Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
vlindermeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2011 23:59
Contacteer:

Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door vlindermeisje »

Hallo,

Misschien hebben enkelen mijn berichtjes gelezen in een andere topic, maar anders kleine uitleg.

We hebben gisteren een half Noors boskat kitten gekocht via Marktplaats en ze is heel erg mooi en lief.
Ze was gisteren nog wat bang, maar net heeft ze heerlijk gegeten en gespeelt, waar onze 2 honden bij waren en speelde zelfs met de staart van onze Tibetaanse terriër haha :lol:
Ze begint al goed te wennen aan de honden en beetje de katten ook.

Nu las ik dat het misschien verstandig is om een ander maatje/kitten bij Kat te doen, waarmee ze op kan groeien....

Onze roedel ziet er nu zo uit:

In volgorde van halen:
Sheba EK ex poes = 6 jaar alleen maar buiten, is weg gelokt door de buren die alle katten in de buurt voeren. (al menig ruzie om gehad )
Dinky EK ex-kater = 5 jaar altijd binnen, is beetje bang maar erg aanhankelijk, lief
Pluis halve Noorse Boskat ex kater = 5 jaar, binnen en buiten ook echte knuffelkont, maar vind t heerlijk buiten
Tijger EK ex kater = 1 geworden 29 Maart 2011 buiten en binnen kat, wel wat dominant, maar kroelt met alle dieren hier in huis.
Dribbel = vandaag 1 jaar geworden = boomer hondje niet gecastreerd
Paco = van 11 Januari 2011 en dus 6 maanden jong en een rashond, Tibetaanse terriër....onwijs lief en speels en een grote boef haha
Nu dus sinds gisteren Katy, geboren op 15 Mei 2011 en nu dus 8 weken.

Dus het verschil tussen de jongste en 1 na jongste kat is ongeveer 10 maanden....
Tijger is nog erg speels, maar soms ook weer niet en loopt als een galante heer door huis hahaha....:)

Is het verstandig, aangezien we al veel mannen hebben er dan een vrouwtje bij te doen?
Beter van hetzelfde ras of kan een ander ras ook?
En met welke leeftijd kan ik dan beter een kitten nemen ?

Ze deed net een poep en plas achter onze bank, terwijl we haar vanuit de kattenbak hebben laten wennen.
Dat is me eens verteld.
Ze op de kattenbak zetten bij binnenkomst, en dat ze dan vanuit daar eruit klimmen en je huis ontdekken.....is dit goed ? :roll:
Werkte bij me vorige kat wel, Tijger.
De anderen waren al kattenbak zindelijk en deden alles meteen op de bak.

Iemand tips, adviezen, ideeën, opmerkingen ?? :)

Hoop wel op opbouwende opmerkingen en die goed bedoelt zijn :);)
♥ Sheba ♥ Dinky ♥ Pluis ♥ Tijger ♥ Dribbel ♥ Paco ♥ Katy ♥
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten ?

Bericht door Mirjam86 »

Hmm... Hoeveel kattenbakken heb je staan? Misschien is ze geïntimideerd door de geur van je andere poezels? Wij vulden hier in het begin een klein afwasteiltje met grit en zetten die steeds in de buurt bij waar ze aan het spelen waren. Zo waren ze bij hoge nood snel bij de kattenbak.
Maar het lijkt erop dat dit geen hoge nood was, zo in een hoekje. Ik denk dat het met geur te maken heeft.

Een katertje of poesje kan allebei... Dames zijn over het algemeen wat pittiger, maar kittens worden over het algemeen makkelijker in de groep geaccepteerd. Alle rassen kunnen, het is maar net waar je voorkeur ligt! De ideale leeftijd is tussen de 13 en 16 weken. Ik zou je willen adviseren eens bij het asiel te kijken, daar zitten zoveel mooie kittens die compleet met ontworming, ontvlooien en enting mee kunnen.

Mijn dametjes kwamen overigens ook al met 8 en 9,5 weken, maar ze zijn vondelingetjes. Bij Tsuki was mama helemaal niet in beeld en Taiyo moest eigenlijk met 8 weken plaats maken voor een nieuw nestje in het gastgezin, maar dat heb ik weten te rekken tot Tsuki 8 weken was zodat ze samen kunnen komen. Zo lang mogelijk bij mams is eigenlijk het best.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
vlindermeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2011 23:59
Contacteer:

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten ?

Bericht door vlindermeisje »

Hoi :)

Ik heb Sheba en Dinky uit het asiel.
Sheba toen ze 3 was en Dinky als kitten.
Pluis was 3 toen ik hem overnam van die mevrouw.
Tijger hebben we via Marktplaats gekocht als kitten met 8 weken..(wist niet beter)
Dribbel ook via Marktplaats uit Bussum en hij was toen 10 weken.
Paco bij een fokker vandaan met 13 weken uit Den Oever.
En nu Katy met 8 weken van Marktplaats uit Ursem.

Natuurlijk zitten er veel katten in het asiel, daarom heb ik er ook twee vandaan :) Ook om hun een kans te geven !
Maar een raskat zal je niet in het asiel vinden ben ik bang.
Maar we overwegen beide hoor :)
Alleen je moet net een kitten zien die je aanspreekt en waar het mee klikt....en als dat in het asiel is, via marktplaats of bij een fokker....dat weet ik niet.
Het is een gevoel wat je bij het kitten en de eigenaar/asiel moet hebben.
♥ Sheba ♥ Dinky ♥ Pluis ♥ Tijger ♥ Dribbel ♥ Paco ♥ Katy ♥
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten ?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind persoonlijk 10 maanden nog wel kunnen.
Mijn jongens schelen ook 8 maanden en daar merkte je bijna niets van. Maar Cuzco had dan ook wel grooote nood aan een speelkameraadje (reden waarom Luis kwam) en ze spelen dan ook erg veel samen...
Cuzco speelt sindsdien niet meer met speeltjes...

Dus als je jongste kater graag met andere katten speelt, vind ik het wel goed. Nu ja, dat merk je natuurlijk de komende weken al snel. Als ze nergens aansluiting vind en steeds de anderen opzoekt maar niet tot spelen komt, kan je best een tweede kitten overwegen.
Maar als je nu nog op een raskat moet wachten... Dan kan je best even op een site kijken, ik zal hem je pb'n (admin heeft niet graag reclame op het forum aangezien asielkatten hier voorkeur krijgen. ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten ?

Bericht door Seetje1980 »

Hey vlinder!

Wat bedoel je precies met raskat? Een (half) langharige? Of een britse korthaar of zo. Als je voor langharig gaat dan zou je eens op www.dierenasiels.com kunnen kijken, dan zoek kat en anders langharig. Daar staan echt hele mooie asiel poezen op (volwassen en kitten). Daar heb ik ons Penneke ook gevonden. Zag dat ze nu ook een paar langharige kittens hebben zitten (bijv. Boris). Dit is een site en hier staan alle asiels van Nederland en Belgie op. Succes met zoeken/vinden!
Gebruikersavatar
vlindermeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2011 23:59
Contacteer:

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door vlindermeisje »

Bedankt voor de tips !! :)
Alleen heb al 2 asielkatten en dat vind ik genoeg.
Dus ga even op een andere site kijken ;)
Mijn interesses liggen nu bij enkele katten;
Ragdoll, Maine Coon, Britse Langhaar en Noorse Boskat.....
Maar MP staat er ook vol mee, dus keuze zat en die dieren verdienen ook een kans net zoals raskatten :D
♥ Sheba ♥ Dinky ♥ Pluis ♥ Tijger ♥ Dribbel ♥ Paco ♥ Katy ♥
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou toch echt geen kat op MP halen.
Je weet nooit wat je dan haalt, waar hij vandaan komt, wat de achtergrond is en wat de reden is dat hij weggedaan wordt. Enorm vaak kloppen de leeftijden niet en wordt er dan gezegd: als je ze niet meepakt verzuipen we ze, of andere dreigpraat.
Bovendien zijn er erg veel mensen die maar onverantwoord met hun katten omgaan, ze ongeholpen buiten laten, en dan de kittens op marktplaats gooien. Die mensen zijn helemaal niet bezig met goede verzorging van de kat en kittens, laat staan dat ze geënt, ontwormd ontvlooit zijn of goede voeding krijgen.
Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo, maar het is heel moeilijk om het onderscheid te maken.

Los daarvan zou ik de verkoop van katten en vooral kittens op MP niet willen aanmoedigen.
Dan ga ik veeel liever naar een asiel waar de kittens nagekeken zijn, geënt, ontwormd, onvlooid, meestal gechipt en je betaald in totaal minder dan als je al die behandelingen zelf betaald. Zeker als de castratie inbegrepen is.
Bovendien steun je zo een goed initiatief (asiel houden) ipv een slecht (onverantwoord gedrag van mensen) in stand te houden.
Je doet natuurlijk wat je zelf wil, en als je 2 asielkatten voldoende vind, dan is dat je goed recht. Maar ik snap niet goed waarom je een kitten liever van MP zou halen dan uit een asiel. Ik zou om bovengenoemde redenen, net het omgekeerde doen...
Als je een raskat wil (met stamboom dus) is het een heel ander verhaal.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door Catfish »

Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Valerie, en sluit me dan ook volledig bij haar aan.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
NienkeJoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2011 10:47

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door NienkeJoe »

Je hoeft niet per se een maatje bij je kitten te doen hoor. Je kitten vindt wel een maatje in de kolonie die je thuis al hebt.
Het is een beetje een fabel dat een kitten beter opgroeit met een andere kitten erbij. Kittens hebben echter de geweldige gave om een volwassen kat over te halen om 'vriendjes' te zijn. Ze blijven gewoon steeds contact zoeken en laten zo zien dat ze niet eng zijn en niets vervelends van plan zijn.
Zo sluit hij dus vanzelf vriendschap met één of meerdere katten.
Ook kan een kitten een maatje vinden in een hond. Mijn kleine stuiterbal ligt altijd bij de hond te slapen. Ook speelt hij met de hond.
Dus je hoeft niet naar een nieuwe kitten te zoeken om je kitten gelukkig te maken. Bovendien is die Tijger nog erg jong en zeker nog niet geheel volwassen. Die kun je nog als een klein beetje kitten beschouwen, qua boevigheid in elk geval.

Volgens mij zien katten het verschil niet tussen rassen. Ze signaleren dat iets langer haar heeft dan een andere kat. Maar of je nou een EK of een Britse Korthaar erbij zet, dat zal de kat helemaal niets kunnen schelen.

Al mijn kittens (3) hebben een periode gehad waarin ze wel eens onzindelijk waren. Het enige wat ik deed was de kat oppakken en gewoon op de kattenbak zetten. Uiteindelijk ging dit ook weer over. Het zijn van die ongelukjes die wel eens gebeuren. Dan hebben ze het te druk of er is nog teveel spanning. Ze 'vergeten' dan een beetje waar de kattenbak is.
Mijn oplossing was inderdaad een bak extra neerzetten in de ruimte waar het kitten vaak is.
Ik verplaatste de kattenbak echter nooit, want dan kunnen ze hem ook wel eens kwijtraken. (soms zijn katten echt een beetje dom hoor)
Het feit dat ze het achter de bank doet, houdt wel in dat ze beschutting zoekt tijdens de behoefte doen.
Misschien staat je kattenbak nog wel te open, te onbeschut of misschien voor je kitten wel op een 'onveilige' plaats.

Het wennen vanuit de kattenbak heb ik nooit gedaan. De reden daarvoor is, is dat een kitten het eerst veel te druk heeft met onderzoeken en dan zeker niet gaat plassen. Daar heeft het gewoon even geen tijd voor.
Op het moment dat de eerste spanning eraf is en het kitten wat minder druk door huis liep, pakte ik het altijd op en zette het op de kattenbak. Vaak kwam er dan ook wel een dikke plas.
En dan lopen ze vanzelf vanuit de kattenbak weer door huis.
Ik kan me voorstellen dat het ontdekken vanuit een kattenbak handig is, omdat hij de weg dan terug kan vinden. Op zich wel een heel positief en goed idee dus.

Het enige wat ik me afvraag is waarom je geen kitten meer wil nemen uit een asiel. Ook daar zitten soms raskittens. Er zitten ook best veel raskatten in een asiel. Je krijgt volgens mij alleen geen stamboom erbij. Maar dat is verder ook niet zo heel interessant, tenzij je gaat fokken met je kat. Maar ja, dan moet je ze niet uit een asiel halen. Fokken met een asielkat is, voor zover mij bekend (was een aantal jaren geleden wel zo), verboden.
Logisch, want men wil graag de kattenpopulatie wat indammen.
Kittens uit een asiel zijn over het algemeen gezond. Zo niet, dan is dat bekend. Dit geldt ook voor de volwassen katten.
Je weet dus wel wat je krijgt als je bij een asiel een kitten/kat ophaalt. En ze zijn inderdaad, zoals al gezegd is, veel goedkoper.
Waar krijg je tegenwoordig een raszuivere Pers voor €70,-?
Ik vind een kat uit het asiel veel voordelen hebben.

Ik moet eerlijk bekennen dat er in mijn huishouden geen asielkat loopt. Wel zit er bij mijn ouders een asielkat. Die heb ik ooit met de dierenambulance opgehaald. Gevangen in een bloempot met een visnet erover in de brandende zon. Vier weken jong was hij.
Die heb ik dus via het asiel weer mee naar huis genomen. Mijn ouders waren zo gek op hem, dat ze hem graag wilden houden. Zodoende zit Dag dus bij mijn ouders.
Nadeel van deze kater is wel dat hij als wilde kat geboren is. Zijn moeder is wild en zodoende hij dus ook. Hoe klein ze ook bij hun moeder weg gaan en bij mensen terecht komen, ze blijven een wilde tik houden.
Nu is hij 7 jaar oud en begint hij wat op schoot te liggen. Maar berg je maar als meneer een mal vel om heeft. Hij is fel en sterk en zeer hardhandig. Maar hij blijft bijzonder lief.

Nou, ik hoop je hiermee weer wat geholpen te hebben. Voor de rest kan ik alleen maar de antwoorden beamen!
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door Pocahontas »

Je hebt, dacht ik zo, genoeg huisdieren. Wat ik nog niet gelezen heb en toch wel aan de orde is als je uit verschillende omgevingen dieren weghaalt, dat je daarmee ook virussen en schimmels mee binnenhaalt. In eigen omgeving kan dit geen kwaad, maar bij stress (die toch onstaat als je een nieuweling in huis haalt)wil een kat nog wel eens ziek worden. Als er ooit een ziekte uitbreekt (wat natuurlijk niet te hopen is!) heb jij meer werk, dan iemand die minder huisdieren heeft. Ook als een kat nog dominanter gaat worden , omdat hij de nieuweling wil laten weten dat hij de baas is en daardoor gaat sproeien, dan heb je gelijk een probleem.Laat het even zo en maak volgend jaar weer een balans op.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat 2 kittens samen beter is, is echt geen 'fabeltje' hoor. :-)
Er zijn steeds meer catteries en asielen die dat nastreven, en dat is niet voor niets.
Er zijn ook genoeg problemen van volwassen katten waar dan een kitten bij komt en alle katten 'lastig gevallen' worden. Met twee kittens heb je dat probleem niet.

Ikzelf heb zowel 2 als 1 kitten samen gehad, en ik weet het verschil wel. Nooit meer een kitten alleen voor mij! Dat is echt een wereld van verschil.

Tuurlijk vinden ze ook vriendjes bij de oudere katten, maar dat gaat pas echt goed tegen dat ze een jaar zijn. Ervoor komen ze vanalles tekort en hebben ze toch eigenlijk echt wel nood aan een vriendje dat ongeveer op dezelfde golflengte zit. Dat wil zeggen, een kat die niet ouder dan 2 jaar is.


Enne, een kat die gaat sproeien omdat er een kitten bijkomt? :eeh:
Gecastreerde katten beginnen toch niet zomaar te sproeien?
Hoogstens wildplassen, maar dat valt meestal gemakkelijk op te lossen. Je moet gewoon voldoende bakken plaatsen en dan is probleem meestal al van de baan. Tenzij er een medische oorzaak is natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door Adriana »

NienkeJoe schreef:Je hoeft niet per se een maatje bij je kitten te doen hoor. Je kitten vindt wel een maatje in de kolonie die je thuis al hebt.
Het is een beetje een fabel dat een kitten beter opgroeit met een andere kitten erbij.
eerst maar welkom ;-) op het Forum!
kittens tot aan ongeveer een jaar hebben een andere agenda dan jong volwassen en volwassen katten. en het gaat niet om aansluiting maar om een groei- en leerproces. kittens moeten alles nog ontwikkelen, spieren, deel van het skelet, organen, motoriek, sociaal gedrag en dat leren/oefenen ze samen met een leeftijdsgenootje.
dat heeft het uithoudingsvermogen en ook enthousiasme om samen te stoeien, sjezen, jagen, rollebollen en ga maar door. oudere katten zijn die fase te boven en hebben daar maar heel kort trek in en trekken vaak aan hun stutten.
het kitten krijgt dan veel te weinig beweging en 10 minuutjes speeltijd met het baasje is uren te kort.. bovendien worden dan ook niet alle spieren belast.

dus geen fabeltje.. als je het beste met de ontwikkeling van je kitten voor hebt, dan zorg je voor een leeftijdsgenootj/maatje,
dat sloopt elkaar en vraagt ook veel minder om aandacht .. en ze leren van elkaar hoe ver ze kunnen gaan met bijv bijten en klauwen in/uit..
ook wel handig voor het personeel...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NienkeJoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2011 10:47

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door NienkeJoe »

Mijn kater van 4 jaar speelt dus de hele dag met mijn kitten. Dat houdt gewoon niet op. Ze rennen, ravotten, stoeien, bijten en jagen op elkaar.
Het kitten krijgt ook gewoon op zijn donder als hij te hardhandig is.
Ik moet zeggen dat dat dus heel erg goed gaat. Zeker aangezien het kitten nog maar een weekje bij me is.
Maar misschien is deze situatie wel uitzonderlijk hoor.

Wat dat sproeien betreft:
Mijn poes sproeit wel degelijk als ze last heeft van stress. Het is beslist geen wildplassen, maar echt sproeien. Trappelen, trillende staart en een dikke straal urine tegen de muur/deur aan.
Het is een gecastreerde poes. (geen kater, een poes)
Ik heb ook al een tijd een ongecastreerde kater hier rondlopen om huis. Heel irritant. Hij sproeit aan de lopende band tegen mijn huis aan. Mijn poes rent dus aan de binnenkant mee en sproeit aan de binnenkant de boel onder.
Verder sproeide ze toen ze ziek geweest was.
En ze sproeit buiten ook als het weer een tijdje geleden is dat er gesproeid is. Ook na een dikke regenbui gaat madam de tuin weer even rond.
Dus sproeien van stress kan wel degelijk. Hoewel wildplassen vaker voorkomt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, maar stress gaat ook weer over.
En vaak wordt het op stress gegooid, omdat ze niets vinden, terwijl er eigenlijk iets anders aan de hand is. Bij een nieuw kitten komt er ook een nieuwe geur. En dan moet je dus zeker zien dat er voldoende bakken staan.
Vele mensen denken dat een paar bakken genoeg is en dan krijg je verhalen van: het ging altijd goed. Ja, dat kan best, maar nu, door verandering in situatie dus niet meer...
Bak bijzetten, en probleem vaak al opgelost.
Als een buurtkater rondsproeit rond je huis is het natuurlijk wel heel normaal dat ze tegengas geven. Maar dat heeft dan niets meer met een nieuwe kitten te maken. ;-)

Dinie heeft 8 katers en er is ook een kater die tegen haar buitendeur sproeit. Al haar katers natuurlijk tegengas geven. Een bak ervoor, en probleem opgelost. Maar als daar een nieuw kitten in huis komt, zijn er nooit problemen...

Ziekte kunnen ze natuurlijk wel van gaan wildplassen. Dat is ook altijd het eerste wat we zeggen: laat de urine controleren.
Ik heb trouwens ook een poes die kan sproeien, maar ze doet het enkel buiten, en tegen de achterwand van de kattenbak... Ik noem dat gewoon staand plassen ipv gaan zitten. Er zijn wel meer katten die dat doen.

Een oudere kat kan natuurlijk ook een kitten heel leuk vinden, en als je kat heel erg speels is (dwz de helft van de dag erg hyper, net zoals een kitten) dan is dat ook geen probleem. Alleen mindert dat bij de meeste katten wel na 2 jaar fel. En dan krijg je problemen.
Maar zoals bij alles: alle katten zijn anders, en algemene regels kan je nooit opstellen. ;-)
Wat fijn dat het bij jou dan zo goed gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een nieuw kitten bij een nieuw kitten?

Bericht door Adriana »

NienkeJoe schreef: Ik moet zeggen dat dat dus heel erg goed gaat. Zeker aangezien het kitten nog maar een weekje bij me is.
Maar misschien is deze situatie wel uitzonderlijk hoor.
ja, dat is waarsch eerder uitzondering dan regel en je mag daar heel erg blij mee zijn.
de verhalen die op het Forum binnenkomen zijn vrijwel altijd de probleemverhalen en dan gaat het over wildplassen en heel vaak veel te weinig kattenbakken en solokittens, die aanvallen en bijten.. en soms helemaal niet te handhaven zijn..

en heel vaak wordt het opgelost door er een of zelfs een paar bv rechthoekige dweilemmers bij te zetten, soms op iedere verdieping eentje of door een kitten erbij.
en het probleem van de solokittens is niet iets dat op het Forum is uitgevonden.. het probleem wordt breed door kattengedrags-deskundigen onderkend. en daarom beginnen we altijd toch wel met suggereren dat een leeftijdgenootje/maatje erbij voor beide katzels en zeker ook voor het personeel zo veel beter is!
en als er vanaf het begin goeie aansluiting is en ravotten/spelen/'opvoeden' dan is dat prachtig maar de ervaring leert dat een beetje oudere kat van > 2 jaar en vaak jonger, zo'n adhd-kliertje helemaal niet ziet zitten in die wilde buien..
kitten gaat zijn vertier elders zoeken en slopen en bedelen om aandacht enz en dan ontstaan soms ernstige problemen.
en je gelooft het vaak pas als je gezien hebt hoe twee kittens met elkaar optrekken dat het ook anders kan en eigenlijk anders moet.. en dan blijkt het voor het personeel veel rustiger en beter hanteerbaar, want de kittens houden elkaar bezig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie