Ik heb twee katten, een van bijna 12 jaar (Buffy) en een van 7 jaar oud (Mouse). In het weekend krijgen ze nat voer en dan eet de jongste alleen wat saus en een paar brokjes en dan loopt ze weg. De oudste eet dan niet alleen haar bakje leeg maar ook het bakje van onze jongste kat.
Het is ze ook aan te zien, de oudste weegt bijna 8 kilo, de jongste nog geen 4 kilo. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze genoeg te eten krijgen. Dus Buffy wat minder en Mouse wat meer. Als ik Mouse op een andere plek met de hand voer (droge brokjes) wil ze wel eten. Maar om ze nu heel de dag brokjes uit de hand te voeren is ook niet te doen. Maar ze wil dus wel eten maar dan kleine beetjes. Aangezien Buffy een vreetzak is, werkt het niet echt goed samen. Iemand tips?
Oudste kat eet twee keer zoveel als de jongste
- pearlsofpassion
- Tijger
Re: Oudste kat eet twee keer zoveel dan de jongste.
Zoveel mogelijk keren per dag kleine beetjes eten geven.
Dan kan je het beter verdelen. En kan je jongste toch voldoende eten. Katten eten eigenlijk van nature liever in kleine beetjes, dus jouw jongste is natuurlijker dan de oudste. Maar je kan door die oudste natuurlijk niet de hele dag door eten laten staan, wat voor de jongste ideaal zou zijn.
Sommige katten eten moeilijk en moet je wat aanmoedigen. Adriana heeft er zo eentje, dus die kan je vast wat tips geven.
Verder lijkt het me dat je jongste niet zo gek is van de brokjes in het natvoer (ken ik hier ook) en die dus laat liggen. Heb je al eens een paté geprobeerd? Dus 1 massa zodat ze niet enkel de saus kan oplikken?
Eet ze beter als ze apart eet? Anders zou je ze ook apart kunnen eten geven. De oudste zoveel als ze mag hebben, en de jongste zoveel ze wil. Maar dan kan je het bakje van de jongste weghalen zodra deze genoeg heeft. Met brokjes dan, met natvoer is dat misschien wat minder handig.
Dan kan je het beter verdelen. En kan je jongste toch voldoende eten. Katten eten eigenlijk van nature liever in kleine beetjes, dus jouw jongste is natuurlijker dan de oudste. Maar je kan door die oudste natuurlijk niet de hele dag door eten laten staan, wat voor de jongste ideaal zou zijn.
Sommige katten eten moeilijk en moet je wat aanmoedigen. Adriana heeft er zo eentje, dus die kan je vast wat tips geven.
Verder lijkt het me dat je jongste niet zo gek is van de brokjes in het natvoer (ken ik hier ook) en die dus laat liggen. Heb je al eens een paté geprobeerd? Dus 1 massa zodat ze niet enkel de saus kan oplikken?
Eet ze beter als ze apart eet? Anders zou je ze ook apart kunnen eten geven. De oudste zoveel als ze mag hebben, en de jongste zoveel ze wil. Maar dan kan je het bakje van de jongste weghalen zodra deze genoeg heeft. Met brokjes dan, met natvoer is dat misschien wat minder handig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Oudste kat eet twee keer zoveel dan de jongste.
Ik zou ook een paté geven, je hebt kleine blikjes van 85 gram, net mooi voor 2 katten. Dan kan de grootste vreter ook niet te veel eten. B.v. Miamor via Zooplus te koop.
Hier zijn ze ook niet gek op zakjes brokjes in saus.
En dan de lichtste kat wat vaker beetje droge brokken geven.
Hier zijn ze ook niet gek op zakjes brokjes in saus.
En dan de lichtste kat wat vaker beetje droge brokken geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Re: Oudste kat eet twee keer zoveel dan de jongste
Ik ben in ieder geval begonnen met de Whiskas sticks (de dierenspeciaalzaak heeft gelukkig veel meer keus in snacks dan AH). Gelijk twee katten op schoot want dat vinden ze wel erg lekker. Ze zouden compleet vergeten dat ze elkaar niet zo mogen. Verder heb ik voer gekocht voor die kleine dat speciaal geschikt is voor gevoelige maagjes. Ze zit toch graag bij mij als ik aan het knutselen ben op mijn hobbykamer dus dan krijgt ze wat extra's. Voor paté moet ik nog even kijken, maar zeker de moeite van het proberen waard.
Ik vraag me trouwens echt af wat er gebeurd is in die vijf dagen dat wij op vakantie zijn geweest (ze waren toen samen thuis en zijn verzorgd door mijn schoonouders). Het lijkt wel of ze meer stress hebben dan daarvoor. Ik heb dus ook maar Feliway spray besteld, kijken of we de sfeer wat meer ontspannen krijgen. Als de ene naar zolder gaat, komt de ander naar beneden en andersom. Zou er zelf stress van krijgen
Ik vraag me trouwens echt af wat er gebeurd is in die vijf dagen dat wij op vakantie zijn geweest (ze waren toen samen thuis en zijn verzorgd door mijn schoonouders). Het lijkt wel of ze meer stress hebben dan daarvoor. Ik heb dus ook maar Feliway spray besteld, kijken of we de sfeer wat meer ontspannen krijgen. Als de ene naar zolder gaat, komt de ander naar beneden en andersom. Zou er zelf stress van krijgen

- pearlsofpassion
- Tijger
Re: Oudste kat eet twee keer zoveel dan de jongste
Oei, hebben ze altijd zo slecht overeengekomen?
Valeriaan werkt hier beter dan Feliway (merkte ik niets van...). Dat deed echt wonderen toen ik met een acceptatieprobleem tussen katten zat.
Maar of het met dat eten te maken heeft, dat zie ik zo direct niet...
Valeriaan werkt hier beter dan Feliway (merkte ik niets van...). Dat deed echt wonderen toen ik met een acceptatieprobleem tussen katten zat.
Maar of het met dat eten te maken heeft, dat zie ik zo direct niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)