Hoe verzorg je een 14-jarige kat?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
JorisT
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2011 04:12

Hoe verzorg je een 14-jarige kat?

Bericht door JorisT »

Oke, mijn oma heeft een kat, 14 jaar. Die woont sinds vandaag bij ons.. vanwege prive redenen. De kat is 14, heeft iemand AUB tips voor mij? mijn gezin heeft geen kat gehad.. Hoe moet i kermee omgaan als de kat 14 is?
Kan iemand helpe?
M.v.G Joris T
Laatst gewijzigd door Admin op 04 jun 2011 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp Nodig AUB!!!

Bericht door Adriana »

dag Joris en welkom ;-) op het Forum
rustig aan, komt allemaal goed en wat fijn dat jullie je erover ontfermen.

k neem aan dat hij/zij de kattenbak meegenomen heeft en wat eten waar hij/zij aan gewend is.
ga vandaag even langs Kruidvat om wat valeriaan, dat leidt af en kun je wat door de lucht wapperen als kat bang is en wegkruipt.
handig is om ons informatie te geven hoe kat zich gedraagt.
verstandig is denk ik kat voorlopig even in een beperkte ruimte te laten (met kattenbak en voer en water) en daar te laten rondsnuffelen. zal eerst moeten wennen aan andere luchtjes en andere mensen en geluiden. laat maar een paar dagen betijen, kat zal missch wat minder tot even niet eten, moet wel drinken als het kan. iedere dag bvk glazen bakje water verversen.
belangrijk is denk ik je niet opdringen maar rustig afwachten tot kat naar je toe komt en nieuwsgierig is. wat nog wel eens helpt is op de grond gaan liggen en kat dan laten snuffelen en helemaal goed is als er neus/neus-contact is. dan wrijft kat zijn koppetje over jouw neus om haar luchtje af te geven.
een kat van 14 zal wat rustiger zijn en je zou er een keertje ergens de komende maanden mee langs een dierenarts kunnen gaan voor een seniorencheck.
maar voorlopig eerst maar eens wennen aan jullie huis, aan de nieuwe situatie en aan elkaar. houd ook rekening mee dat het een geweldige overgang voor kat is, die is ineens alles kwijt op zijn veertiende en katten kunnen daar veel last/verdriet van hebben en hun vorige baasje erg missen. dan zijn ze stil en trekken zich beetje terug. en dat moet met de tijd een beetje wennen.
dus meldt ons even terug hoe kat zich gedraagt en welk voer hij/zij meegekregen heeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hulp Nodig AUB!!!

Bericht door jennli »

Nog een tip er bij. Laat de kat zeker de komende zes weken binnen, anders loopt ze weg. Het is fijn als ze in huis iets heeft om haar nagels aan te scherpen als een krabpaal of krabmat. Een krabpaal heeft vaak holletjes of zachte plankjes, waar ze vaak graag in of op liggen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hulp Nodig AUB!!!

Bericht door Anne »

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Laat de kat zelf op je afkomen, ga niet zelf contact forceren en wees er bewust van dat het een hele verandering is voor de kat en geef hem/haar alle tijd om te wennen!!

Heel goed dat je info komt vragen hier
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
willeke1957
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2011 20:11

Re: Hoe verzorg je een 14-jarige kat?

Bericht door willeke1957 »

het is ook wijs om een kledingstuk van het baasje of bazinnetje mee te nemen dan is het een stukje "thuis"wat bij jullie is :pdtbis:
Plaats reactie