Kitten Luna bij kater van 15

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
marlie
Huiskat
Huiskat

Kitten Luna bij kater van 15

Bericht door marlie »

Hallo allemaal.
Ik heb al veel gelezen,maar toch wil ik deze vraag nog stellen,
Wij hebben een kater van 15 Charly.Tot 2 jaar terug leefde hij samen met zijn zusje,helaas moesten we haar in laten slapen na een aantal heftige aanvallen van epelepsie..of een hersenbloeding.Dat was niet helemaal duidelijk.
In ieder geval hebben we sinds agfelopen dinsdag een kittenpoes erbij.
Ze hebben elkaar al meteen de eerste dag ontmoet en Charly was er niet van gedient..Hij sloeg haar meteen..we hebben toen Charly in de gang en boven gehouden en Lunabeneden.
Luna was al snel gewend..Charly bleef de eerste 2 dagen op zolder.
Hij was ook erg boos op mij,nadat hij Luna tegen kwam en haar weer een mep verkocht..gaf ik hem een tik..en hij mij!!
dat is gelukkig over,maar sinds gister komt hij weer in de huiskamer en af en toe op schoot..Maar hij blijft uithalen naar Luna als ze te dichtbij komt,,en grommen..

Is het terecht als ik hoop houd???
Charly is altijd een hele lieve kater voor iedereen..vooral ons en kinderen.Maar nog niet voor Luna..Dus ik vind het best heel naar om te zien dat hij zo lelijk doet tegen haar..
Hoe ga ik er mee om?? Laat ik hem gewoon gaan??? Of corrigeer ik Charly als hij gromt en blaast???

dat vind ik moeilijk..Ik hoop zo dat het goed komt,,ik hou heeel veel van Charly..maar ook al van Luna..Heerlijk weer zo'n kleintje..lekker speels enz..

Liefs Marlie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kitten Luna bij Kater van 15

Bericht door castratenkoor »

De kat een tik geven omdat hij lelijk doet tegen het kitten is absoluut onverstandig.

Over het algemeen komen zulke dingen uiteindelijk wel goed met introductie.
Ik zou alleen ingrijpen als het echt uit de hand zou lopen en hij het kitten grijpt.
Een tik is echt niet erg, hij mag best laten zien dat hij de baas is.
Door hem daarvoor te straffen hou je de introductie juist tegen want je ondermijnt zijn gezag.
Geef hem in plaats daarvan juist extra aandacht en liefde is mijn advies.

Leid ze allebei af door met ze te sprelen.
Eventueel apart zetten als je weg gaat, voor de zekerheid zolang het nog niet goed gaat.

Wat ook wel een idee is wat valeriaan druppelen op een kussentje of knuffelbeest.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
KittyG
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten Luna bij kater van 15

Bericht door KittyG »

Denk je eens in: je bent een kat en hebt al 2 jaar het rijk alleen en dan komt er ineens zo'n klein "mormel" bij... Katten zijn teritorium dieren, dus het is logisch dat de kat niet direct gediend is van een nieuwe huisgenoot.

Wij hebben vorig jaar een kitten erbij gekregen; we hadden al 3 katten en die introductie verliep eigenlijk vrij soepel. Niet dat het gelijk pais&vree was, maar de katten zijn al gewend om met meerdere in huis te leven, dus ik heb het vermoeden dat dit wel mee heeft geholpen. Onze oudste kat (toen 16) heeft eigenlijk geen problemen veroorzaakt. Als de kitten hem lastig viel, dan kreeg ze gewoon een mep. Dat moet je dus gewoon toelaten, ook in de kattenwereld wordt hiarchie "uitgevochten". Ik zie dat bij onze katten ook: de nestor krijgt de meeste respect en de rest moet soms z'n best doen om de beste plek. Dan wordt er wel eens wat geblazen&gegromd, maar zo lang het bloed niet in de rondte spuit, moet je dat laten begaan.

Als je toch ingrijpt: nooit gaan slaan, maar simpelweg in je handen klappen en roepen dat het klaar is.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Toen onze Patiaan 6 was kwam Guusje erbij, een kitten. Patiani was er ook niet erg van gecharmeerd, was zelfs bang. Toen hij op het balkon zat en ik Guusje op de vensterbank zette bleek hij toch geinteresseerd, hij kwam kijken. Op internet las ik dat katten elkaar pas kunnen leren kennen en accepteren als ze aan zowel elkaars achtertse als aan elkaars neusje gesnuffeld hebben. Het laten snuffelen aan de achterkant heb ik toen geforceerd: Guusje onder Patiaans neus geduwd. Toen kreeg hij echt interesse en volgde haar door het huis. Na 2 dagen waren ze elkaars beste maatjes. Ik zou Luna's achterste dus eens bij charly onder zijn neus houden en kijken wat er dan gebeurt. en verder hem laten merken dat hij de liefste/leukste/mooiste blijft, ookal is de verleiding natuurljk erg groot veel aandacht te geven aan de kleine, maar dat zou ik toch in het bijzijn van Charly op een iets lager pitje zetten. Ik wens je veel succes!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
marlie
Huiskat
Huiskat

Bericht door marlie »

Dat van de achterste voor Charly zijn neus houden had ik al gedaan..grappig,dat had ik wel eens gelezen..dat had ik de tweede dag gedaan.Maar Charly heeft niet echt geroken,zoals een kat dat normaal wel zou doen,inmiddels lag Luna net in mijn knieholte te slapen en kwam Charly op mijn schoot liggen,ineens had hij luna in de gaten en gromde en blies wat,maar na een paar minuten ging dat over..En dat Charly er in het begin niet van gedient was,,ja dat snapte ik wel.Maar dat hij zo lelijk zou doen,dat had ik niet verwacht,,,stom he?? Het is zo een lekkere sukkel..dat ik er wel een beetje van schrok dat hij zo lelijk kon doen.
Ik ga er nu ook verder niet zo op in als hij weer lelijk doet tegen haar,tenzij t uit de hand zou lopen,maar hij laat t gelukkig bij een tik uitdelen en grommen.

t ging er mij meer om hoe te doen als hij haar een tik gaf,,liet ik m dat doen?? of deed ik er wat aan??
Maar het is me al duidelijk gewoon de boel de boel te laten en ik zie t wel..ik zal alleen ingrijpen als t echt misloopt.
Ik ( we) geven Charly zeker extra aan dacht of evenveel als ze beide bij ons liggen,t gaat al beter..
In ieder geval bedankt beide voor de reacties...
Jullie horen t nog wel..haha..
Gr marlie
mama van 3
Kitten

Bericht door mama van 3 »

Ik wil je niet erg ontmoedigen, maar wij hebben Hero 2 jaar geleden bij onze Hope van toen 10 jaar gezet. Geen succes en nu 2 jaar later tollereerd ze hem nog niet. Grommen als hij in de buurt komt en met regelmaat loopt Hero te knipogen omdat ie een tik heeft gehad. Ze kunnen wel samen op de bank slapen maar zodra Hope wakker wordt en naar Hero kijkt is het mis. Hero blijft haar opzoeken en wil ook graag spelen. Hope is al wat ouder en daar echt niet van gedient. We gaan nu morgen onze Hummel van 10 weken halen in de hoop dat de rust hier weer terug keert, een vriendje voor Hero om te spelen zodat Hope haar rust krijgt. Toen we Hero kregen moest hij het wel met Hope stellen en bleef haar dus opzoeken. Ik hoop dat die kleine niet zo eigenwijs is en zodra hij een tik gehad heeft Hope met rust zal laten. Uiteindelijk heeft hij haar niet nodig om te spelen, hij heeft Hero.
Ik ben heel benieuwd hoe Hero gaat reageren...Van Hope weten we wel dat dat geen maatjes zullen worden, maar ik weet inmiddels hoe ik met hen om moet gaan.
Ik corrigeer Hope vaak door haar naam te roepen als ze lelijk doet naar Hero en dat lijkt indruk te maken, en ook Hero krijgt op zijn falie als hij achter Hope aangaat.
Ben benieuwd morgen, we zullen zien...
marlie
Huiskat
Huiskat

Bericht door marlie »

Nou s6 dan...Inmiddels gaat t hier wel wat beter,Charly komt met regelmaat op schoot..En weet ik dat het fout is om Charly een tik te geven als hij lelijk doet.ff in de handen klappen is voldoende.Hij komt steeds vaker in de kamer en zoekt Luna niet op..maar Luna gaat natuurlijk wel ff naar Charly.Ze krijgt dan wel even een grom maar dan gaat ze al snel uit de weg.Ze leert het wel.
ik ben heel erg benieuwd hoe t bij jullie verloopt..mischien is Hero ook al te lang "alleen"voor nog een kitten.Volgens de dierenarts moet t bij ons goed komen..als we Charly maar laten gaan..Hij is de baas.
Tuurlijk moet t niet uit de hand lopen,maar zover in het nog niet gekomen..

S6 en hou ons op de hoogte..
gr marlie
mama van 3
Kitten

Bericht door mama van 3 »

nou vanaf gister dus weer een ukkie erbij. Geweldig!!! De kennismaking verliep boven verwachting goed. Hope blies een paar keer en Hero vond het wat spannend en sprong steeds een stapje naar achter. Vandaag lopen ze de hele dag met zijn 3e door het huis en er zijn geen tikken uitgedeeld. Het is echt leuk om te zien. Hummel en Hero delen zelfs al een zitzak samen
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Kan best wel goed komen hoor! Sjimmie was 16 toen Puk erbij kwam. Sjimmie was ook verre van blij met de komst van het mormel. Maar gek genoeg na verloop van tijd bleek hij toch op een bepaalde manier wel dol op haar te zijn, iets wat hij op Simba nooit was, die hij altijd gehaat heeft zelfs. En nu hij 21 is wil hij altijd nog wel graag dicht bij Puk liggen. Af en toe moet hij haar wel op de plaats zetten als ze te wild met hem is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
marlie
Huiskat
Huiskat

Bericht door marlie »

Hallo allemaal..
het is nog steeds niet geweldig hier...althans,ze liggen nog niet samen op een plekje ofzo.
Charly blaast af en toe en deelt nog wel een tik uit,maar Luna laat m dan ook wel schrikken..Springt vanaf de bank net naast m op de grond enz...ja dat vind Charly niet oke..
Ze hebben al wel eens neus tegen neus gestaan en de ene keer gaat dat best,,zonder blazen en de andere keer niet..ach ja,ik moet het tijd geven..
Leuk om te horen dat het met hummel wel goed gaat met de andere katten hero enz...
Veel plezier ervan..

gr marlie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Luna wil natuurlijk spelen. Dat is wel normaal.
Pas maar op dat ze niet ongelukkig wordt als Charly blijft weigeren met haar te spelen. Kittens moeten nu eenmaal kunnen spelen.
Als Charly echt niet bijdraait kan je er beter een speelkameraadje voor Luna bij halen. Dan zijn de problemen zo van de baan. Echt waar! Anders heb je kans dat Luna ook een probleemkat wordt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
marlie
Huiskat
Huiskat

Bericht door marlie »

och..ze speelt zat hoor...ze kan zich goed vermaken...ook in haar eentje...
Mijn dochter is gek op haar..dat zit wel goed... t zal geen probleem kat worden..

Maar nog een kleine erbij,,nee,,echt niet voorlopig genoeg zo...haha
gr marlie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het gaat niet om de eventuele verveling, maar om het sociale contact met soortgenoten.

Je ziet natuurlijk maar zelf, maar mijn Cuzco werd op 10 maand echt depressief omdat Kleintje nooit met hem wou spelen en nu nog weet hij soms niet helemaal hoe hij met andere katten om moet gaan. Ookal is hij dus niet echt 'alleen' opgegroeid. Hij heeft gewoon niet de normale, liefdevolle sociale omgang gehad als kitten.
Bij kittens tussen 9 en 14 weken is dat super belangrijk....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie