Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

ja, dat is inderdaad ook een goeie.. kittenvoer. en wat heerlijk dat hij rauwe kip eet, vergruizelt maar ach, wat geeft het.. en dat is heel erg goed voor hem, om aan te sterken en op te krabbelen.
alleen met kittenvoer even voorzichtig want daar kan nog wel eens een koemelkprodukt in zitten en dan kun je een allergie of diarree probleem krijgen. maar dat moet bij de ingredientenlijst staan, dus makkelijk te onderscheppen.

en ook fijn voor jou want je bent een hoop griezels kwijt en hebt een goed perspectief. want ik denk dat Jigger langzamerhand wel weer wil en niet meer zo levensmoe is..
:iluvu: en hij vindt je weer aardig :verliefd: en dat is ook nooit weg..! joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

wauw wat een goed nieuws. kom op jigger, nu is het weer aan jou. goed eten hoor
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Anne_Zwarts »

Adriana schreef:er zal de komende tijd behoorlijk wat aan spuitjes vocht (?met smaakje?) in moeten en dat heb je gelukkig zelf in de hand.
Wat dacht je van kattenmelk of kittenmelk? Dat is vocht, zitten allerlei voedingsstoffen in en als het goed is vindt hij het nog lekker ook! Volgens mij heeft bijna elke dierenspeciaalzaak wel speciale melk voor kittens die met de fles opgroeien, moet voor Jigger vast ook goed zijn in zijn huidige toestand denk ik...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door pearlsofpassion »

Van melk krijg je gemakkelijk diarree en kan de darmen beschadigen. Iets wat je dus absoluut niet wil nu. Ook van kattenmelk ik grote hoeveelheden.
Kittenmelk is beter, maar ook niet echt goed hoor (vele kittens worden er kaal van vb) er is gewoon geen beter alternatief bij weesjes.

Bovendien is het geen goed voer voor een kat en al zeker niet eentje die moet opknappen. Die heeft wel wat krachtigers nodig.
Het is een volwassen kat, geen kitten meer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Anne_Zwarts »

Je begrijpt geloof ik niet goed wat ik bedoel.
Ik doelde op het toedienen van vocht, niet van eten, want daarvan heeft hij ook wel meer nodig. Ik quote niet voor niks een stukje van Adriana erbij ;-)

En vocht met een smaakje, dat is melk. Als een kat eenmaal per dag een klein beetje KATTENmelk krijgt (dus geen gewone melk, dat weet ik ook dat ze ervan diarree krijgen, en ook niet een of meerdere pakjes/flesjes per dag geven!), lijkt het mij juist een stimulans om te gaan drinken, en krijgt hij misschien net dat kleine beetje extra vocht binnen dat hij nodig heeft.
En aangezien hij dus nogal verzwakt is, leek mij dus kittenmelk weer net een beetje beter omdat er meer in zit.

Dat was dus de achterliggende gedachte bij mijn post.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

spuitjes vocht wil nog niet zo lukken helaas, :-| meneer werkt niet erg mee en zit nu weer chagerijnig met zn rug naar me toe.. eigenwijs beest!

gisteravond heeft ie wel een beetje gespuugd.. grr al die moeite om het erin te krijgen :( hij was er zelf ook niet zo blij mee.. meestal interesseerde m dat niet zo veel en loopt ie gewoon aan terwijl ie mij aankijkt met een blik van; ruim jij dat even op wil je?

aangezien de DA een onbestemd iets in zn buik voelde, wat volgens hem kon varieneren van een vreemd gevormde nier, een verstopping (ontlasting of haar) tot iets ernstigers.. jigger heeft eerder wel eens haarbalverstoppingen gehad (fijn zo'n propere poetsmien ;))

dus ik heb nu een voedselspuitje met extra water en een beetje CatMalt haarbal-laxeerspul gemaakt... DA stemde er mee in als bleek dat ie last ging krijgen van wat lijkt op ergens een blokkade.

ik maak me toch weer een beetje zorgen.. hij eet of drink nog steeds zelf nauwelijks... dat eten dat krijg ik er op zich wel in, maar dat vocht vind ik moeilijk.. hoe doen jullie dat? Vanmorgen verslikte hij zich omdat ik te enthousiast was :???: dat vind ik dan weer zo zielig enzo argh.
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

zit ineens te denken aan ORS, (Oral Rehydration Solution) wat we in de apotheek adviseren bij diarree, tegen uitdroging... ik heb wel wat gegooled of dat bij katten kan, en dat kan blijkbaar, maar ik wilde graag jullie ervaringen daarmee weten?
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Anne_Zwarts »

Hmm... verstopping is wel iets dat veel van de symptomen wel kan verklaren ja, want dan krijg je er ook niks in en heeft hij ook geen hongergevoel. Daarnaast zal alles wat niet verder kan in het darmstelsel er dus ook weer uit komen ja.
En dat spul dat je noemt ken ik verder niet, dus ook niet bij gebruik op katten. Maar ik denk dat als het werkt bij mensen en er zitten geen stoffen in die niet goed zijn voor de kat, je het vast ook wel bij de kat kunt proberen. Toch raad ik je aan dat eerst met de DA te overleggen dan...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

ORS is een bepaalde verhouding aan suikers en zouten, zoals ie in het lichaam zelf ook aanwezig is. Ik zal morgen eens vragen an de dierenarts, ik ga dan toch langs om Hills voer te kopen..

(bovendien was de DA ook best interessant haha :oops: ;) )
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

k heb ook even meegezocht op ORS en de toepassing voor katzels en kom vrij veel berichten/adviezen tegen
en natuurlijk altijd even overleggen met je favo da, hihi

http://www.petplace.com/cats/anorexia-i ... page2.aspx
en verderop 10 tips om katten (beter) aan het drinken te krijgen;

http://www.sniksnak.com/cathealth/anorexia.html
er zijn kennelijk twee soorten ORS, voor volwassenen en kinderen en hier is sprake in een advies om de kindervariant te gebruiken

en het is altijd heel erg moeilijk om niet in te vullen wat je katzel denkt..
tuurlijk zal ie sommige dingen niet leuk vinden, maar hij heeft even niet zo veel te willen en missch voelt ie zich wel zo rottig dat.. hebben wij ook wel eens last van..
en die verstopping zou ook nog wel eens heel goed mogelijk kunnen zijn en als je het er niet uitgeglibberd krijgt, dan zal je ook nog een klusje voor je da zijn..
en ook niet te lang mee wachten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

ben met de CatMalt weer gestopt, poes heeft gisteren 2x gespuugd, maar niet op een manier waarop ik gehoopt had :( het was geen haarbal, maar het stonk.. eerder naar ontlasting :(

gisteren de hele dag met m buiten gezeten in de tuin hier beneden.. heeft wat voeten in aarde, zon volksverhuzing, en voorbereidingen (alle hoekjes en gaatjes blokkeren) kattebak naar benenden, voer en drinken naar beneden, maar hij vond het wel aardig geloof ik (al zal ie dat nooit laten merken ;))

Zit nu weer met m in de tuin, nog grotere volksverhuising, laptop mee, etc :) hij heeft de vijver al bestudeerd, (drinken ho maar..) en ligt nu in het zand tussen de planten, chagerijnig te kijken ;) deed ie vroeger ook altijd oen ik nog een tuin had :)

Ik moet even wachten op een afspraak, daar moet ik voor thuis zijn.. die verwacht ik elk moment. Dan hop naar de DA.

Opmerkelijk genoeg loopt ie buiten wel als eerst naar zn brokjes toe, en eet er zowaar ook wat van. Ook natvoer heeft ie wat van gegeten (nu de vliegen vooral, dus zal het dalijk maar weer weg halen.)

ik ga nu je links gestuderen!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

je eerste twee zinnen kunnen duiden op een verstopping en is het al gelukt bij je nieuwe da langs te gaan?
stel dat ie een gedeeltelijke verstopping heeft, kan ook touwtje of anders zijn, dan blokkeert dat de doorgang en zou de malaise daar wel eens vandaan kunnen komen.
hoop dat je snel terecht kunt en dat het er, met massage en glibberen, uit te krijgen is. anders wordt het zsm opereren.... duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

klinkt inderdaad als blokkade. had mijn nellie ook (helaas bij haar een tumor)
ben benieuwd wat de DA zegt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
anthroopos
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2011 10:37

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door anthroopos »

Constipatie
oplossing voor constipatie en of chronische verstopping :
bij de apotheek, koop een Fleet 66,6ml, ledig de inhoud, in elk geval de inhoud niet gebruiken want daar zitten stoffen in die giftig zijn voor de kat, het flesje half vullen met lauw water, de canule insmeren met bvb Sensilube, is een intiem vloeibaar glijmiddel te verkrijgen bij het Kruidvat, ook de anus bevochtigen met het glijmiddel, voorzichtig met wobbelende beweging inbrengen in het rectum, lukt vrij goed na wat oefening, langzaam het flacon leegdrukken, nadien buikje/darmpjes van de poes masseren, korte tijd later zal de poes een ontlasting hebben. Ook mag bij het water in het flacon 4 a 8 ml meervoudige onverzadigde vetzuren, zeg maar visolie, gevoegd worden, goed schudden en inbrengen, is te verkrijgen bij de apotheek onder de naam Vivavet, zeer goed voor de darmwerking.

Geen eetlust,
Periactine 4mg, te koop bij de apotheek, 1 half tabletje toedienen, ofwel direct in de mond/keel, ofwel pletten, oplossen in 2ml melk, opzuigen met een spuitje van 2,5ml en via het spuitje inbrengen in de mond

Meloen in kleine stukjes versnipperen, bijna elke kat is er dol op
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door pearlsofpassion »

Ja maar Periactine is gewoon symptoombestrijding. Het zorgt voor de eetlust, maar neemt de oorzaak niet weg.
Als je de oorzaak kent, kan je het gebruiken om een periode de overbruggen, maar gewoon het probleem ermee oplossen zal niet lukken.
Waarschijnlijk bedoel je het wel zo, maar niet iedereen zou het zo interpreteren. ;-)

En toch wel opletten met fruit, voor suikerziekte. Een kat is niet gemaakt op suiker, dus enkel in hele kleine hoeveelheden geven, lijkt me aan te raden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie