Ik heb sinds een week een nieuwe kitten in huis. Het is een kater van 8 weken oud (jong).
Toen ik hem bekeken heb bij zijn 'ouderlijk huis', ging het allemaal heel goed met hem. Hij at goed zijn brokjes en dronk bijna niet meer bij zijn moeder. Zijn moeder joeg ook steeds haar kittens weg als ze wilden drinken. Ze snoepten eigenlijk meer dan dat ze echt dronken. Dat is ook de reden waarom de mensen de kittens graag weg wilden hebben. Moeders wilde er weinig meer van weten.
Toen Thijs (zo heet mijn kitten) hier kwam, at hij heel goed. Hij weigerde alleen water te drinken. Maar ja, hij kreeg ook blikvoer, dus zijn vocht kreeg hij wel binnen. Ik lengde het gewoon aan met water.
Maar Thijs heeft het vreselijk druk. Hij moet mijn beide katten (een ex-kater van 4 en een ex-poes van 6) steeds plagen. Mijn ex-kater Joris speelt ook met hem. Dat gaat er bij tijden ruig aan toe. Joris is een kruising Maine Coon x Pers en weegt een dikke 7 kilo. Het gaat verder heel goed tussen die twee.
Maar Thijs heeft het zo vreselijk druk dat hij soms niet eens eet!
Hij zit bij zijn bakje, ziet wat bewegen en weg is hij weer.
Thijs was, doordat hij te weinig at, inmiddels behoorlijk afgevallen. Ribbetjes en ruggengraat zijn makkelijk te voelen. Ook voel je zijn heupjes goed. Dat stoorde mij behoorlijk. Dus elke keer die kleine maar weer bij zijn eten gezet als hij weer wegliep. Uiteindelijk kostte me dat een half uur per keer om hem een eetlepel blikvoer op te laten eten. Veel te afgeleid en veel te druk.
Hij rent ook de hele dag rond en na 4 uur rennen vind ik dat meneer maar eens moet gaan slapen. Ik zet hem dan boven neer, in een konijnenkooi. Daar doe ik de gordijnen dicht, zet ik eten en drinken neer en kan meneer even slapen. Na een uur ongeveer hoor ik hem donderjagen en haal ik hem weer op.
Thijs eet dus slecht, drinkt geen water en vermagert behoorlijk. Niet dat het iets afdoet aan zijn energie overigens. Hij blijft vreselijk druk. Ik heb veel kittens gehad, maar deze heer slaat alles! Ik heb nog nooit zo'n drukke kitten gehad.
Maar omdat hij niet drinkt, was hij ook iets uitgedroogd. Heel weinig, want ik hou het goed in de gaten.
Hij begon ook melk te zoeken bij mij (pijnlijk!!!), bij de hond (die gromde vreselijk), bij mijn ex-kater Joris (die sloeg) en bij de ex-poes (die er luid grommend, blazend en krijsend vandoor is gegaan).
Mijn vraag is:
Waarom zoekt die kleine zo ijverig naar melk? Waarom eet en drinkt hij zo slecht?
Thijs is ontwormt met een middel tegen vlooien, wormen en oormijt voor kittens. Dit heb ik bij de dierenarts gehaald. Thijs had wormen, zoals alle kittens.
Kan het zijn dat hij het serieus te druk heeft om te eten en te drinken?
Hij krijgt nu tijdelijk kittenmelk (poeder wat je op moet lossen van Beaphar). Dit doe ik om hem weer wat aan te laten komen. Hij krijgt het naast zijn gewone eten.
Verder krijgt hij blikvoer en brokjes van Whiskas. Hij vindt het eten van de volwassen katten ook lekker (Intestinal van de dierenarts).
Een flesje om aan te zuigen wil hij niet. Hij kauwt de hele speen kapot. Ermee spelen is dus veel leuker. Dus dat doe ik ook maar niet meer.
Wat kan ik doen om hem meer te laten eten? En ook gewoon water te laten drinken?
En is het normaal dat een kitten gewoon te druk is om te eten? Vier uur ravotten vind ik nogal lang. Zeker om daarna te slapen en weer verder te gaan. Eten doet hij dus niet. Behalve als ik hem erbij zet en erbij hou.
Sorry voor het lange verhaal