Braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
OConnor
Kitten

Braken

Bericht door OConnor »

Hallo,

Ik lees veel berichten over katten die sinds kort overgeven, alleen heb ik een probleem met een kater die altijd veel overgeeft.
Ik heb hem nu ruim één jaar en hij geeft met name in de ruiperiode veel over. Het gaat met pieken en dalen. Soms gebeurt er 3-12 weken niks, maar soms braakt hij elke dag en dan anderhalve week lang.
Ik ben hiermee naar verschillende dierenartsen geweest en hij heeft een dieet gehad, antibiotica en is ontwormt. Toen ging het een paar dagen/paar weken goed, maar dit kan toeval zijn, gezien dit wel vaker gebeurt.
Ik zorg dat ik hem op tijd ontworm, ik heb antihaarballenpasta+snoepjes in huis en hij kan buiten gras eten. Dit doet hij met name in de ruiperiode.
Hij eet wel goed, al moet ik zeggen dat ik vind dat hij teveel nat voer eet en te weinig drinkt en droge brokken eet. Ik heb wel eens geprobeerd hem alleen droge brokken te geven, maar dit eet hij niet en valt dan af. Ook valt hij af in een periode dat hij veel braakt. Nu is hij al een halve kilo kwijt.
Weet u misschien wat dit kan zijn en wat ik het beste hiermee kan doen?
Alvast bedankt. Met vriendelijke groet,
Maartje O'Connor
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Re: braken

Bericht door Mirjam86 »

Eet hij wel rustig of schrokt hij zijn eten echt naar binnen?
En zit er verschil in of hij een kleine of een grote portie heeft gegeten?
Hoe oogt hij verder als hij braakt? Vrolijk en speels of ellendig?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
OConnor
Kitten

Bericht door OConnor »

Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Hij eet wel redelijk rustig, soms wat snel, maar ik wil het geen schrokken noemen. Ik heb ook nog een poes en die eet sneller. Hij ziet er dan inderdaad meer ellendig uit. Vaak wil hij daarna niet eten.

Groetjes Maartje (en Dummy en Smarty :-))
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Braakt hij nu het meeste in de ruiperiode of is het niet altijd gelinkt? Dat kan ik uit je verhaal niet helemaal opmaken...

En als het in de rui is, geef je dan de antihaarbalpasta? Zie je soms haarballen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
OConnor
Kitten

Bericht door OConnor »

Hoi. Inderdaad het meeste in de ruiperiode, maar ook daarbuiten, alleen iets minder. Ik geef dan inderdaad de antihaarballenpasta. Ik zie soms haarballen, maar dat is dan 2 van de 7 keer dat het gebeurt zeg maar.

Groetjes Maartje
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

tja hij zal natvoer wel lekkerder vinden en daarom de bokjes laten staan. ach ja, als hij slecht drinkt is dat ook prima ,krijgt hij zijn vocht toch binnen. mijn nellie braakte ook heel veel (soms dagelijks, soms een tijdje niet). zij bleek uiteindelijk een tumor te hebben.
haarbalpasta laat de haarballen makkelijk passeren via de achterkant. ze hoeven ze niet uit te braken.
misschien helpt het om hem soms te kammen zodat hij minder haar hoeft in te slikken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OConnor
Kitten

Bericht door OConnor »

Hoi. Ja klopt. Kammen doe ik inderdaad steeds meer nu. Bedankt.
Groetjes Maartje
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Welke voeding geef je eigenlijk?
Ik bedacht me net dat, sinds ik betere voeding geef, ik weinig tot geen braakincidenten meer gehad heb (en ik kon ze allemaal verklaren), terwijl dat vroeger (ondanks betere toegang tot gras) wel regelmatig het geval was....

Braken schijnt wel bij een kat te horen hoor. Maar ik ga dan uit van zo'n 2-5 keer op een jaar, zeker niet regelmatig...
Dus wat geef je voor voer?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
OConnor
Kitten

Bericht door OConnor »

Hoi,

Ik geef geen speciaal voer. Ik wissel het voer ook af, omdat ze dat op prijs stellen. Het varieert van Whiskas tot Felix en Aldi voer en van de Aldi met name de maaltijdzakjes.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, dat zou in mijn ogen wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Je zou in de voedingstopics eens kunnen gaan kijken voor beter voer. Zeker in natvoer kan je voor dezelfde prijs als die supermarktbagger ook goede voeders vinden. Op Zooplus kan je veel variatie vinden om je kat ook een gevarieerde voeding te geven.
Ook in brokken kan je goede voeren vinden voor een redelijk prijs, zeker als er rekening mee houdt dat hij er maar de helft zoveel van zal eten (hier zelf maar een derde!), niet meer zoveel er terug zal uitgooien.

Hoeveel geef je nu aan natvoer uit? Zo'n 3 euro per kg? Of 0,30 cent per 100gr?
Daar heb je op zooplus vb: Animonda Carny, Smilla, Bozita...
Veel uitgebreide keuze en veel afwisseling mogelijk.
Nog prima merken: Miamor blikken (iets duurder) en Schmusy (weet ik niet hoe duur).
Ook daar zal hij minder van eten dan van wat je nu geeft.
Geen granen, suikers of melk in de blikken. Een beetje rijst nu een dan is goed als je enkel natvoer zou geven. Als je ook brokken geeft, is dat niet nodig.
Enkel vlees en meer dan 4% gedefinieerd. Dat zijn zowat de richtlijnen die je moet aanhouden.
Het kan ook zijn dat je in de plaatselijke supermarkt ook voer met enkel vlees vind, maar dan moet je naar de samenstelling kijken. Als het heel goedkoop is, kan je er wel vanuitgaan dat het verwerkte vlees meer slachtafval zal zijn, maar dat is in het voer dat je nu geeft ook (enkel 4% niet).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 18 jul 2011 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ik denk dat dat heel goed zou kunnen wat Valerie zegt.
Misschien kan je een tijdje een test doen met hoogwaardig voer en zien of het braken ophoudt?
Devi*
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Braken

Bericht door nellebel »

een kat is niet zo van het teveel wisselen van voer. zijn de darmpjes niet op ingesteld net als bij mensen .dus zou in ieder geval niet teveel wisselen. ik deed dat bij nellie ook, dacht dat zij het wel lekker vond. volgens da het idee van mensen dat het afwisselend moet zijn voor de smaak. kan izjn dat hij net wat gevoeliger is geworden met zijn darmpjes en daardoor er nu heftiger op reageert.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

hmmm, van last in de darmen krijg je diarree of verstopping, geen braken (tenzij alles verstopt zit, maar dat is omdat de maag dat ook merkt).
Braken komt uit de maag, en die heeft naar mijn weten geen last van wisselingen.

Ik vind dat je niet te fel moet staan wisselen tussen verschillende samenstellingen in brokken, maar in smaken zie ik echt het probleem niet... Zeker niet in natvoer, ik zou juist voldoende afwisselen om een gevarieerde voeding te krijgen...
Brokken hebben bij de goede voeren al een gevarieerde samenstelling, dus is dat niet nodig...
OConnor
Kitten

Bericht door OConnor »

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Ik wissel het voer per 1 a 2 maanden ongeveer af, maar houd wel altijd dezelfde merken aan.
Ik zal inderdaad eens kijken op die website en het eens uitproberen. Ik ben gisteren trouwens bij de dierenarts geweest, omdat hij nu ook last van diarree heeft. Het bleek dat zijn amandelen ook ontstoken waren en hier heeft hij antibiotica voor gekregen. Misschien lost dit ook wel een stuk op.

Bedankt in ieder geval! Groetjes Maartje
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ja misschien zorgde dit wel voor irritatie en was dit één van de redenen waarom hij overgaf.
Maar overstappen op voer dat kwalitatief (iets) beter is dan dat van de Aldi kan natuurlijk nooit kwaad.
Devi*
Plaats reactie