Kitten (3 mnd) en kat (1 jr)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
vaderlander
Kitten

Kitten (3 mnd) en kat (1 jr)

Bericht door vaderlander »

Dag,

Sinds gister hebben wij een nieuw kitten in huis. Nu gaat het met de kitten goed, drinkt,eet en speelt vrolijk in de kamer. Hij komt zelfs bij ons liggen.

Alleen de kat van 1 jaar valt het kitten lastig, nu snap ik dat dit bij het acceptatie proces hoort. Maar dit "lastig" vallen ziet er soms wel heel heftig uit.

Het kitten gromd en blaast en de grote kat duikt er boven op en dan rolle bollen ze over de grond. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Of ik het moet laten gebeuren of dat ik moet ingrijpen. Er heeft nog geen bloed gevloeit maar het ziet er wel heftig uit.

Graag snel een antwoord zodat ik mij een stuk beter kan voelen.;)

Groeten!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kitten 3 maand Kat 1 Jaar*graag snel antwoord!?

Bericht door castratenkoor »

Grommen en blazen is heel normaal, de grote kat zal zo'n twee weken nodig hebben de "indringer" in zijn domein te accepteren. Als hij echt aanvalt zou ik wel ingrijpen, dat is niet de bedoeling.
Probeer af te leiden met spelen, allebei heel veel aandacht geven. De grote zeker niet straffen als hij de kleine pakt, alleen uit elkaar halen.
Valeriaan druppelen op kussentjes en/of pluche beesten wil nog wel eens de scherpe kantjes eraf halen.
Als het zo heftig blijft kun je de kleine de nachten en als jullie weg zijn, beter wel apart zetten.

Succes met de introductie.
Geduld en veel liefde en aandacht is het motto!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kitten 3 maand Kat 1 Jaar*graag snel antwoord!?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is heel waarschijnlijk speelgedrag maar de oudste weet zijn grenzen niet zo goed.
Ik veronderstel dat hij alleen is opgegroeid? Dan is het heel normaal dat hij niet weet hoe sterk hij is en dat hij de ander pijn kan doen.
Maar als je geluk hebt, leert hij dat wel, al kan ik dat niet garanderen.

alleszins, zolang de kitten niet doodsbang wegkruipt en zelf de oudste kat nog opzoekt, is er helemaal niets aan de hand. Een blaas en grom valt al eens uit onzekerheid en je oudste kat is vast wel erg enthousiast. Je kitten is gewend met leeftijdsgenootjes te spelen en dan is zo'n grote wilde kat wel even overweldigend.
Als het echt vechten zou zijn, zouden ze gaan krijsen en echt wegkruipen. Dat merk je echt wel. Dus zeker niet ingrijpen nu! Ze komen er zelf wel uit.

Super dat ze het al zo goed doen! Dat heeft meestal wel wat meer tijd nodig.

Dinie, de grote kat blaast niet en is niet kwaad op de kleine, als ik het goed begrepen heb. Dus denk ik dat hij gewoon speelt en erbovenop duikt. Hij is wat overenthousiast. ;-)
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
vaderlander
Kitten

Re: Kitten (3 mnd) en kat (1 jr)

Bedankt voor jullie reacties, Ik denk dat dit het ook is. Het kleintje zoekt de grote nog gewoon op en loopt door de kamer.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat al heel goed voor de tweede dag. Echt!
Zoals Dinie al aangeeft kan dat ook enkele weken duren.

Het is heel normaal dat het kleintje wat onder de indruk is en wat op zijn hoede, en ze moeten elkaar ten slotte nog leren kennen.
Komt helemaal goed! :-)

Enne, katten die stoeien, dat gaat het heel vaak erg wild aan toe hoor. ;-)
Je bent niet de eerste die aan vechten denkt terwijl ze zich gewoon uitleven op elkaar. :-)
Zo zijn katten nu eenmaal...

Wat fijn trouwens dat je er een vriendje bij hebt gehaald. Zo te zien is je eerste kat heel blij met zijn cadeau'tje :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
vaderlander
Kitten

Even een update,

Het stoeien gaat al steeds beter tussen de twee. De kleinste gromt en blaast steeds minder. Vandaag hebben we de eerste wasbeurt gezien. De klein vond het heerlijk.

Lijkt helemaal goed te komen.
Hadden we eerder moeten doen 2 katten.!

Bedankt voor jullie reacties...

(Topic kan verwijderd worden.)
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Vaderlander,

Topics worden niet verwijderd als de topic starter er klaar mee is, maar die blijven staan om anderen te helpen. Dat is wat een forum is ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie