Kitten bij poes?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
dark-demon
Kitten

Kitten bij poes?

Bericht door dark-demon »

hey mensen ik heb n vraag

ik sinds februari een poes(bastard(7 maanden) en sinds dinsdag een poesje(pixie(2 maanden) maar als ik ze bij elkaar zet wil pixie wel spelen maar bastard niet volgens mij wil bastard dr vermoorden want ze bijt meteen vol in de zijkant van pixie´s nekje nadat ze een paar keer heeft geslagen.

ze zitten nu steeds om de beurt in de huiskamer en hal zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen maar ik vind t zielig dat dr steeds 1 in de gang moet overdag.

zou ik bastard en pixie bij elkaar zetten of tog maar niet? heeft iemand tips hoor ze graag

thnx
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten bij poes?

Bericht door Marloes Grootoonk »

Wij hebben dit ook gehad. Wij hebben onze kitten (Kisha) in een bench bij onze kat (Mika) gezet die we al hadden, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Even later de bench open gezet en allebei de katten hun gang laten gaan. Soms ging het 'spelen' het er hardhandig aan toe en hebben we ze gecorrigeerd door streng 'nee' te roepen, gelukkig reageerden ze hier goed op. Maar ze moeten natuurlijk wel de kans krijgen om rang te verdelen. Zoals Mika, die moest laten zien aan Kisha dat hij de baas is.
S'nachts hebben we ze een hele poos gescheiden gehouden en later pas samen gelaten.

Dus ik zou ze als ik jou was een beetje hun gang laten gaan, maar natuurlijk goed in de gaten houden en op tijd in grijpen als het echt te ver gaat.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees dat je kitten nooit gelukkig gaat worden bij een kat die niet wil spelen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en het enige wat echt werkt is een leeftijdsgenootje voor de kitten erbij halen. Een kitten wil nu eenmaal spelen, en dat krijgt zelfs een volwassen kat er meestal niet uit gemept. En zelfs als dat zou lukken, doe je je kitten tekort.
2 kittens spelen met elkaar en laten de volwassen kat met rust. Dan pas kan je aanvaarding krijgen. Zolang je oudste belaagd wordt, zal ze van zich af blijven bijten en blijkbaar is ze lichtjes aggressief (mijne was alleen maar bang en boos maar deed niets).
Als je het toch zo laat heb je veel kans dat je kitten echt gaat pesten en niet leert hoe hij met andere katten moet omgaan. Dan kan je er later ook geen katten bij zetten en heb je kans dat hij andere katte gaan aanvallen omdat hij niet beter weet.

Enfin, ik raad aan om er ofwel een tweede kitten bij te halen, ofwel je kitten te herplaatsen waar hij wel een speelkameraadje heeft. Anders ga je beide katten ongelukkig houden.
Je kan het natuurlijk proberen, maar volgens mij ga je dan binnen een paar maanden toch moeten toegeven. Ik heb het zelf ook veel te lang geprobeerd goed te trekken.

1 kitten en een kat van 7 gaat gewoonweg niet zomaar samen. Een kitten wil spelen en die oudste wil dat niet of veel minder. Die wil gewoon haar rust. En dat kan je niet veranderen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
NienkeJoe
Kitten

Bericht door NienkeJoe »

Voor zover ik weet, zijn poezen altijd wat moeilijk met kittens. Die van mij ook.
Ze gaat echter wel vrijwillig naar boven, als ze zijn geraas zat is.

Het wennen van een poes aan een kitten kan vrij lang duren. Bij mij duurde het de eerste keer 4 weken, voor ze niet meer doodsbang blazen en 3x zo groot over alle hoge dingen probeerde te vluchten. Ze is zelfs 1 week helemaal niet op de grond geweest.
Ze kreeg van mij dus een time-out op de slaapkamer. Daar stond eten en drinken en een kattenbak. Kon ze even bijtanken.
Ik zette haar wel weer terug in de woonkamer, omdat ik vond dat ze moest wennen aan het kitten. Deze was overigens extra eng, omdat hij lange haren had en dezelfde kleur als haar favoriete knuffel.
Na 4 weken durfde ze wel wat te ruiken aan het kitten.
Het kitten speelde verder gewoon met mij en de hond. Soms wilde hij ook wel even de poes plagen, maar over het algemeen dwong hij haar gewoon hem lief te vinden. Hij ging er gewoon naast liggen en reageerde niet op de tikken.
De poes kwam er geleidelijk aan wel achter dat dat enge ding niet van plan was haar te kelen. Nu kunnen ze het prima vinden met elkaar. Ze spelen nog steeds niet. De kater wel met haar, maar zij niet met hem.
De kater duikt dus gewoon op de poes, tot grote ellende van de poes. Ze kan het hebben, want daarna loopt ze langs hem en ruikt aan zijn neus. Ze vinden elkaar echt wel aardig.

Ik heb sinds een week een kitten. De poes is 6 jaar, de kater 4 en het kitten 8 weken. De poes vindt het kitten al niet zo eng meer en durft ook te ruiken. Maar als het kitten initiatief neemt, krijgt hij op zijn donder.
Het kitten speelt wel met de kater. Soms gaat het er behoorlijk ruig aan toe. De kater bijt soms in het kitten, in de nek. Hij gaat er dan overheen staan. Het kitten piept en jankt, maar de kater reageert amper. Ik zeg er dan wel wat van, want dat mag natuurlijk niet. De kater weegt 7 kilo en als het kitten 700 gram weegt, is het leuk. Beetje scheve verhouding dus.
Maar het kitten is niet onder de indruk van het bijten van de kater. Zodra hij loslaat, schiet hij onder de kast en komt er heel snel onder vandaan. Hoge rug, staart plat op de rug, oren plat en richting de kater rennen. Hij tikt hem dan aan en scheurt door de kamer. De kater rent er achteraan en vangt het kitten dan weer. Zo zijn ze vaak bezig.
Ik vind de kater ook erg leuk, want hij maakt van die vriendelijke 'prrr'-geluidjes naar het kitten. Hij bedoeld het dus allemaal vriendelijk.
Hij is gewoon bezig aan zijn tweede jeugd. Hij is lang ziek geweest en voelt zich nu eindelijk na een jaar of 3 weer gezond. Dus hij is ook nog een beetje kitten. Ja, hij klimt nog in gordijnen en haalt andere kittenstreken uit. Iets wat hij als kitten nooit deed, doet hij nu wel.
Hij is ook bijzonder vriendelijk en vecht amper. Hij slaat pas als hij geslagen wordt. Het is een goedzak dus.
En met het kitten is hij heel erg leuk bezig.

Maar ja, niet alle katten zijn gediend van een kitten. Het is wel een beetje een indringer in hun huis. Iets wat eigenlijk niet gewaardeerd wordt.
Geef het de tijd, dan komt het wel goed.

Een goede tip:
Geef de poes een time-out. Laat haar even goed bijslapen en lekker eten en haar behoefte doen. Zo'n 4 uur per dag gaf ik haar.
Daarna zet je haar gewoon weer in de kamer. Als het kitten echt te stijf gebeten wordt, kun je je kat voorzichtig straffen. Je kunt ook het kitten waarschuwen/tegenhouden als het begint om de poes te pesten. Iets waar kittens goed in zijn.
Geef beide katten genoeg aandacht. Ga ook tijdens de time-out van de poes even bij haar zitten praten. Ik keek altijd tv op de slaapkamer. Ze kreeg dan aaitjes en een praatje. Als ze sliep, ging ik weer weg.
Iets wat gewoon goed werkte. Ze kan dan ook de indrukken van het kitten verwerken.
Maar ik vond wel dat ze het niet te lang mocht, ze moest wel goed wennen aan het kitten. Teveel vluchten is niet goed.
Ik heb haar ook niet naar buiten gelaten in die periode. Pas toen ze niet meer paniekerig was en naast het kitten in de vensterbank durfde te liggen, mocht ze weer naar buiten.
Eigenlijk was ik gewoon bang dat ze niet meer terug kwam, uit angst ofzo. Misschien stom, maar zo voelde ik dat.
Maar een quality time met je poes is wel heel belangrijk. Belangrijk dat je aangeeft en laat merken dat zij je alles is. Dat zij belangrijk is voor je, dat je haar lief vindt.
Ik haalde het kitten ook weinig aan als de poes erbij was. Hij sliep wel op schoot, maar kreeg geen overdreven aandacht. Dat groeide in de loop van de tijd vanzelf.

Waarschijnlijk heb ik wel een paar rare dingen gedaan met de katten hoor. Maar de relatie die ze nu hebben is goed. En ik merk ook dat ze op mijn nieuwe kitten veel positiever reageert.
Maar ze mag blazen en slaan. Als ze maar geen pijn veroorzaakt, vind ik het best. Het kitten moet ook leren hoever hij kan gaan bij de poes. En de poes is helemaal niet lang boos op het kitten. Zodra hij weg is, is zij tevreden naar buiten aan het kijken en negeert hem dus. Ook mag hij aan de andere kant van de bloempot liggen. De poten mogen tot de helft. Komen ze verder, tikt ze erop zodat hij ze weer intrekt.
Ze is dus echt aan het opvoeden. Wel lief om te zien eigenlijk.

Heel veel plezier van je kitten en misschien kittens. Ik hoop dat je iets aan mijn adviezen hebt. Al is het ook maar een heel klein beetje.
Plaats reactie