel.
Probeer eens grotere en hogere kattenbakken en dan liefst op de favo-sproeiplekken neerzetten.
Zorg voor in elke ruimte waar hij komt een kattenbak.
Zo'n zwaar kalmeringsmiddel is wel het laatste waar ik naar zou grijpen.
Ik zou eerder proberen de kat zijn onlustgevoelens weg te nemen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Siaou
Kitten

Bericht door Siaou »

Zoals ik al heb verteld hebben wij genoeg kattenbakken Castratenkoor, we hebben al jaren beesten en nog nooit problemen gehad dus aan ons huis en de kattenbakken zal het niet liggen :) Ook kan Sjakie het met iedereen goed vinden.
En hij heeft nog geen pilletje clomicalm gehad omdat we het te risky vinden. Vandaar dat ik hier naar andere ervaringen/oplossingen vraag want we weten wel waarom hij sproeit.
Ik heb ook al verteld dat wij van het verhelpen van de oorzaak zijn maar dat dit nu niet werkt en dat we daarom naar een hulpmiddel grijpen.

Ja Pearlsofpassion, hij sproeit al erg lang. Soms sproeit hij elke dag een paar keer, soms een paar dagen niet. Geen peil op te trekken. Soms lijkt het alsof hij er mee opgehouden is, maar dat is dan uiteindelijk niet zo. Helaas!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik begrijp een paar zaken niet helemaal...

Je geeft aan nooit problemen gehad te hebben, tot nu met Sjakie. Maar je kan wel niet zeggen wanneer het juist begonnen is omdat er bij het poetsen plasjes werden teruggevonden je dan niet weet van wie ze zijn. Dat wil dan zeggen dat je andere katten soms ook wildplassen?
Of anders weet je nu toch dat ze allemaal van Sjakie waren, en dan weet je toch wanneer het begon?

Daarnaast geef je aan dat hij het met iedereen prima kan vinden, maar het probleem zou wel van de stress en dominantiekwestie komen? Dat lijkt me toch het ene of het andere maar niet allebei?
Dus weet je wel zeker dat het daarvan komt?
Als het daar echt van komt, en je kan het probleem niet oplossen gaat dat ook niet vanzelf over gaan. Het is niet dat je kat te onzeker is, eerder te dominant, dus destresseren zal het niet oplossen. Drogeren misschien wel... maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Als je het echt niet kan oplossen lijkt het me geen goed idee om hem aan de pillen te houden, en zou je hem misschien beter een ander thuisje zoeken... Voor het welzijn van de kat dan.
Als het echt daarvan is he! Ik heb zo mijn twijfels...
Siaou
Kitten

Bericht door Siaou »

Beste allemaal,

ik ben hier op het forum gekomen met maar een bedoeling. Ik wilde weten of er mensen (en hun katten) ervaring hebben met clomicalm en sproeien.
Uiteraard doe ik alles in overleg met de dierenarts, dus oorzaak en gevolg wordt regelmatig besproken met haar. Mijn kat slikt nog helemaal geen medicijnen, ondanks dat de dierenarts dit voorgeschreven heeft.
Dus nogmaals voor alle duidelijkheid, heeft iemand ervaring met clomicalm en sproeien? Eigenlijk is dat de enige vraag die ik heb.
Adriana

Bericht door Adriana »

clomicalm is niet een middel tegen sproeien, het is een extreem angstonderdrukkend middel en wordt voornamelijk toegepast bij honden.

zoals je hebt kunnen lezen heb ik ervaring met clomicalm, je hebt daarop ook gereageerd.
het is logisch dat we proberen om samen met jou de oorzaak op te sporen en te kijken of we/forumleden daar kunnen meedenken om jouw probleem te helpen oplossen.

maar ik begrijp dat je het alleen bij clomicalm-ervaring wilt houden..
ben eigenlijk wel benieuwd naar je eventuele destress/telizen-ervaringen en zou je ons daarvan op de hoogte willen houden?
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Siaou schreef:Beste allemaal,

ik ben hier op het forum gekomen met maar een bedoeling. Ik wilde weten of er mensen (en hun katten) ervaring hebben met clomicalm en sproeien.
Uiteraard doe ik alles in overleg met de dierenarts, dus oorzaak en gevolg wordt regelmatig besproken met haar. Mijn kat slikt nog helemaal geen medicijnen, ondanks dat de dierenarts dit voorgeschreven heeft.
Dus nogmaals voor alle duidelijkheid, heeft iemand ervaring met clomicalm en sproeien? Eigenlijk is dat de enige vraag die ik heb.
Het is toch juist fijn dat er wordt meegedacht?
Wie weet dat iemand opeens dé oplossing heeft, waar een ander niet op kon komen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie