Kat op een appartement?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Kat op een appartement?

Bericht door Ilone »

Mijn katten "luisteren" best goed naar me ;)
Maar als ik mijn brood neerzet en even terug naar de keuken loop, dan zit er zeker weten een Muka bij, ondanks dat ze wéét dat het niet mag van mij.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jumper

Bericht door jumper »

Zijn er nog vragen of gaat het over en weer met kritiek (positief en erg negatief.) Dat vind ik zelf erg jammer.
Wanneer je een vraag hebt en je krijgt er antwoorden op heb je grote kans dat er antwoorden komen waar je niet mee eens bent. Dat is het risico.
Mijn eerste vraag was ook zo een.
Heb nog kritiek gehad dat ik eigenlijk niet zo moet zeuren over andermans kat omdat mijn kat ook buiten komt. Dat gaat bij mij dan een oor in en ander oor uit omdat ik zelf gevraagt heb om advies. En er zijn mensen die niet zo goed zijn om iets met tekst iets te verwoorden. Dat is nou eenmaal zo. Geen haat of nijd.

zoals ik begrijp gaat het er nu dus om hoe jij je kat het beste kan opvoeden terwijl hij/zij alleen opgroeit.
thuis heb ik ook 1 kat. Dit was mijn eerste kat die ik alleen moest opvoeden. Ik heb het geweten. Ze wilde niet binnen blijven en ben met haar aan het oefenen geweest om aan een tuigje te lopen Dat was met haar echt een drama. Na haar sterilistatie heb ik haar nog 2 weken binnen kunnen houden en toen maar naar buiten gelaten, samen met mij. Ze bleef mooi bij me lopen. Daar heb ik echt geluk mee gehad. Verder nam ik haar mee naar mijn moeder die ook een kat had, deze was 1 jaar ouder. Hier kon ze veel van leren.

Bij een kat gaat het erom wat je kunt doen voor je kat, niet wat je kat voor jou kan doen.
Dicipline is belangrijk, het moet wel bij jezelf passen en bij je kat. Ik zal nooit in het gezicht blazen van Jumper. Wel praat ik duidelijk als het afgelopen moet zijn. Ik schreeuw niet en verhef ook niet mijn stem. Wel heb ik haar meerdere malen bij het nekvel gepakt (niet opgetild) Dit was toen ze me wilde aanvallen (en dat al meerdere malen had gedaan.)

Het opvoeden van een kat is denk ik soms wel eens moeilijker dan een kind. Een kind leert vaak wanneer het "straf" heeft gehad. Een kat doet het zo weer.

Mijn kat klimt vast niet op tafel of aanrecht als ik er ben. maar wanneer ik er niet ben, geen idee.
Ben het onderwerp van dit topic al verloren.
mijn excuses.
Veel succes met opvoeden
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

lientebollemeis schreef: Ik laat helemaal geen etensresten rondslingeren. Maar als ik aan tafel zit, boterham met choco heb gesmeerd en dan even weg ben voor melk te halen of koffie of iets anders ofzo, dan zie ik even niet wat Simba doet.
Persoonlijk zou ik het bord even mee nemen naar de keuken........

Zoals ik eerder aangaf, zal ik alleen in extreme gevallen blazen naar een kat, als ik mijn handen niet vrij heb en met gevaarlijke middelen bezig ben.
Blazen doen katten naar elkaar als ze elkaar eng vinden. Ik wil mijn katten niet de boodschap geven : "ik vind jou eng".

Als ik een beker melk op het aanrecht laat staan en ik kom terug en Rik staat eruit te drinken, dan vind ik dat niet stoute Rik dan vind ik dat domme Dinie.

Mijn advies is relax een beetje en denk niet dat je de kat naar je hand kunt zetten. Pas eerder je eigen gedrag een beetje aan. Is voor jullie beide echt veel ontspannener hoor.
Probeer je een beetje in te lezen in kattengedrag.

Heb je een plafondhoge krabpaal voor hem waar hij zich op uit kan leven?

Ik zou als ik jou was hem jong laten castreren, liefst met 6 maanden. Als je langer wacht gaan de hormonen meespelen en wordt hij nog veel eigenwijzer, dwarser, dominanter.

Is allemaal goed bedoeld advies.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Bericht door lientebollemeis »

Advies dat ik zeker zal opvolgen en waar ik helemaal mee akkoord ben. Ik leer hier echt veel uit van wat ik anders moet aanpakken enz. Bedankt!
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Natuurlijk zet je niet express chocolade ergens neer. Alleen bedoelde ik hetzelfde te zeggen als Dinie ook in haar laatste bericht zegt. Wat mij betreft gaat het hier niet om het trainen / opvoeden van de kat, maar om jezelf. Het is jouw taak om op te letten dat er geen gevaarlijke dingen voor je kat te vinden zijn. En dus niet andersom.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Dat weet ik wel, maar zoals ik al eerder zei vind ik niet dat Simba dan stout is. Het is zoals Dinie zegt van die melk.
Dat van die choco was ook maar één keer. Net als de oven. Is dus eigenlijk hetzelfde als Dinie's voorbeeld. Ik snap niet goed waarom jullie erover doorblijven gaan.
Alles wat ik in dit bericht wou zetten, is eigenlijk al eens gezegd geweest. En ik geef jullie 200% gelijk.
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Je reageert zelf zo defensief door aan te geven dat je nergens hebt gezegd dat je bewust chocolade hebt neergelegd...

Laten we er verder maar over ophouden. Ik ben blij dat je er blijkbaar toch hetzelfde over denkt als wij en je je huis kat-proof maakt i.p.v. je kat huis-proof. :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Wou niet defensief zijn. Het leek alsof er werd gezegd dat ik dat wel had geschreven. Geschreven teksten komen altijd anders over he.
Ben blij dat we het eens zijn en erover kunnen ophalen. Bedankt voor de hulp alleszins. Ik heb er echt heel veel aan gehad!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

even nog over het blazen. vraag me af of we hier niet blazen en blazen door elkaar halen. het blazen wat een kat doet is wel een heel ander blazen als wat ik in het begin wel eens deed bij sjefke. ik heb een kat nog nooit een klein beetje lucht, zonder geluid, in een andere kat zijn snoetje zien blazen. dat gaat meestal toch wel met iets meer geluid en ook een heel andere functie. kan me niet voorstellen dat er iemand is die het katteblaasgeluid nadoet om zijn kat te straffen.
Laatst gewijzigd door nellebel op 12 jul 2011 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Het blazen wat ik doe is ook zonder geluid hoor.
En de katten krijgen heus geen platte oortjes wanneer ik het doe (is zeker wel 1x voor gekomen....) eerder een kop van "jemig, doe je nou weer??? Vervelend vrouw-mens"
Mijn taktiek is toch eigenlijk eerder afleiden. Iets pakken of doen wat ze eigenlijk veel interessanter vinden dan bijv. de ham op m'n meloen.

Maar nogmaals, geef je kat de kans om zich ook verticaal te bewegen in de beperkte ruimte (uiteindelijke rede voor dit topic).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Robbertenfristi41
Kitten

Bericht door Robbertenfristi41 »

Wij hebben 2 katten in appartement. Gaat goed. Met balkon. Mooi weer katten naar buiten. Gaat prima. Wel niks op tafels laten staan... Als je weg bent... Wij werken ook allebei wel ik overdag mijn partner savonds gebeurt wel eens dat katten ongeveer 6 uurtjes alleen zijn, maar nooit langer. Of we moeten eens een dag weg zijn. Gaat altijd wel goed. Al hoe wel wij wel makkelijke katten hebben moet ik zeggen. Heb je al een keuze kunnen maken? Succes er mee....
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Met mooi weer op het balkon? Wel beveiligd mag ik hopen?
Katten weten namelijk zelf niet dat ze niet kunnen vliegen als ze achter vliegjes aan zitten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie