Buurkat soms op visite

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
nelykievit
Kitten

Buurkat soms op visite

Bericht door nelykievit »

Beste kattenliefhebbers,

ik heb katte, een broer en een zus van 3 jaar. nou heeft mijn buurvrouw sinds kort een kitten van 10 weken. maar zij is bijna nooit thuis en ik heel vaak. nu hebben we afgesproken dat ik het kitten overdag een paar uur in huis haal zolang ze op haar werk is. dan is het kitten niet zo alleen.
als ze weer thuis is breng ik het kitten weer terug.

nu is mijn vraag: kunnen katten onthouden dat de buurkat af en toe mag komen en dat ze niet lelijk tegen elkaar hoeven doen...? of moeten ze dan elke keer weer opnieuw kennis maken en rangorde bepalen?

het leukste zou natuurlijk zijn dat ze gewoon telkens bij elkaar kunnen zijn...

wie geeft mij advies?!

nu heb ik het kitten telkens in een aparte kamer waar ik dan zelf ook ben..en mijn eigen katten in de keuken, waar ze meestal zijn. zo kunnen ze ook zelf naar buiten enzo. dus zij leveren niet in..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: buurkat soms op visite

Bericht door pearlsofpassion »

Dan zal je eerst een introductie moeten doen zoals je normaal zou doen als het jouw kat was.
En daarna zullen ze elkaar waarschijnlijk wel gewoon herkennen. Al valt dat ook niet te voorspellen.

Probeer eens hoe je katten erop reageren. Als ze echt heel moeilijk gaan doen, wordt dit lastig zonder de kitten een weekje of zo in huis te nemen.
Dat zou het snelste werken...
De kitten zal het vast prachtig vinden, en ik vind het een super initiatief! Maar het hangt ervanaf hoe sociaal jouw katten zijn. En als ze al drie jaar geen vreemde kat ontmoet hebben, zal dat misschien niet zonder slag of stoot zijn. Ik zou zeggen: probeer het eens. De kans dat ze de kitten iets doen is quasi nihil. Ze zullen eerder blazen en zelf weglopen.
En lees eerst eens over kattengedrag en lichaamstaal zodat je de ontwikkelingen juist kan inschatten. Vele mensen schrikken als een grote kat de kleine gaat meppen en grijpen in, terwijl dat juist het gedrag is dat je wil! (speelgedrag).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Re: Buurkat soms op visite

Bericht door Adriana »

ik vrees dat er weinig aansluiting is tussen twee katten van al drie jaar en een kitten van 10 weken. die hebben totaal andere gewoontes en behoeftes.
bovendien zijn de katten van drie aan elkaar gewend en die zullen automatisch met elkaar optrekken.
het enige dat ik echt kan bedenken is een maatje in dezelfde leeftijd, dat is voor de ontwikkeling stukken beter.
Plaats reactie