Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

ik geloof gelezen te hebben dat infuus alleen binnen ongeveer 24 uur redelijk effectief is bij vergiftigingen/vermoeden van metacam-schade.
Persoonlijk denk ik niet dat alle alarm bellen moeten gaan rinkelen.
Misschien dat andern hierover een andere mening hebben?
stel een kat heeft goeie nierwaardes en krijgt een metacam-opdonder, dan gaat wellicht de helft van de capaciteit verloren.
dat zie je niet in een daaropvolgend bloedonderzoek maar dat deel van de over-capaciteit ben je voor altijd kwijt.

je ziet bij bloedonderzoek nierwaardes pas als drie/kwart is vernield, dat de nierfunctie niet meer optimaal is. en dan is het ook gelijk het hele pakket: medicatie/dieetvoer/controle.

met het ouder worden neemt de nierfunctie doorgaans af, dus zo'n kat gaat veel eerder aan nierfalen lijden dan wanneer hij/zij die opdonder niet gehad had en de reservecapaciteit nog in tact was.

er zijn weinig veterinaire medicijnen voor katten waar wereldwijd een dergelijke discussie over is en waarbij rond de toepassing zoveel gevallen van nierfalen worden gemeld.
en als de nierfunctie al niet optimaal was, dan kan metacam in die situatie redelijk fataal zijn.

je zou er ook nog van uit kunnen gaan dat metacam in alle vormen veilig is voor katten.....
..... maar dan nog zou ik het risico neverdenooit in geen enkel geval nemen, zeker niet waar er zoveel goeie alternatieven zijn.
en missch lijdt een kat dan een beetje meer pijn na een operatie maar dat duurt nooit erg lang en is - vind ik - altijd te verkiezen boven het risico op forse nierschade.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Umimeis »

MarjanR schreef:Hey Umi,

Ik denk door de combi van AB en de metacam dat zijn maagje een beetje van streek is.
Of dat het puur toeval was dat hij heeft overgegeven.
Als ik zo lees hoe Flea reageert en springerig is, dan denk ik dat hij niet persee een reactie heeft van z'n niertjes.
Dat niet zoveel drinken; katten zie je eigenlijk niet zoveel drinken. Misschien let je er nu extra op en zie je het als iets probleematisch.
Niet elke kat heeft een slechte reactie op de Metacam. Als ik me goed herinner zijn er in de testen met veel te veel Metacam (5x de aanbevolen hoeveelheid) 35 van de 2000 katten overleden.

Ik zou et wat in de gaten houden.
Gaat hij slechter eten en meer overgeven zou ik inderdaad even naar de da bellen/gaan.
Dan kan hij iets tegen de misselijkheid geven. En geef dan aan dat je hebt gelezen dat katten nieren KUNNEN reageren op de metacam. Misschien kan een bloedtest uitsluitsel geven, en dan zou met spoelen een hoop bespaard worden.

Persoonlijk denk ik niet dat alle alarm bellen moeten gaan rinkelen.
Misschien dat andern hierover een andere mening hebben?
Misschien was ik inderdaad te veel overbezorgd omdat ik alleeen maar negatieve info had gelezen op internet en in de bijsluiter, dat ik er inderdaad te veel erop lette.
Flea heeft vannacht niet meer overgegeven en ik hoop de komende nacht ook niet.
Ik denk dat hij gewoon inderdaad te veel last had van al die medicijnen.
Het is ook niet niks om 2 soorten medicijnen te gelijk te krijgen. (metacam+AB kuur)
Wel blijf ik hem in de gaten houden.

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Heb Tom de voorgeschreven Novocam niet gegeven, hij reageert prima op zijn kuur en voer (hij heeft blaasgruis, ontsteking) Het lijkt wel een soort mode te worden die zooi voor te schrijven :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Je zou eventueel, wanneer je ziet dat Tom last heeft/pijn heeft, een andere pijnstiller kunnen vragen.
Je da zou in het verweer kunnen gaan omdat het nu eenmaal een goede pijnstiller is, maar houdt je poot stijf zou ik zeggen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Hij heeft een spuit gehad met pijnstilling, dat vond ik genoeg. Ik heb hem nagekeken of hij nog pijn had en dat heeft hij niet. Ik geef hem dus echt die zooi niet!
Hij loopt lekker rond en eet zijn dieetvoer. Ik vind Novocam dan wel een pittig middel.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Als ik het me goed herinner dan is het een langdurende pijnstiller en zou je wellicht pas morgen of overmorgen pas merken dat hij pijn heeft.
Katten helen snel, dus hij zou het niet eens nodig hoeven hebben.
Maar ja, als je het merkt weet je dat er andere pijnstillers zijn.
Géén NSAID, wees daar heel scherp op... Dat heeft namelijk het zelfde effect als gewoon Metacam (wat ook een NSAID is).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Morgen is het al een week geleden dat hij behandeld is en hij knapte zienderogen op zonder pijnstilling. Hij komt zijn AB halen en eet zijn sd blikken. Daar doet mijn prachtige grote man het prima op!
Bedankt voor je tip's

Vroeger werd altijd tolfedine voorgeschreven, is dat ook NSAID? Ben ik dan weer een leek in, maar als ik het niet vertrouw en de kat gaat goed geef ik liever niets en kijk ik goed naar mijn dier.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ja, ik heb het even opgezocht en tolfedine is ook een NSAID.
Ik ga nu niet uitzoeken of het dezelfde effecten heeft als de Metacam, maar als je wilt kan ik dat tegendietijd wel voor je doen ;)

Het enige wat ik weet dat de injecties Metacam veel minder schade aanbrengt dan een injectie en dan opvolgend de suspencie (dat kwam uit de lab-testen)..

Fijn dat Tommie het zo fijn doet op z'n s/d en dat hij goed is opgeknapt :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Wat jij zegt over de injectie en de suspensie was ik al bang voor, dus ik durfde niet. Ben er nu wel blij mee. Het is toch iets met de urinewegen, dus ik ben dan extra voorzichtig. Hij had pijn vanwege de infectie, dan pak ik die liever aan. De injectie werkt inderdaad wel even totdat de kuur aanslaat.
Bedankt voor je moeite, ik vind dit echt verontrustend.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Let wel, er zijn niet veel katten die er negatieve gevolgen hebben van het Metacam gebruik.
Maar in verhouding zijn het uiteindelijk wel meer dan bijvoorbeeld katten die reageren op morfine-achtige pijnstillers.
Daarbij, elk medicijn heeft een negatief effect op de organen in meer of mindere mate.

Bijvoorbeeld een onschuldig paracetamolletje kan iemands (mens) lever flink in de war schoppen.
Terwijl andere mensen er geen enkele last van heeft ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Dat is waar, maar als een kat al iets heeft met de urinewegen en de AB goed aanslaat vind ik het niet nodig een risico te nemen. Kijken naar de kat dus. Heb het wel in huis, maar ik zie het nut er niet van in het te gebruiken.
Trouwens wat jij zegt zei mijn dierenarts ook ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door mittenslief »

ik heb in het verleden eurologist van de huisdierendokter.nl gebruikt voor mijn kat met blaasstenen in combi met highdilusion van RC heeft goed geholpen elke keer als ik echo ging doen waren de stenen kleiner geworden en heeft ook geen blaasonsteking meer gehad sinds ik die pillen gebruikte
omdat het ontstekingsremmend is
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Minousch haar hele gebit is getrokken en ze heeft een nierspoelng gehad en toch de novocam weer als pijnstilling gekregen. Helaas is alles met vakantie waar ik eventueel alternatieven kan bestellen.
Ze zou vijf dagen novocam moeten krigen, omdat ze echt pijn heeft. Ik zie dit echt niet zitten vanwege haar nierproblemen. Iemand ideeen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Boeh! Waarom doet een DA dat?
Het is bij de DA ook duidelijk dat wanneer een kat nierproblemen heeft er geen metacam gegeven mag worden?
(zij hebben ook de EPAR gelezen, wijs hem daarop)
Bel de DA en vraag om een morfine-achtige pijnstiller (misschien krijg je het niet ivm de narcotica wet of zoiets), maar volgens mij had jij een goede relatie met je DA toch?
Hij kent je, dus misschien geeft hij onder de tafel toch een morfineachtige pijnstiller pijn.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

t spul in Marjan's bericht heet Temgesic en houd een lage dosis aan, waarsch lager dan voorgeschreven want het werkt vrij sterk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie