Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door ayla »

en daar ben ik ook weer eens met een vraag.

binnenkort mag Garfield weer over op ander voer dan blaasgruis vermijdend.
Nu hoor ik positieve verhalen over sanabelle, Almo en Orijnen. Ik wil iets gaan voeren wat ook helpt tegen blaasproblemen, zag dat sanabelle daar speciaal voer voor heeft maar ben benieuwd naar jullie ervaringen over deze verschillende soorten voer of dat jullie nog een ander merk aanraden. Ik wil me er alvast goed in verdiepen en dan proefzakjes gaan bestellen zodat ik zeker weet dat ze het eten, Garfield is een lastige eter ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Ik voer sinds kort Sanabelle Urinary. Tot nu toe doen ze het er allemaal goed op.
Bram zelfs beter dan met Orijen. En ze zijn er dol op.
Porta 21 Grainfree vonden ze niet lekker en er werd veel gekotst.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Sanabelle urinary heeft het laagste eiwitgehalte (26 %) en is het lichtst verteerbaar, goeie brede samenstelling en vrij grote niervormige brokjes. krijgen ze hier als snoepje en ik ben daar heel royaal mee.. je zou het kunnen combineren met een andere Sanabelle soort maar je kunt het ook gewoon 100% geven
Almo holistic hebben we hier ook goeie ervaringen mee (30% eiwit), goeie brede samenstelling met veel belangrijke stofjes en katten vallen er heel langzaam op af..
Orijen heeft ook brede samenstelling maar ik vind voor hier het eiwitgehalte veel te hoog..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door ayla »

Dank dames voor de tips! De sanabelle urinairy spreekt me erg aan. Vooral jouw tip Adriana om eventueel te mengen! Ik ga een klein zakje bestellen en kijken of ze het lusten!

Wellicht ook nog keer goed naar almo kijken, heb me daar nog niet goed genoeg in verdiept.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Almo holistic is technisch prima voer, brede samenstelling en goed en licht verteerbaar. de ervaring hier en bv bij prins Tommie is dat ze er veel minder van eten, hier worden ze er rustiger van, het slankt af (veel vezels) en Rob prijst Tommie's drollies.
de koolhydraten/zetmeel wordt erg goed en gelijkmatig verteerd en de eiwitten zijn lichtverteerbaar. hier blijven er wel eens brokjes tussen het gebit van Enzo zitten maar dat ligt aan de bouw van zijn gebit (plaatselijk dubbele kiezen) en hij komt tegenwoordig onmiddellijk naar me toe om hulp te vragen.
eend was hier niet favo, zalm en gevogelte gaan erin als koek. de kittenbroks zijn achterlijk klein, maar toen dacht ik nog dat ik voor kittens de speciale kittenvariant moest kopen..
bengels hebben ze nooit gegeten, Enzo krijgt ze af en toe als snoepje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

@ Adriana: de Pro-Plan Light brokjes vallen goed in de smaak bij Simba.
De voerautomaat is onderweg en wordt dinsdag geleverd.

Simba krijgt nu 's ochtends 45 gram Whiskas vlees. De Whiskas wordt later vervangen door iets anders (moet nog even kijken wat er in de smaak valt bij meneer). Daarnaast krijgt hij nog 40 gram Pro-Plan Light brokjes. Als de voerautomaat binnen is doe ik er 40 gram in en kan ik ze in porties over de dag "verdelen".

:-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

missch in je achterhoofd houden dat Pro Plan light 38% eiwit bevat, dat is bijna zo hoog als Orijen en dat dit een behoorlijke belasting voor kattennieren is. http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... dult/28159

ik denk dat Almo holistic met 30% eiwit ongeveer net zo duur is, dat heeft een erg brede samenstelling, wat minder toegevoegde chemische vits en wat meer kruiden etc katten vallen er gestaag van af en eten er minder van..
missch een keer een proefzakje mee laten komen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Hebben ze daar ook een Light versie van? :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou een voer zoeken met erg weinig koolhydraten. Dat zorgt ervoor dat er een gevoel van onverzadigheid optreed en dus meer gegeten wordt. De hoge bloedsuiker zorgt er ook voor dat alles sneller als vet wordt opgeslagen en niets afgebroken.
Voeders met weinig koolhydraten geven een voldaner gevoel met minder voedsel in te nemen en laten ruimte om het vet af te breken (insuline lager).

In die Pro Plan zit nog erg veel graan waar koolhydraten in zitten, en de eiwitten lijken me veel van plantaardige (en graan, niet gezond!) oorsprong aangezien er maar zo'n 20% dierlijk materiaal in zit.

Hier vielen ze net af van een vetter voer omdat er gewoon maar een derde van gegeten werd, zelfs al werd het niet meer afgewogen (wat ik ervoor wel deed). Maar ik kan me voorstellen dat dat kan verschillen per kat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

xAnnikax schreef:Hebben ze daar ook een Light versie van? :-)
Almo holistic is graanvrij en het vetgehalte is matig.
de stofwisseling van iedere kat reageert verschillend op voer, we kunnen vanuit hier dus nooit voorspellen hoe je katzel het erop doet.
van Almo weet ik dat katten ervan afvallen en als je naar de ingrediënten en analyse en bv ballast kijkt, dan zou je Almo light kunnen noemen. en je doet er ook nog langer mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Dat ga ik eens overwegen. Bedankt! :-)
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door KoosjeCato »

Ik heb twee kittens van ongeveer 3,5 maand en beiden wegen ze om en nabij de 2,2 kg. Ze eten nu RC kitten 36, met zakjes van hetzelfde merk en af en toe krijgen ze een beetje melk voor de lekker. (kattenmelk van whiskas of eigen merk).
Maar ik weet het niet, ik wil ze niet hun hele leven RC voeren, gevoelsmatig. Dus ik ben een beetje aan het testen wat ze lekker vinden en wat niet. Op zich vonden ze Applaws kitten lekker, alleen Kato had daar een slechte reactie op (stom ik had ze ook melk gegeven, dus samen met nieuw voer is dat natuurlijk vragen om problemen, niet bij nagedacht) en de ontlasting van de fret werd er ook zacht van. (die krijgt normaal Hill's kitten, waar ze het erg goed op doet, op aanraden van de frettenkliniek) Applaws is niet onderzocht voor fretjes, maar omdat het een hoog vleesgehalte heeft, kon ik het eens wagen. Ben er niet kapot van.
Daarnet heb ik ze echter een blikje Almo nature gegeven, de kittenvariant met tonijn en jeetje, daar vielen ze behoorlijk op aan! Het ziet er ook gewoon uit als tonijn en ruikt fris. Kortom: ik vind dat wel een fijn natvoer. Jammer is alleen wel dat er maar 2 kittenvarianten zijn. Hoe nauw luistert het geven van kittenvarianten?
En heeft iemand ervaring met Almo Nature, de kittenvariant of kan ik ook eens de volwassen variant proberen?
Ik heb ook nog een bijna volle zak Orijen staan, had gehoopt dat fretlief dat zou eten, maar helaas. De kat van mn moeder eet het matig en de kittens lusten het ook niet zo. Eerlijk gezegd geef ik ze wel een beetje gelijk, de brok ziet er erg erg erg droog uit.

Door de vele bomen zie ik nu het bos niet meer zo, de meningen lopen zo uiteen en iedereen vind een ander voer fijn. Ik wil de kittens gewoon een heerlijk leventje bieden met goed voer en later niet met een suikerkat of een kat met nierproblemen zitten. :( Het zijn binnenkatten trouwens en hebben heel erg veel energie. Het voer staat gewoon de hele dag tot hun beschikking, ze eten behoorlijk, maar zijn ook wel redelijk aan de grote kant voor kittens.

En misschien een hele stomme en rare vraag, maar bij fretten kun je aan de ontlasting zien of ze lekker in hun vel zitten, gezond zijn en goed voer krijgen. Het hoort een bepaalde vorm en kleur etc te hebben, ik neem aan dat dit bij katten ook zo is. Het zijn echter mijn eerste katten, dus eerlijk, heb ik geen idee hoe een goede kattendrol eruit ziet. :oops:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Een gezonde kattendrol is een bruine sigaar zeg maar.

Ikzelf voer Sanabelle Urinary.
Je kunt de katetn het beste voer voor volwassen katten geven vanaf dat ze gecastreerd zijn (liefst met 6 maanden)
Sanabelle heeft ook normaal brok voor volwassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Almo holistic heeft een goede pers op het Forum, zoek maar eens via de zoekfunctie. een aantal zeer tevreden gebruikers, mooie drollen, graanvrij, redelijk eiwitgehalte en brede samenstelling.
hier aten de bengels met 4 maanden de adult Almo holistic gevogelte, kalkoen en nog liever kip en zeker geen eend. liever dan de kittenvariant en zo veel maakt het niet uit.
ze eten er minder van, ontlasting ruik je bijna niet en zitten goed in hun vel. ze krijgen als snoepje Sanabelle urinary, preventief tegen blaasgruis. ook zeer brede samenstelling, matig eiwit en goed grote brokjes om te kauwen.
en ze krijgen nog steeds een beetje RC kitten 36, met name om de toegevoegde l-lysine en heel opmerkelijk, hebben sindsdien een zeer frisse adem!
en de eiwitten lijken me veel van plantaardige (en graan, niet gezond!) oorsprong aangezien er maar zo'n 20% dierlijk materiaal in zit.
plantaardige eiwitten zijn niet ongezond en altijd gesplitst . dus van graan heb je dan de eiwitten in het voer zitten en niet het zetmeel.
in veel goeie kwaliteit voeders zit ook een gedeelte plantaardig eiwit, in nierdieetvoeders zit veel plantaardig eiwit omdat het als eiwit goed voedsel is en de nieren geweldig ontziet.
die rare hoge eiwitgehaltes in sommige brokken zijn een aanslag op de nierfunctie en zeker af te raden bij katten van > 10 jr. hier krijgen ook de bengels geen brokjes met > 30% eiwit en ze zakken allesbehalve door hun hoeven, ik bedoel ze breken hier af en toe de tent bijna af....!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Anne_Zwarts »

Mijn katten krijgen van mij deze van Techni-Cal van mij. Romy krijgt alleen deze en ik voer Duffy bij met het kitten-voer van hetzelfde merk. Voor zover ik nu weet is Dobey de enige die het verkoopt. Ik moet zeggen dat het ze het er goed op doen, en ik ben er erg tevreden mee. Die twee beestjes zijn hélemaal gek erop ook. Enige waar ze nog dieper in graven is RC, maar die vind ik gewoon te duur om altijd te halen. Had er eens een actie van, 3 voor de prijs van 2, en was toen evenveel kwijt als voor deze normale prijs voor 3 zakken.

Mijn katten zien er nu gezond uit, de bak stinkt alleen als hun drolletjes nog warm zijn zeg maar, en vervolgens ook bijna niet meer. Hun urine is eigenlijk het enige nog wat ik ruiken kan na een tijdje als ik er met mijn neus bovenop zit.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Plaats reactie