Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door BillyJean »

Hoi Valerie

ik heb geen rare dingen gedaan, gewoon gekamd, er kwam enorm veel vanaf en toen Fayline ging staan, zag ik alles kale plekken op rug en flank. Het haalt de hele ondervacht weg
Ik gebruik 'm niet meer, alleen nog de rubber borstel
Misschien zit het in de soort vacht, ik heb geen idee, heb veel recenties gelezen en die waren positief.
kan je niet annuleren?? dan wil ik die van mij wel opsturen naar je

ik hou het weer hierbij:
Afbeelding
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, bij Zooplus kan je niet annuleren...
Ik hoop dat het hier dan maar gaat meevallen. Zal maar opletten bij Luis, die heeft ook een redelijk wollige ondervacht.
Voor Kleintje zal het vast wel werken, die verliest gewoon erg veel vacht en Cuzco heeft al bijna geen ondervacht.
Maar goed, opletten dus... En ander verpats ik hem wel aan mijn ouders. Die kunnen dat wel gebruiken bij hun langharige hond. ;-)

Zo'n rubberen heb ik trouwens ook besteld. Altijd geweten dat dat het beste is om meeste haren weg te krijgen. Tot nu deed ik het na met mijn vingers, maar ik hoop dat het met de borstel minder in het rond gaat stuiven. Vroeger deed ik het buiten, of in de garage, maar nu ik maar 1 kamer heb, hou ik het haar liever wat meer vast, anders hangt alles meteen vol. Vandaar dat ik nu borstels koop...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door BillyJean »

ik doe nu ook de stoffen bank met een siliconen ramen-lap dingetje , werkt super
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, denk niet dat ik die tip al had gezien (niet dat ik hier een bank heb hoor...). Heb wel borstels en kleefrollers en weet ik veel wat allemaal, maar aan alles zit wel een nadeel.
Krijg je de haren er dan ook gemakkelijk weer af? Want dat is dan vaak het probleem. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door castratenkoor »

BillyJean schreef:Hoi Valerie

ik heb geen rare dingen gedaan, gewoon gekamd, er kwam enorm veel vanaf en toen Fayline ging staan, zag ik alles kale plekken op rug en flank. Het haalt de hele ondervacht weg
Ik gebruik 'm niet meer, alleen nog de rubber borstel
Misschien zit het in de soort vacht, ik heb geen idee, heb veel recenties gelezen en die waren positief.
kan je niet annuleren?? dan wil ik die van mij wel opsturen naar je

ik hou het weer hierbij:
Afbeelding
Mijn dochter had dezelfde ervaring : kale plekken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door BillyJean »

met dat trekkertje strijk je alle haren op een hoopje, die pak je dan zo op
Ik vind het heel handig, had het ergens gelezen en direct uitgeprobeerd

Ik ga toch even bij zooplus mijn ervaring zetten
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Minoes32
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jul 2011 21:44
Locatie: IJsselmonde
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Minoes32 »

Die van mij blijven niet stil liggen of willen niet.
Wie van ons nooit jaloers is geweest op het vermogen van de kat om de dagelijkse zorgen te negeren en volledig te relaxen?.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, ik heb hier de borstels ook al eens uitgeprobeerd. En ik heb wel gemerkt dat het toch wel handig is, te borstelen op een dekentje of kussentje dat de haren vasthoudt, anders is het alsnog een wervelfestijn van kattenhaar.
Maar dan gaat het met de Kong Groom Zoom heel erg goed. Dat is dus ook zo'n borstel met rubberen noppen. Je strijkt er de haren inderdaad mee op een hoopje, op de achterpoten dus. En als je dan zo'n kat hebt zoals Kleintje die eigenlijk altijd wil gaan lopen, gewoon omdat ze vind dat ze zelf moet kunnen beslissen wanneer ze geborsteld wordt, ookal vind ze het eigenlijk wel heel erg fijn en gaat ze ronken als een grasmachine (koppig ding :-P ), dan vliegen de haren alsnog in het rond wanneer ze tussen mijn handen door glipt. :lol:
Aan de techniek moeten we dus nog wat aan werken. ;-)
alleszins, daar heb ik al heel veel haar van Kleintje mee afgekregen, terwijl ik voorheen bij haar echt bezig bleef! Dat stopte gewoon niet. Nu komt alles heel mooi mee en dan heb je dus al snel een hele kop vol. De jongens verliezen een stuk minder, Cuzco bijna niets (en die vind borstelen natuurlijk het leukst...), maar hier kwam toch ook wel wat mee mee.

Die furmaster gebruik ik nu enkel om de haren die de Groomer heeft lostgemaakt maar die in de bovenvacht blijven liggen, op te nemen. Dus gewoon na de groomer, ga ik nog even vlug overal over met de furmaster. En nog geen kale plekken gezien...
Ik ben natuurlijk wel erg voorzichtig nu....


Heb de borstels ook op de langharige hond van mijn ouders (Ierse Setter) geprobeerd, maar daar deed het weinig tot niets... De hond kwam wel net terug van vakantie waar het zo'n kleine 20° warmer was, dus dat kan er ook wel mee te maken hebben dat hij nu even geen haar meer verliest. ;-)

Ik ben nu aan het denken.... misschien kan ik het ook eens voorzichtig op mijn konijnen proberen...
Rafke en Daphne blijven echt in de rui zitten, de hele zomer lang en lopen dan de hele tijd met een zadel rond. Los van het feit dat ze dus te veel vacht hebben die ze blijkbaar maar heel traag kwijtraken, is het eigenlijk echt niet mooi...
Rafke ga ik daarvoor niet vangen, die vind dat veel te vreselijk. Maar Daphne maalt daar zo niet om... Ze is dan wel niet gemaakt om stil te zitten, dat vind ze veel erger :lol:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 20 jul 2011 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Mirjam86 »

Haha. Fijn dat het werkt. Momenteel kam ik voor de vlooien met de vlooienkam, en dan komen er ook heel veel haren los! Tsuki vindt het heerlijk, die ligt er helemaal bij te spinnen. Bij Taiyo is het wat meer een worsteling, maar als ze zoals gister lekker op schoot komt liggen vindt ook zij het fijn.
Misschien ook vanwege de jeuk?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, dan is Taiyo gewoon zoals Kleintje (zou het de kleur zijn? :eeh: ). Het gaat alleen echt goed als je hen het idee geeft dat ze het zelf willen. ;-)
Kleintje kon ik toen ik nog gewoon met mijn vingertoppen er het haar uit wreef echt zo bespelen dat ze vanzelf op haar rug en beide zijden ging liggen. Gewoon omdat ik wist hoe ik moest kroelen opdat ze zo zou gaan liggen (met veel geduld en veel aandringen, dat wel natuurlijk ;-)).
Maar met de borstel lukt dat (alsnog) niet.
Dan moet ik haar rustig tegenhouden. Echt vasthouden, gaat bij Kleintje niet. Dat accepteert ze niet, dus van worstelen is hiet nooit sprake. Dan zou ze vervaarlijk grommen en uithalen. En dat doe ik dus gewoon niet, tenzij het echt niet anders kan zoals vb in een reismandje steken of zalf in het oogje doen...
En dan spreek ik haar toe zodat ze weet dat het toch moet en ze er niet onderuit komt en zorg ik dat het maar heel even duurt door gewoon echt door te doen, wat ze ook voor geluid maakt. Dan weet ze dat uithalen ook geen zin zou hebben, bij mij althans....

Maar dus, Taiyo wil gewoon zelf kunnen beslissen of ze gekamt wil worden of niet. Nah! ;-)
Dus moet jij haar gewoon wijsmaken dat ze het zelf wil, met kroelen beginnen of zo. Of inderdaad wachten tot ze zelf komt, maar dat lukt natuurlijk niet altijd zo goed...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Mirjam86 »

Ik worstel ook niet echt met haar hoor. Zie het al voor me, zo'n klein ding tegen de grond werken!
Kammen doe ik inderdaad als mevroi er zin in heeft. Het pipetje spuiten en dat soort dingen dan moet ze gewoon even meewerken. Net Kleintje ja!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie