Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Maar je zegt toch dat ze met de katten van de buren overeen komt?
Dat is het cruciale punt dat we moesten weten, of ze al ervaringen had met andere katten.

Als ze 5 jaar alleen had geleefd, moest je daar inderdaad echt geen andere kat bij plaatsen. Maar je geeft zelf aan dat ze geen of weinig ruzie maakt met de katten van de buren. Dat is echt wel een sterk teken dat ze goed met andere katten omkan.
Er zijn zelfs heel wat katten die ruzie maken met de buurtkatten maar wel vriendjes in huis hebben. En jouw kat doet zelfs dat niet, dus ik zie echt geen problemen ivm ruzie's in huis of zo.
Er zijn wel meer mensen die zich zorgen maken dat hun kat geen andere katten zou aanvaarden in huis, maar als je het goed aanpakt kan elke kat die met katten omkan, er ook mee in huis om. ;-)
Je hebt ook solo-diva's die geen andere katten verdragen, maar dat is dan echt niet verdragen. Niet in huis, maar zeker niet buiten!
Als je verhaal klopt, is jouw kat niet zo'n solo-diva, en dan zie ik echt geen reden dat dat een probleem zou geven.

Dat het een pittig beestje is, wil ik helemaal geloven, zeker als ze graag een vriendje wil, maar alleen woont.
Ik denk echter niet dat ze aandacht gaat moeten delen. Of ga je haar minder aandacht geven als er een tweede kat is?
Ik doe dat hier alleszins niet...
Bovendien heeft ze dan minder aandacht nodig (echt nodig) omdat ze haar vriendje heeft voor gezelschap. Dat wil echt niet zeggen dat ze jou niet meer nodig zal hebben of minder van je knuffels genieten, absoluut niet, ze zal dat nog even leuk vinden als ervoor. Maar ze zal niet meer zo totaal afhankelijk van je zijn.
En dat is wel fijn.
Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat jongvolwassen katten wel eens zichzelf durven wegcijferen voor het vriendje naar jou toe, maar dat is steeds van overgaande aard. En ik heb het ook nog niet gelezen bij volwassen katten, maar ik kan niet garanderen dat dat niet kan voorvallen. Als ze dat doet is het wel een teken dat ze heel erg blij is met haar vriendje en hem de ruimte geeft.

Het is wel verstandig van niet zomaar een nieuwe kat in het midden van de kamer te plaatsen en that's it. Dat zou wel eens vonken kunnen geven. Bij kittens is dat geen probleem, volwassen katten reageren net ietsje anders.
Maar als je de introductie rustig aanpakt, eerst een kamertje apart voor de nieuweling inricht en stillaan kennis laat maken (eerst via geur uitwisselen). Dan zie ik echt niet in dat er problemen zouden komen.
Als je de eerste keer ook fysisch contact toelaat, kan je de nieuwe best even in een reismand binnenbrengen en haar laten ruiken. Zo maak je duidelijk dat jij hem hebt goedgekeurd en het geen indringer is.
Maar zoals gezegd: als ze buiten al vriendjes maakt, zie ik binnen niet veel problemen als je haar eerst de kans geeft aan zijn geur te wennen, en zich er comfortabel onder te gaan voelen. Als de geur vertrouwd is, zou ze niet erg veel drukte moeten maken rond hemzelf.
En waarschijnlijk is ze zo blij met een vriendje, dat ze vergeet dat het eigenlijk alleen haar eigen huis is. ;-)

Let wel op dat je een kat kiest die jonger is dan zijzelf en eentje die heel erg sociaal is met andere katten. Dit om problemen van zijn kant te beperken. Geslacht maakt niet uit (tenzij je weet dat zijzelf een voorkeur heeft...)
Er zijn ook altijd mensen die een tweede kat nemen voor hun eenzame kat, en de tweede blijkt niet zo op te zijn met andere katten.... Dat is natuurlijk wel een probleem dat vermeden had kunnen worden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

ik dacht dat buitenshuis het makkelijker is voor katten om overeen te komen, minder territoriaal als in huis. Maar goed, ben daar geen expert in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is alleszins niet mijn ervaring....

Tis te zeggen: als je een vreemde kat gewoon midden in huis plaatst, dan zal de kat des huizes meer territoriaal zijn dan buiten, dat is logisch.
Maar buiten is er niemand die hen zachtjes aan koppelt. Buiten komen ze elkaar altijd tegen op een terrein dat ofwel 1 van beide, ofwel allebei als het hunne beschouwen...
En als ze elkaar daar aanvaarden, dan zou dat binnen ook gaan. Zeker als ze wat tijd krijgen om aan het idee te wennen.
Ik heb al wat voorbeelden tegengekomen van katten die binnen vriendjes hebben, maar buiten andere katten de tuin uit jagen, of buiten van andere katten net heel bang zijn.
Maar katten die buiten vriendjes maken, zijn heel sociale katten. Katten die met weinig angst kennismaken met onbekende katten.
Het wil niet zeggen dat ze niet even kwaad kunnen zijn, want het is inderdaad een huis waar ze gewend zijn geen andere katten tegen te komen, plus het is een vreemde kat. Een kat die ze kent van buiten naar binnen halen, zal waarschijnlijk helemaal geen probleem geven. Ze zal even vreemd opkijken, maar ze kennen elkaar al.
Maar ook een nieuwe kat kennis laten maken in huis, kan niet echt problemen geven...
Dat zou ik toch echt wel denken.
Je kan het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, elke kat is anders, reageert anders, en vooral: het moet klikken tussen hen beide. Vaak klikt het wel, maar heel af en toe heb je twee katten die het absoluut niet met elkaar kunnen vinden...

Maar als ze buiten vriendjes heeft, ben je alleszins zeker van het feit dat ze andere katten graag rond zich heeft en geen structureel probleem heeft met alle katten.
Je zal haar bij de koppeling van een nieuwe kat wel binnen moeten houden (toch vanaf ze fysisch met elkaar interageren). Anders zal de nieuwe kat (die je ook de eerste weken moet binnenhouden, anders gaat ze lopen) het huis gaan opeisen omdat hij er meer is en daar zal ze niet mee kunnen lachen.
Bovendien leren ze zo ook dat ze met elkaar moeten samenleven, en krijg je geen ontwijkgedrag. Als je de katten naar buiten laat, zal het veel langer duren, dus ik vind dat je beter even een aantal weken deftig laat wennen, en dan samen als vriendjes naar buiten, dan een jaar strubbelingen omdat ze geen week kon binnenblijven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ilone »

Natuurlijk zou een kattenvriendje een mogelijke oplossing zijn.
Maar ik denk dat het zeker geen kwaad kan om eens te proberen hoe het gaat wanneer de lampen en/of radio of televisie aanstaat als je weg bent 'sa nachts.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

De eerste 3 jaar heeft ze echt vrij veel samen geleefd met de 2 katers van de buurman, ze liepen in en uit bij elkaar. Dit ging meestal prima. Ben ondertussen verhuisd maar ik denk dat als ik het goed aanpak en de adviesen lees het misschien wel goed kan uitpakken. Ze is zeker geen vechtersbaas, ze zal eerder weer meer gaan sproeien of weg lopen uit de ruimte. Nu ga ik bijna op vakantie en heb helaas geen oppas kunnen regelen ( wil haar niet 10 dagen alleen hier laten met alleen s'avonds wat aandacht) dus gaat ze naar het pension van de dierenbescherming om te logeren. Ik zou is kunnen vragen of ze daar klikt met een kat....
Zelf dacht ik dat een kater meer aansluit op haar pittige karakter dan een poes, maar dat denk jij anders over Valerie?

ps ook heb ik lang een konijn gehad dit ging ook prima. Maar helaas door al het stro liep ik heeeeeeeeel veel te niezen dus toen ie overleden is heb ik geen nieuwe genomen. Wat wel mooi was om te zien is dat de kat echt een paar dagen aan het zoeken is geweest waar het konijn was. Ze waren wel echt een soort van gehecht aan elkaar, lagen op 1 kussen echt te lief. Nu ik dit opschrijf bedenk ik mij dat daarna het sproeien is begonnen...Wel een bevestiging ws als het gaat om gezelschap.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat een prima idee, maar ik zou in dat geval het geslacht gewoon laten voor wat het is.

Een kater gaat prima bij een poes, een poes ook, dat maakt echt weinig uit. Tenzij je zou weten dat ze met bepaald geslacht negatieve of erg positieve ervaringen heeft.
Als ik je verhaal hoor, speel je met een kater inderdaad op safe.
Maar in zo'n pension kan ze misschien zelf uitkiezen? Of werkt dat zo niet? Ik heb er geen ervaring mee en heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat...

Ps: over dat konijn. Katten en konijnen kunnen prachtige combinatie's vormen, maar hoeft niet met elk konijn zo te klikken. Kleintje was heel erg goede vriendjes met het eerste konijntje dat ik had, maar sinds die er niet meer is, moet ze van alle andere konijnen niet meer weten...
Nu, dat hangt wel samen met dat ze stillaan van geen enkel ander dier (behalve mensen) nog iets moest weten, dat heeft ze zo wat ontwikkeld... Zo van: blijf uit mijn buurt.
Maar goed... het moet ook echt klikken, dat is wat ik wil zeggen.
Luis hier klikte echt met mijn Ellis* ookal was ze een buitenkonijn, maar die is een maandje geleden overleden. Hij is wel in de andere konijnen geïnteresseerd, maar om 1 of andere reden lukt het daar niet mee....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

helaas kan ze niet zelf kiezen in het pension. ze zal in een andere ruimte verblijven dat de asiel dieren. maar goed ik hoop dat ik wel redelijk kan inschatten welke kat ze zal accepteren...heb al wat leuke katers op de site gezien!
Ennaira
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2011 15:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ennaira »

Mijn kat, een kater van 3 jaar oud die gecastreerd is, is nogal eigenwijs. Zodra er 1 keer geplast of gepoept is in de kattenbak, gaat hij ergens anders plassen. Om dat te voorkomen, moet ik de HELE kattenbak verschonen voordat hij ergens anders gaat plassen.
Helaas gaat dat niet altijd, omdat hij het dus ook doet als wij (ik woon met mijn vriend samen) weg zijn en 's nachts.

Ik probeer de kattenbak zo vaak mogelijk te verschonen, maar dan nog is het niet vaak genoeg volgens Dalasi (de kater). Meestal plast hij dan in de plantenbak. Ik heb geprobeerd om de plant in een andere kamer te zetten, maar dan zoekt hij een andere plaats om te plassen wat nog erger is dan die plant.
Iemand ideeën om mijn kat dit af te leren? Het heeft dus geen zin om gaas over de plant te doen ofzo, want dan zoekt hij gewoon een andere plaats in de huiskamer om te plassen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

dit had mijn nellie ook. zij had 2 bakken tot haar beschikking en die maakte ik minstens 3x per dag schoon. Mw hield niet van een gebruikte bak. zij wachtte altijd met poepen tot ik thuis was en de bak schoon had. Dus ws toch maar bakken bijzetten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jumper

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jumper »

hallo allemaal,

ik zit met een probleem. Er plast/sproeit namelijk een vreemde kater/poes tegen mijn voordeur. Zelf heb ik een gesteriliseerde poes die veel buiten is.
Ik moet regelmatig mijn voordeur weer schoonmaken met chloor of cif omdat een kat zin had om te plassen of sproeien, waardoor mijn deur steeds meer gaat klemmen.
Het is geen oplossing om mijn kat binnen te houden, geen kattenren (woon in een duplexwoning).

Wie heeft een oplossing??
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dafpoetser »

Chloor trekt juist AAN om te piesen!
Zet wat lavendelplantjes bij je deur!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Tsja als je eigen poes buiten loopt, weet jij ook niet wat die doet bij andere mensen.
Het is heel normaal dat anderen last hebben van andermans loslopende katten.
Dat doen katten nu eenmaal. Bovendien, wie zegt jou dat het niet je eigen poes is die tegen de
voordeur plast, poezen kunnen ook sproeien en ze zou haar eigen voordeur kunnen markeren.
Chloor is geen optie zoals Rob ook al zegt, dat stoot niet af dat trekt aan.

Maar mijn mening is, en die wil je vast niet horen, dat zolang anderen last hebben van jouw poes, jij zult moeten accepteren dat jij last hebt van andermans poes.
Je zegt binnenn houden is geen optie, prima, maar dan is die voordeur een van de daaraan vast zittende consequenties.

Mijn katten lopen niet los, ik heb een ren. Maar ik heb wel last van andermans kat die tegen mijn achterdeur piest. Omdat mijn katten aan de binnenkant tegengas gaven heb ik nu een grote kattenbak voor de achterdeur staan, aan de binnenkant uiteraard.
Dus ja, ik kan er van meepraten, last van andermans katten..........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Admin »

Blijkbaar ruikt de kat buiten dat jij binnen een kat hebt, waardoor hij zijn territorium afbakent tegen je voordeur. De beste manier om ervanaf te komen is om binnen een extra (tocht)deur te plaatsen zodat je eigen kat niet bij de voordeur komt en de geur daar dus langzaam verdwijnt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Dat helpt helaas niet, ik heb een sluis-systeem aan de voorkant, de katten komen niet tot de voordeur, maar tot de tweede deur.
Toch wordt er tegen de deur gezeken van buitenaf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door MarjanR »

Misschien helpt het niet altijd?

Ik zou de deur in iedergeval met iets zurigs afspoelen.
Zuur vinden ze niet lekker.
Ook zou je afrikaantjes voor de deur kunnen zetten.
(neeeeeee, daar vreten ze niet van... want het STINKT!)
En inderdaad een tussen deur/hor plaatsen.
Als dat allemaal niet helpt dan heb je een volhardende kat die tegen je deur aan sproeit 8-)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie