Hier het zoveelste topic over het wel/niet nemen van een 2e kat, en ik heb het topic "Kat/kitten erbij" al een paar keer geraadpleegd, maar imo ligt dit iets gecompliceerder..
Zie evt. mijn fotoalbum voor een stukje herkomst/geschiedenis van onze Lynn: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=20741
Ze werd bij haar opvanggezin bestempeld als ''solopoes'' omdat ze zich binnenshuis terug trok terwijl alle andere katten daar altijd buiten waren. Wij wilden in eerste instantie ook maar 1 kat, die ook nog eens een binnenkat was met een rustig karakter. Dus we waren heel blij toen we haar gevonden hadden, Lynn was precies de lieve rustige poes die we zochten en het is nog steeds a match made in heaven

Maar ik krijg steeds meer het idee dat ze eenzaam is, of in ieder geval gelukkiger zou kunnen zijn met een vriendje/vriendinnetje erbij. Ze slaapt veel en loopt af en toe wat rond, maar verder speelt ze niet (hoe vaak we het ook proberen te stimuleren, we hebben echt alles al geprobeerd) en doet ze weinig meer dan slapen/liggen. Ze komt wel regelmatig naar ons toe voor een knuffel en die krijgt ze ook in overvloed, maar we kunnen natuurlijk nooit een soortgenoot vervangen. Ze mag sinds kort wel op het balkon en daar geniet ze zichtbaar van, ik vind het ook prettig dat ze op die manier wat meer ''geprikkeld'' wordt en niet alleen maar binnen zit.
Ik twijfel heel erg of het wel een goed idee is om er nog een kat bij te nemen. Ja, ze trok zich terug van de andere katten in het opvanggezin, maar dat kan aan zoveel dingen liggen... Ze werd gevonden als zwerfkat met kittens (waarschijnlijk bang/weinig vertrouwen nog in vreemde katten) en was pas een week geleden gesteriliseerd toen we naar haar kwamen kijken. Bovendien waren haar 4 kittens al een paar weken daarvoor geadopteerd door andere mensen. Volgens het opvanggezin kon ze wel goed met de andere katten omgaan als die naar binnen kwamen, niet blazen/vechten/etc, ze ging gewoon haar eigen gang en tolereerde de andere katten (een stuk of 8) en vice versa. Maar sinds we haar een jaar geleden hebben geadopteerd heeft ze geen andere soortgenoot meer gezien.
Ik heb ook al veel topics gelezen over de introductie van een nieuwe kat, dus als het zover komt (waar ik stiekem wel op hoop) ben ik in ieder geval al op de hoogte. Ik weet ook de vele voordelen van een 2e kat en heb mijn vriend daarmee gebombardeerd

Verder zijn er (volgens mij) geen typische indicaties dat ze eenzaam is (zoals slopen uit verveling, etc.), behalve dat ze erg rustig is (gewoon karakter denk ik), veel slaapt en verder weinig doet. Ze is wel een kat die gauw gestrest is, maar zich goed en snel kan aanpassen aan nieuwe situaties. Maar ik ben bang dat ik haar alleen maar stress bezorg en haar haar eigen ruimte afneem door een 2e kat te nemen.. en ik lees zoveel verhalen waarbij het helemaal misgaat

Ik weet hoe langer je wacht des te moeilijker het wordt om een goede match te vinden met een andere kat, dus vandaar dit topic.. ik wil graag weten wat jullie ervan denken

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven, want ik kom er zelf echt niet uit wat het beste is voor haar. Dat is voor mij ook het allerbelangrijkste, ook al wil ik het zelf nog zo graag

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Flo