Krentenbaard?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
arina
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2011 11:44

Krentenbaard?

Bericht door arina »

Onze lieve Koekie (9 maanden) heeft denken we krentenbaard. We smeren Betadine maar hierdoor wil hij zijn brokjes en zijn kattenmelk niet nemen. Wie weet er een andere manier om v.d. krentenbaard af te komen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Krentenbaard

Bericht door MarjanR »

Hallo Arina, welkom op het forum.

Ik weet niet of de betadine wel zo'n goed idee is?
Heb je de dierenarts hierover geraadpleegd?
Ilone van het forum heeft ook katten met een "krentebaard" gehad en kreeg daar bepaald spul voor.
Maar dat was geen betadine.
Misschien heeft zij wat tips voor je.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Krentenbaard

Bericht door Admin »

Als je zeker bent dat het krentenbaard (ofwel impetigo) is, dan zijn de middelen voornamelijk een antibioticakuur, antibacteriele shampoo en overgaan op het gebruik van een roestvrijstalen voer/drinkbak.

Ik begrijp uit je bericht dat het niet de dierenarts is die de diagnose heeft gesteld. Het is dan ook aan te raden dit eerst te laten doen vooraleer je zelf met middeltjes aan de slag gaat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Krentenbaard

Bericht door Ilone »

Ik zou geen betadine gebruiken.
In hoedanige mate heeft hij het?
Zijn het alleen nog zwarte korstjes, of ook rode pukkeltjes?
Ik ben er een behoorlijke tijd mee bezig geweest met mijn Muka...(in mijn foto album staan foto's)
Ik heb vanalles geprobeerd, maar wat je zowiezo moet doen is minstens 2 keer per dag schoonmaken met gekookt water en ik had sterilium gekregen van de dierenarts.
Daarnaast heb ik een tijd gesmeerd met Hydrocortiderm zalf, alleen ik vond dit niet zo helpen.
Goed schoonmaken en ontzmetten, dat is het belangrijkst. Wat je kan doen als het ontstoken en open is, is naast schoonmaken insmeren met wat calendula, om het te verzachten. Daarnaast zou ik eens vragen om een antibiotica kuurtje, vooral als het onstoken is.

Ben je al wel bij de dierenarts geweest?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
arina
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2011 11:44

Re: Krentenbaard

Bericht door arina »

Gisteren naar DA geweest, het is waarschijnlijk een beet van één van zijn prooien (vogel, muis, mol) en die is gaan ontsteken. Koekie kreeg een injectie en een kuurtje Clavabactin. Gelukkig geen krentenbaard, een "pokkevirus"zei de DA.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Krentenbaard

Bericht door Ilone »

Dank je voor je terugkoppeling ;)
Nu maar hopen dat de antibiotica aanslaat!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Froggle
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2011 20:20

Re: Krentenbaard?

Bericht door Froggle »

Hoi,

Mijn kat heeft het ook zag ik net. Allemaal zwarte puntje op zijn kinnetje. Hij heeft zeker geen vlooien en het zit ook alleen maar daar. Mijn andere kat heeft nergens last van.

Nu las ik op internet dat het van plastic bakjes kan komen, maar hij heeft bakjes van steen.

De kater mét zwarte puntjes heeft wel een soort fetisj voor plastic zakjes. Likt er de hele dag aan. Zou het ook daar van kunnen komen? Heb ze inmiddels achter slot en grendel...

IK heb net wel zwarte puntjes weg gekrabd, wat misschien niet zo slim was? Daarna heb ik er druppeltjes Dettol op gedaan.

Kan iemand mij zeggen wat ik verder nog moet/kan doen?

info:

Kat is 4 jaar
Kat komt nooit buiten
Geen vlooien
Geen plastic bak
Alleen zwarte puntjes op kin
Andere kat nergens last van
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Krentenbaard?

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou even een afspraak met de DA maken. Die kan goede geneesmiddelen voorschrijven.
Hierboven geeft Ilone ook een aantal tips... En ik dacht dat Dettol niet goed was voor katten?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Krentenbaard?

Bericht door nellebel »

onze flippie heeft het ook. Blijkt dat het bij haar komt van restjes eten op haar kinnetje. flink wrijven en dan kan ik het afpoetsen of wegkrabben,. zijn geen dikke korstjes, maar je ziet zwarte plekjes. Zij eet haar natvoer uit vrij kleine schaaltjes en heeft regelmatig haar snoet volzitten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie